قاضی جهان

قاضی جهان

فرهنگ و آداب و رسوم و جلوه های طبیعی و آخرین اخبار دهستان قاضی جهان
قاضی جهان

قاضی جهان

فرهنگ و آداب و رسوم و جلوه های طبیعی و آخرین اخبار دهستان قاضی جهان

یاد نان های سنتی و تندیر کوکه سی قاضی جهان بخیر

 نان های سنتی و تندیر کوکه سی قاضی جهان

 

نان سنتی قاضی جهان

 

یاد روزهایی به خیر که در قاضی جهان ما نه از نان بربری خبری بود و نه از نان باگت و نه از نان فانتزی و ... نان موجود در خانه فقط نان سنتی ، تندیر کوکه ، ماهی ، نازیک، یوخا ... و البته افسوس که بچه های ما دیگر کم تر از این نان ها می خورند و بی شک بچه های شان دیگر هیچ وقت و شاید اصلاً نتوانند سعادت حتی دیدن شان را داشته باشند.

در دهه هفتاد و اوایل دهه هشتاد از هر کوچه قاضی جهان که رد می شدی بوی نان تازه، مشام هر رهگذری را نوازش می داد و الان اگر بود شاید رهگذران را مدهوش می کرد. حیف شد. 

آن تنورهایی که با ملاتی از گل  و موی بز ساخته می شد و با سنگ صاف صافی که بهش "تندیر داشی" (سنگ تنور) می گفتند صیقل داده می شدند و در منطقه فقط تعدادی از معماران تنور از شهر ممقان بودند که مهارت ساختن تنور را داشتند(خدا رحمت شان کند). 

 

   

 ساخت     ساخت  

ساخت  ساخت  

ساخت

دیگر از بوی دود تنورها که صبح زود روشن می شدند خبری نیست صبح زود روزهای زمستان اگر بالا پشت بام می رفتی می دیدی که از باجه (روزنه سقف بام) بیشترخانه ها  دود تنوره  که به مانند ستون خاکستری  رنگ به سمت آسمان قد کشیده است. نان لواش سنتی قاضی جهان 

 

 

 

 

 

دیگر از نان لواش های بی نظیر خبری  نیست که داغه داغ  با کمی پنیر محلی بلله کنی و بخوری ... حیف ... حیف که زندگی ماشینی به هیچ کسی رحم نکرد حتی خود کشاورزان و روستائیان نیز از لذت آن نان محروم شده اند زیرا دیگر  امروزه در قاضی جهان ،نانوایی های بی کیفیت ماشینی برقرار است.  

 

 

 

 

 

 

 

  

به یاد می آورم که مادرم شب قبل از پخت نان چگونه یک کیسه آرد را الک می کرد آن هم از گندمی که محصول خود قاضی جهان بود و سپس با اضافه کردن نمک و آب و مایه خمیر (آجی خمیره ) خمیر را آماده می کردند تا صبح بپزند . مایه خمیر(آجی خمیره ) معمولا مقداری از خمیری بود که سری قبل با آن نان پخته بودند و آن را لای سفره آرد نگهداری میکردند تا ترشیده شود و به عنوان مخمر در خمیر بعدی استفاده شود ( کاری که آلان جوش شیرین می کند اما آن کجا و این کجا) .... یادش بخیر 

 

 



نان محلی  تندیر کوکه سی یا ماهی و یا نازیک در قاضی جهان


نان محلی  تندیر کوکه سی یا ماهی و یا نازیک در قاضی جهان

این نان در بین مردم  قاضی جهان بسیار طرفدار دارد وبسیار خوش طعم است. مواد متشکله این نان عبارت است از: آرد- آب – نمک - کنجد- روغن -  مایع خمیر – تخم مرغ - زردچوبه

طرز تهیه:

مایع خمیر را با آب گرم مخلوط کرده وبعد ارد و نمک و آب ولرم مخلوط می کنیم بعد مایع خمیر را اضاف کرده وبا هم مخلوط می کنیم تاخمیر بدست اید.

خمیر را در جای گرم گذاشته بعد از ۳ساعت خمیر آماده پخت می شود.

خمیر را به تکه های کوچک جدا کرده وبا دست پهن می کنند ومقداری کنجد و روغن و روی آن می ریزند وبه تنور می زنند بعد از چند دقیقه نان ما آماده است. 

 

 

 


نان لواش سنتی قاضی جهان

نان لواش سنتی قاضی جهان

نوعی نان نرم ، تخت و نازک است که از آرد، آب، خمیر مایه و نمک تهیه می شود. گاهی اوقات روی این نان کنجد یا خشخاش هم می پاشند. در سراسر دنیا انواع مختلف نان لواش تهیه و عرضه می شود. نان لواش تازه به راحتی با قرار گرفتن در جریان هوا خشک و سفت می شود.

معمولاً  نان مصرفی سه ماه خود را می پختند و آن را  در روی پارچه هایی در اتاق خشک  نموده و به مرور مصرف می کردند.

مردم معمولاً خودشان نان را می پختند و یا تعدادی نانوا در قاضی جهان بودند که پخت نان مردم را برعهده داشتند که از آن تعداد می توان به آقای کاظم گلچین ، مشهدی حسین فقیهی، مشهدی محمد صادق پور، مرحوم رسول غفاری، مشهدی اکبرشکیب، مرحوم میریوسف سیدی، حاج سیفعلی ضامنی ، کربلایی محمدعلی دایی  و.... اشاره نمود. 



 

 

نحوه تهیه نان لواش سنتی قاضی جهان  نحوه تهیه نان لواش سنتی قاضی جهان 

 

نحوه تهیه نان لواش سنتی قاضی جهان نحوه تهیه نان لواش سنتی قاضی جهان 

 نحوه تهیه نان لواش سنتی قاضی جهان 

نظرات 1 + ارسال نظر
طاهره 23 خرداد 1396 ساعت 00:42

سلام از آشنایی با وبلاگتون خوشحالم همه این محصولات روستای شما رو روستای ما هم داره البته روستای ما در اسدآباد همدانه روستای سیراوند ما هم تورکیم و اینا از سلیقه زنان ترک هست من با دیدن این عکس ها همه خاطرات شیرین کودکی تو روستا برام زنده شد بوی نان تازه تنور داغ ........

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد