قاضی جهان

قاضی جهان

فرهنگ و آداب و رسوم و جلوه های طبیعی و آخرین اخبار دهستان قاضی جهان
قاضی جهان

قاضی جهان

فرهنگ و آداب و رسوم و جلوه های طبیعی و آخرین اخبار دهستان قاضی جهان

خدمات جناب آقای حاج علی عباس پور قاضی جهانی در طول نیم قرن گذشته

خدمات جناب آقای حاج علی عباس پور قاضی جهانی

در طول نیم قرن گذشته در قاضی جهان

خدمات جناب آقای حاج علی عباس پور قاضی جهانی در طول نیم قرن گذشته در قاضی جهان

در زمانهای قدیم خدمات پزشکی و امکانات و تجهیزات درمانی ، فوق العاده ضعیف و محروم بود ،به حدی که در روستاهای دور افتاده ، به جهت عدم دسترسی و عدم تمکن مالی و اجتماعی ، اهالی برای مداوا و درمان بیماریهای خود ، دست به دامان کسانی می شدند که بصورت تجربی و سنتی ، سر رشته ای در پزشکی داشتند ، مهارت و تجربه آن نسل ، که شامل آموزه هایی از طبیعت و محیط پیرامون بود ، آنقدر حائز اهمیت بود که پزشکی تجربی و پزشکی طب سنتی از زیر مجموعه ها و گرایش های قابل قبول در علم پزشکی روز جهان است .

تعداد انگشت شماری از افراد در هر منطقه ، صاحب ذوق و سلیقه پزشکی و طب سنتی بودند ، برای همین پزشکان تجربی ، جزء افراد سرشناس و مشهور تلقی شده و در کنار کارهای یومیه و شغل اصلی خود ، به پزشکی می پرداختند ، پزشکی آ ن زمان بدون دستمزد و چشمداشت بود و بیشتر با مفاهیم معنوی و خیرخواهانه انجام می شد ، رشته های پزشکی ، غالبا شامل رشته های مامایی و زایمان ( قابله ) - ارتوپدی ( شکسته بندی ) - بیماریهای داخلی ( روده و معده و سردرد و گوارش و ...) و گیاه درمانی بود ، بیماریهای واگیردار و جراحی های تخصصی و مغز و اعصاب و قلب و ... نیز جزء بیماریهایی بود که موجب کشته شدن گروه زیادی از مردم آن زمان بود ، چرا که پزشکی تجربی و طب سنتی قادر به درمان این بیماریها نبود .

القصه ! این همه  مقدمه را توضیح دادم تا برسم سراغ جناب آقای حاج علی عباس پور قاضی جهانی

جناب آقای حاج علی عباس پور قاضی جهانی  پسر عمه پدرم از شکسته بندهای مشهور و مردمی  قاضی جهان است همچنانکه خود می گوید آن را بصورت تجربی فراگرفته است که در کنار فعالیت های کشاورزی و دامداری و به صورت خیرخواهانه و مجانی، تاکنون هزاران زن و مرد و کودک و جوان را مداوا کرده ، از دورترین روستاها به او مراجعه می کنند و او با علاقه و بدون منت به درمان بیمار می پردازد باید بگویم تنها در مورد بنده حقیر شاید بیش از سی بار چه زمانی که دررفتگی یا شکستگی برایم رخ داده و یا کمردرد گرفته ام به دادم رسیده است البته بایستی دوباره تاکید نمایم که کار اصلی وی کشاورزی است و شکسته بندی حرفه او نیست بلکه به جهت اینکه از کار شکسته بندی سررشته دارد لذا اگر فردی به او مراجعه نماید رد نمی کند  بنده و خانواده ام بارها نصف شب و در موقع خواب مزاحمش شده ایم  و او با روی خندان از ما استقبال نموده است.

اغلب مراجعین وی  در اثر حادثه ای ، مصدوم شده اند ، یکی از پشت بام افتاده و لگنش شکسته ، یکی را خر زده زمین و فکش شکسته ، یکی در درگیری و دعوای ایل و قبیله ای دست و پایش شکسته ، یکی غوزک پایش در رفته ، یکی رگ کمرش گرفته ، یکی دیسک کمر داشته و برخی هم مثل من و دوستان در زمان کودکی که فوتبال بازی می کردیم در اثر ضربه مچ پا یا استخوان ران و زانو و ساق پا مصدوم شده بودیم و باید خودمان را می سپردیم به حاج علی آقا.

او پس از جا انداختن یا آتل بستن یا گرفتن رگ و ... با استفاده از روغن ها و ضمادها و حتی استفاده از مواد غذایی و گیاهی مثل سیر و خرما و تخم مرغ و سیب زمینی و روغن کرچک و چربی و دمبه گوسفند و یونجه و علف و .... محل آسیب دیده را می بست ، خاطرات زیادی از دوران کودکی و مصدومین و افراد مراجعه کننده به  حاج علی آقا دارم که در این پست نمی گنجد .

جناب آقای حاج علی عباس پور قاضی جهانی متولد 1321 هجری شمسی در قاضی جهان بوده و در طول نیم قرن گذشته خدمات زیادی در قاضی جهان به انجام رسانده است وی از ریش سفیدان محله پایین قاضی جهان بوده و جزو هیئت امنای مسجد حضرت ابوالفضل قاضی جهان و سردسته قانلی کورنک (کفن پوشان در روز عاشورا) می باشد که خدمات زیادی چه در بازسازی مسجد حضرت ابوالفضل ، ساخت مدارس ، رونق هیئت اکبریه قاضی جهان و کارهای عام المنفعه دیگر از خود ظهور و بروز داده و باید بگویم در گردن بیشتر اهالی قاضی جهان حق دارد خدایش طول عمر با عزت و عظمت نصیبش نماید...