قاضی جهان

قاضی جهان

فرهنگ و آداب و رسوم و جلوه های طبیعی و آخرین اخبار دهستان قاضی جهان
قاضی جهان

قاضی جهان

فرهنگ و آداب و رسوم و جلوه های طبیعی و آخرین اخبار دهستان قاضی جهان

مهندس سعید باغبان اورندی قاضی جهانی دبیر هیئت رئیسه اتاق بازرگانی تبریز

 

 

 

 

مهندس سعید باغبان اورندی قاضی جهانی

دبیر هیئت رئیسه اتاق بازرگانی تبریز  

در گفتگوی اختصاصی با روزنامه عصرآزادی 

مهندس سعید باغبان اورندی قاضی جهانی دبیر هیئت رئیسه اتاق بازرگانی تبریز

عصرآزادی/پیمان پاک مهر: برخی از کارشناسان بر این باورند که کابینه تدبیر و امید بیش از سیاست داخلی و اقتصاد، بر سیاست خارجی متمرکز شده است. هر چند آمارهای اقتصادی دولت ها همیشه مثبت و خوب است، اما ظاهرا "شوک نفتی" تکانی کوچک بر تئوریسین های دولتی داد و دکترین آنان را به چالش طلبید.

در طول تاریخ ایران تحلیلگران دوراندیشی بودند که می گفتند چاه های نفت را با گل رس بپوشانید تا نه تنها دندان طمع استعمارگران کشیده شود، بلکه تکیه دولتمردان بر "مردم" و آرای آنان باشد نه اسکناس های نفتی. این مظلومیت تاریخی در دهه اخیر نیز با حامیان فکری اندیشه های "اقتصاد دانش بنیان"، "جهاد اقتصادی" و "اقتصاد مقاومتی" پیوند خورد، اما با این تفاوت که صاحبان این نظریه هر چند در اقلیت هستند ولی از پشتوانه قدرتمند رهبری یک کشور برخوردارند.

 بر این اساس عصرآزادی، سلسله گفتگو و گزارش هایی زیر عنوان "ایران بدون نفت" و "اقتصاد دانش بنیان" را دنبال خواهد کرد.

 آنچه در زیر می آید بخش نخست گفتگوی ما با مهندس "سعید باغبان اورندی قاضی جهانی" دبیر هیئت رئیسه اطاق بازرگانی، صنعت، معدن و تجارت تبریز و از کارآفرینان و تجاری است که تقدیر نامه های متعددی بر دیوار دفتر کار خود دارد و پیش از آن که ضبط خبرنگاری را روشن کنم از بیم ها و امیدهای صنعت و تجارت در کشور "دلسوزانه" سخن می گوید و تاکید می کند که در طول فعالیت های اقتصادی و تولیدی، بیش از هر چیز نگران آینده ایران بوده است.

 از وی می پرسم سخنان مقام های مسوول استانی از وضعیت صنعت در استان، نگرانی هایی ایجاد کرده است و بی مقدمه می رود سر اصل موضوع و می گوید :

 زمین گیری صنعت و تعطیل شدن واحدهای تولیدی در استان تنها مربوط به سیاست های کلان دولت است و در مرکز تبیین می شود و ما در این جا فقط اجرا کننده هستیم.

 شما عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی، صنعت، معدن و تجارت هستید، آیا این اتاق می تواند نقش اجرایی داشته باشد؟

 ما فقط نقش مشاوره ای داریم و قدرت اجرایی نداریم.

همان طوری که مطلع هستید اتاق های بازرگانی در برخی از کشورهای توسعه یافته یا در حال توسعه از جایگاه بالایی برخوردار بوده و قدرت خاصی داشته و پیگیر مشکلات جامعه صنعتی و تولیدی هستند.

در ایران، معمولا کمیسیون های اقتصادی مجلس پی گیرند و خوشبختانه اخیرا با حضور استاندار محترم به عنوان رئیس جلسه، نشست های دوره ای با بخش خصوصی برگزار می شود.

 در ابتدا فرمودید که سیاست های کلان اقتصادی در مرکز ترسیم می شود. آیا استاندار می تواند کار موثری از پیش ببرد؟

 همین که استاندار گوش شنوایی دارد و به عنوان نماینده رسمی دولت در جمع تولیدکنندگان و صاحبان صنایع حضور منظمی پیدا کرده و پیگیر برخی مشکل های منطقه ای هستند نکته مثبتی است. البته ایشان از اختیارات قانونی خود استفاده خوبی می کند. اما در، بر پاشنه دیگری می چرخد که خارج از اختیارات نماینده دولت در منطقه است.

 دوست دارم "خوانندگان" را در جریان برخی از مشکلات اساسی و کلان قرار دهید. با این توضیح که "دولتمردان" (خوب) می دانند.

 ببینید ما دو مشکل عمده داریم.

اول عدم ثبات سیاست های اقتصادی و بانکی دولت. به عنوان نمونه یک روز به صادرکننده مشوق می دهیم فردای آن روز عوارض سنگین و ... در کل یک شبه همه بافته ها را تافته می کنیم. مشکلات و آیین نامه های کارشناسی نشده گمرکی، صنعت ایران را فلج کرده است. سرمایه ها راکد مانده است. با این قوانین دست و پاگیر حتی فردی که سرمایه ای دارد متاسفانه خام فروشی می کند تا کارخانه و تولیدی تاسیس کرده و اشتغال زایی نماید.

دوم مغرضان نظام. اما مغرضان در دولت، مجلس و بانک مرکزی حضور دارند و قوانینی را به تصویب می رسانند که ضربه های کشنده ای بر اقتصاد و صنعت ایرانی می زنند. ما بخشی از این مشکلات را در حضور رهبر معظم به اطلاع ایشان رساندیم.

 منظورتان این است که مغرضان در حوزه اقتصاد، صنعت و تجارت به سخنان رهبری در خصوص جهاد اقتصادی، اقتصاد دانش بنیان و اقتصاد مقاومتی بی توجه هستند؟

دقیقا همین طور است. قوای سه گانه باید بیش از این سخنان رهبر معظم انقلاب در مورد اقتصاد را آویزه گوش خود قرار دهند تا نه تنها مغرضان اقتصاد، بلکه دشمنان ایران عزیز نتوانند به اهداف خود برسند. اگر ما نظرات ارزشمند رهبری در خصوص اقتصاد مقاومتی را مقدم بر نفع شخصی و گروهی می دانستیم الان اقتصاد و صنعت شکوفایی داشتیم. ایشان افق های تازه ای برای اقتصاد، صنعت و تجارت گشوده اند.

 آیا اراده ای برای برخورد با فساد اقتصادی وجود دارد؟

 همه تصمیم دارند در برابر فساد اقتصادی بیاستند. اما همان طوری که گفتم قوانین و دستور العمل های فصلی و سلیقه ای، دست دلسوزان را بسته و زمینه را برای فساد فراهم نموده است. قوه مقننه باید کار ریشه ای انجام دهد و قوانینی به تصویب برساند که راه را برای سو استفاده و فساد ببندد.

 به عنوان یک نمونه؟

 خبرنگاران باید بررسی کنند ببینند چند درصد کارخانه ها و واحدهای تولیدی در زمان فعلی از تسهیلات بانکی و سرمایه در گردش استفاده می کنند.

 برگردیم به موضوع فرا داخلی. آیا تحریم ها توانسته اقتصاد ما را زمین گیر کند؟

 به آن میزان که مغرضان داخلی اقتصاد ما را زمین گیر می کنند، تحریم های خارجی چنین تاثیری نداشتند. در بخش تحریم های خارجی، ما به عنوان تولیدکنندگان، محصولات خود را با چند واسط به اروپا صادر کرده و به هر حال با چند واسط پول خود را دریافت می کردیم. هر چند با اتلاف وقت و کسر سود مواجه بودیم. ولی تحریم داخلی را که عده ای مغرض، پیش پای بخش خصوصی می گذارند، می شود دور زد؟ برخی از قوانین و دستور العمل های آن چنانی که فقط برای سود چند نفر تصویب و اجرا شده است، مجال سو استفاده و فساد را افزایش می دهد.

 آیا نمونه ای از قوانین دست و پا گیر دارید؟

 بله. قانون ذی نفع واحد. این قانون دست تولید کننده، صنعت گر و تاجر را از تسهیلات بانکی کوتاه کرده و حتی بانک ها نیز متضرر شده اند و تنها کلاهبرداران و سود جویان از آن بهره برده اند. سودجویان اغلب تسهیلات هزاران میلیارد تومانی و کلان بانکی دریافت کرده و در پروژه های غیر مرتبط سرمایه گذاری کرده اند. آنان حتی این تسهیلات را از کشور خارج و سود آن را کشوری بیگانه برده است و وقتی بانک طلب خود را مطالبه کرده متوجه سو استفاده های رنگین سودجویان از قوانین شده و حتی وثیقه نیز متناسب با میزان بدهی نبوده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد