قاضی جهان

قاضی جهان

فرهنگ و آداب و رسوم و جلوه های طبیعی و آخرین اخبار دهستان قاضی جهان
قاضی جهان

قاضی جهان

فرهنگ و آداب و رسوم و جلوه های طبیعی و آخرین اخبار دهستان قاضی جهان

مهندس سعید باغبان اورندی قاضی جهانی/کاندیدای اتاق بازرگانی تبریز

 

 

 

 

مهندس سعید باغبان اورندی قاضی جهانی

کاندیدای هشتمین دوره هیات نمایندگان  

اتاق بازرگانی، صنایع، معادن وکشاورزی تبریز 

مهندس سعید باغبان اورندی قاضی جهانی کاندیدای هشتمین دوره هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تبریز

عضو ائتلاف «حافظان اتاق یکصدساله تبریز»

لیسانس عمران، کارآفرین و مدیرعامل شرکت شهد باب پارس

موسس و سهامدار شرکت های باب ایران – سه کوه – ماسه ریز – شهد باب پارس و بتن رمهندس سعید باغبان اورندی قاضی جهانی کاندیدای هشتمین دوره هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تبریزیزان

گفتنی است 70 کاندیدا برای جلوس در 15 صندلی هیئت نمایندگان اتاق یکصد ساله بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تبریز ثبت نام کرده اند.

 گفته می شود از این تعداد داوطلب عضویت به ترتیب 32 نفر برای هیئت نمایندگان بازرگانی، 21 نفر صنعت، 12 نفر  کشاورزی و 4 نفر معدن به رقابت خواهند پرداخت.

پیش تر در هفتمین دور از این انتخابات 57 نفر ثبت نام کرده که 6 نفر انصراف داده و 51 نفر  به رقابت پرداخته بودند.

 برابر اعلام تارنمای اتاق بازرگانی تبریز، انتخابات هشتمین دوره هیئت های نمایندگان اتاق های بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سراسر کشور از ساعت 8 الی 18 روز دوشنبه 18 اسفندماه 1393 در محل اتاق ها برگزار خواهد شد.

 شایان ذکر است، این تصمیم در اجرای تبصره 2 ماده 15 و مواد 12 و 13 قانون اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران بوده است. 

مهندس سعید باغبان اورندی قاضی جهانی کاندیدای هشتمین دوره هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تبریز 

 

مهندس سعید باغبان اورندی قاضی جهانی کاندیدای هشتمین دوره هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تبریز 

 

مهندس سعید باغبان اورندی قاضی جهانی کاندیدای هشتمین دوره هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تبریز 

 

مهندس سعید باغبان اورندی قاضی جهانی کاندیدای هشتمین دوره هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تبریز 

 

سعید اورندی»، دبیر هیئت رئیسه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تبریز:

اجرای عدالت از بخش دولتی به خصوصی یک طرفه است

«سعید  اورندی»، دبیر هیئت رئیسه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تبریز

عصرآزادی/پیمان پاکمهر:«سعید اورندی»، دبیر هیئت رئیسه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تبریز، کاندید هشتمین دوره از انتخابات هیئت نمایندگان این اتاق است.

«ائتلاف حافظان اتاق یک صد ساله»، نام گروهی است که وی برای ایجاد آن تلاش کرده است.

«اورندی» در بخش دوم گفتگوی خود، با شفافیت بیش تری از دلایل تعطیلی نیمی از واحدهای صنعتی و تولیدی آذربایجان شرقی سخن می گوید و وعده می دهد در صورت ورود مجدد به هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی در اقدامی جمعی موضوع ایجاد خبرگزاری تخصصی در بخش اقتصاد، صنعت و تجارت را دنبال کند.

دبیر هیئت رئیسه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تبریز، معتقد است بخش خصوصی برای دریافت مطالبات معوقه خود از بخش دولتی هیچ گونه ضمانت اجرایی ندارد و جاده عدالت را در این بخش یک طرفه می‌داند.

آن چه در زیر می آید بخش دوم گفتگوست و  بخش نخست در پایان آمده است؛

 

در گزارش پایش صنعت در آذربایجان شرقی، آمار نگران کننده ای وجود دارد. چگونه می توان از این بن بست خارج شد؟

دولت باید تلاش جدی بکند. بانک مرکزی باید در قوانین و بخش نامه هایی که از سال 1386 شروع شده و ابلاغ گردیده تجدیدنظر کنند. بانک ها باید سود تسهیلات جهت صنعت و تولید را تک رقمی کنند.

 

شما چشم انتظار دولت هستید؟ قیمت نفت در بازارهای جهانی به حداقل رسیده و نقدینگی دولت در حال کاهش ...

شرایط ایجاب می کند که مجلس شورای اسلامی باید وارد میدان شود و به همراه دولت فکر اساسی به حال اقتصاد و صنعت کشور بکند.

نکته مهم این است که در طی این سال ها کسی به خاطر ندارد که مجلس یا دولت، بخش نامه ای یا قانونی در جهت احقاق حق بخش خصوصی از بخش دولتی صادر کند که ضمانت اجرایی داشته باشد؟ به عنوان نمونه بدهی اندک مالیاتی، تولیدکننده را ممنوع‌الخروج می کند ولی اگر بخش خصوصی، طلبی از بخش دولتی داشته باشد با کدام قانون و ضمانت اجرایی قادر به احقاق حق است. در این جا عدالت یک طرفه است. کدام مدیر زیر سوال می رود و آیا اتفاقی می افتد؟ مثال واضح تر در مورد بانک ها، اقساط یک تولیدکننده کافی است چند ماهی با تاخیر پرداخت شود، بلافاصله اقدام به توقیف اموال و حساب های بانکی و ضبط وثیقه می گردد.

این مشکل اصلی ماست. که با رفع آن تامین نقدینگی می شود. ما داریم به سوی اقتصاد بدون نفت می رویم و از سویی دیگر گله می کنیم که درآمد نفتی نداریم.

الان بهترین فرصت است تا کشور و نظام از دست نفت خلاص شود. شما دست و بال بخش خصوصی را باز بگذارید، ملاحظه خواهید کرد که  چندین برابر درآمد نفت عاید کشور خواهد شد. به شرطی که قوانین دست و پا گیر خودتان را حذف کنید. باید بانک مرکزی را از حالت سه قفله بودن باز کرد.

 

شما «ائتلاف حافظان اتاق یکصد ساله تبریز» را برای ورود اعضای انتخابی به هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی،صنایع، معادن و کشاورزی ایجاد کردید. اساس سخن شما چیست؟

ما می خواهیم اتاق را به جایگاه اولیه خود بازگردانیم. اتاق، پارلمان بخش خصوصی است. بخش بزرگی از اقتصاد و تولید کشور، دست اعضای اتاق بازرگانی است. مقام معظم رهبری چندین سال است که در بیانات نوروزی بر اهمیت نقش اقتصاد تاکید دارند. ایشان مشکل اساسی ما را در اقتصاد می دانند.مهندس سعید باغبان اورندی قاضی جهانی کاندیدای هشتمین دوره هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تبریز

بخشی از این مشکل نیز از طریق اتاق های بازرگانی قوی قابل حل است. چون این عزیزان همه درگیر تولید، صنعت و تجارت هستند و افراد بی تجربه ای نیستند که فقط تحصیلات دانشگاهی و آکادمیک داشته باشند.

 

در مصاحبه های متعددی که با  «ائتلاف حافظان اتاق یکصد ساله تبریز» داشتم، متوجه شدم که این گروه ظاهرا نه تنها قصد خانه‌تکانی حسابی دارند بلکه، می خواهند سقف مطالبات اتاق از این را بالا برده اند...

دقیقا همین طور بوده و تشخیص شما درست است. اعضای این ائتلاف گلچینی از افراد سرشناس و متعهد هستند که در کنار تحصیلات آکادمیک، دارای تجربه چندین 10ساله کاری در حوزه تخصصی هستند که به قصد توسعه و تعالی اقتصاد کشور، کاندیدای  ورود به هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی هستند.

اعضای این ائتلاف با حس میهن دوستی بالا و با شناختی که از اتاق های بازرگانی کشورهای اروپایی و منطقه دارند می توانند موثر واقع شوند.

ما می خواهیم عضومحور و برنامه محور باشیم. متاسفانه اتاق بازرگانی تبریز، تبدیل به اداره دولتی شده است. اعضا پشتوانه اتاق هستند.

 

من در سال های اخیر، اخبار انتخابات اتاق بارزگانی تبریز  و  سراسر ایران را دنبال می‌کردم، ولی متاسفانه حتی شعاری جدی در تایید نقش موثر رسانه در اقتصاد نمی‌دیدم. ظاهرا احساس ضرورت نمی‌کردند. ولی در این دوره از انتخابات،  «ائتلاف حافظان اتاق یکصد ساله تبریز» به طور جدی به آن پرداخته است. این تغییر نگرش چه دلیلی می تواند داشته باشد؟

به نظر من در دنیای امروز، هر فرد یا جریانی که از نقش رسانه در پیشرفت و تعالی همه جانبه غافل باشد بی سواد تلقی خواهد شد. جهان هر لحظه در حال تغییر است و اگر اطلاعات و اخبار درستی به انسان نرسد هم چون ماهی است که در بی آبی، جان خود را از دست رفته خواهد دید.

همان طوری که خود شما نیز مستحضرید در لیست «ائتلاف حافظان اتاق یکصد ساله تبریز» دکتر سید «وحید پیمان» سردبیر  روزنامه سراسری عصر آزادی و مدیر مسئول ماهنامه بین المللی ایپک یولو قرار  دارند  و «بهرام حضرتی» که یکی از  تولیدکنندگان صادرکنندگان بزرگ و معتبر فرش دست‌بافت ایران به بیش از 30 کشور جهان هستند در گفتگو با روزنامه شما، راه اندازی «خبرگزاری فرش ایران» را پس از موفقیت در  ورود به اتاق بازرگانی تبریز در دستور کار خود و همکاران قرار خواهند داد. من نیز به نوبه خود از طریق اتاق، پیگیر راه اندازی بزرگ‌ترین خبرگزاری تخصصی صنعت، معدن، تجارت و بازرگانی خواهم بود تا این رسانه از تبریز که خاستگاه فرهنگ و هنر ایران زمین است، فعالیت خود را آغاز نماید.

اتاق بازرگانی تبریز  و حتی بسیار ی از اتاق‌ها در سطح کشور، ضعف بزرگی در  اطلاع رسانی دارند. این اتاق ها نتوانسته‌اند ارتباط خوبی با مردم، مجلس و دولت و رکن چهارم برقرار کنند. اکنون فرصت آن است تا شیوه اطلاع‌رسانی در اتاق بازرگانی تبریز  تغییر یافته و این خلا را پر کنیم. متاسفانه ما بازوی رسانه ای نداریم و باید یک نشریه تخصصی داشته باشیم.

من معتقدم اگر  اطلاع رسانی شفاف و دقیقی در مورد اقتصاد کشور صورت گیرد، می توان گره‌های کور آن را باز کرد. شما ملاحظه کردید که اخیراً اتاق با گزارش مستند پایش صنعت، اعلام داشت که 50 درصد واحدهای صنعتی و تولیدی استان تعطیل شده است. این خبر صحیح توانست توجه مسئولین استانی و کشوری را به خود جلب کند تا چاره ای برای آن اندیشیده شود. خوشبختانه استاندار آذربایجان شرقی آقای دکتر جبارزاده و رئیس دادگستری استان و سایر مسئولین در کنار اتاق بازرگانی تبریز  برای برون رفت از شرایط کنونی تلاش می کنند.

 

***

دبیر هیئت رییسه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تبریز:

اقتصاد «دانش» بنیان ،«مظلوم» واقع شد

 

برخی از کارشناسان بر این باورند که کابینه تدبیر و امید بیش از سیاست داخلی و اقتصاد بر سیاست خارجی متمرکز شده است. هر چند آمارهای اقتصادی دولت ها همیشه مثبت و خوب است، اما ظاهرا «شوک نفتی» تکانی کوچک بر تئوریسین های دولتی داد و دکترین آنان را به چالش طلبید.

در طول تاریخ ایران تحلیل‌گران دوراندیشی بودند که می گفتند چاه‌های نفت را با گل رس بپوشانید تا نه تنها دندان طمع استعمارگران کشیده شود، بلکه تکیه دولتمردان بر «مردم» و آرای آنان باشد نه اسکناس‌های نفتی. این مظلومیت تاریخی در دهه اخیر نیز با حامیان فکری اندیشه‌های «اقتصاد دانش‌بنیان»، «جهاد اقتصادی» و «اقتصاد مقاومتی» پیوند خورد، اما با این تفاوت که صاحبان این نظریه هر چند در اقلیت هستند ولی از پشتوانه قدرتمند رهبری یک کشور برخوردارند.

بر این اساس عصرآزادی، سلسله گفتگو و گزارش هایی زیر عنوان «ایران بدون نفت» و «اقتصاد دانش بنیان» را دنبال خواهد کرد.

آنچه در زیر می آید بخش نخست گفتگوی ما با «سعید اورندی» دبیر هیئت رئیسه اتاق بازرگانی، صنعت، معدن و تجارت تبریز و از کارآفرینان و تجاری است که تقدیرنامه های متعددی بر دیوار دفتر کار خود دارد و پیش از آن که ضبط خبرنگاری را روشن کنم از بیم ها و امیدهای صنعت و تجارت در کشور «دلسوزانه» سخن می گوید و تاکید می کند که در طول فعالیت های اقتصادی و تولیدی بیش از هر چیز نگران آینده ایران بوده است.

 

از وی می پرسم سخنان مقام های مسئول استانی از وضعیت صنعت در استان نگرانی‌هایی ایجاد کرده است و بی مقدمه می رود سر اصل موضوع و می گوید:

زمین گیری صنعت و تعطیل شدن واحد‌های تولیدی در استان تنها مربوط به سیاست های کلان دولت است و در مرکز تبیین می شود و ما در این جا فقط اجرا کننده هستیم.

 

شما عضو هیئت رئیسه اطاق بازرگانی، صنعت، معدن و تجارت هستید، آیا این اتاق می تواند نقش اجرایی داشته باشد؟

ما فقط نقش مشاوره ای داریم و قدرت اجرایی نداریم.

 

همان طوری که مطلع هستید اتاق های بازرگانی در برخی از کشورهای توسعه یافته یا در حال توسعه از جایگاه بالایی برخوردار بوده و قدرت خاصی داشته و پیگیر مشکلات جامعه صنعتی و تولیدی هستند.

در ایران معمولا کمیسیون های اقتصادی مجلس پیگیرند و خوشبختانه اخیرا با حضور استاندار محترم به عنوان رئیس جلسه، نشست های دوره ای با بخش خصوصی برگزار می شود.

 

در ابتدا فرمودید که سیاست های کلان اقتصادی در مرکز ترسیم می شود. آیا استاندار می تواند کار موثری از پیش ببرد؟

همین که استاندار گوش شنوایی دارد و به عنوان نماینده رسمی دولت در جمع تولیدکنندگان و صاحبان صنایع حضور منظمی پیدا کرده و پی‌گیر برخی مشکل های منطقه‌ای هستند نکته مثبتی است. البته ایشان از اختیارات قانونی خود استفاده خوبی می کند. اما در بر پاشنه دیگری می چرخد که خارج از اختیارات نماینده دولت در منطقه است.

 

دوست دارم «خوانندگان» را در جریان برخی از مشکلات اساسی و کلان قرار دهید. با این توضیح که «دولتمردان» (خوب) می دانند.

ببینید ما دو مشکل عمده داریم.

1- عدم ثبات سیاست های اقتصادی و بانکی دولت. به عنوان نمونه یک روز به صادرکننده مشوق می دهیم فردای آن روز عوارض سنگین و ... در کل یک شبه همه بافته ها را رشته می‌کنیم. مشکلات و آیین نامه های کارشناسی نشده گمرکی، صنعت ایران را فلج کرده است. سرمایه ها راکد مانده است. با این قوانین دست و پا گیر حتی فردی که سرمایه ای دارد متاسفانه خام فروشی می‌کند تا کارخانه و تولیدی تاسیس کرده و اشتغال‌زایی نماید.

2- مغرضان نظام. اما مغرضان در دولت، مجلس و بانک مرکزی حضور دارند و قوانینی را به تصویب می رسانند که ضربه های کشنده ای بر اقتصاد و صنعت ایرانی می زنند. ما بخشی از این مشکلات را در حضور رهبر معظم به اطلاع ایشان رساندیم.

 

منظورتان این است که مغرضان در حوزه اقتصاد، صنعت و تجارت به سخنان رهبری در خصوص جهاد اقتصادی، اقتصاد دانش بنیان و اقتصاد مقاومتی بی توجه هستند؟

دقیقا همین طور است. قوای سه گانه باید بیش از این سخنان رهبر معظم انقلاب در مورد اقتصاد را آویزه گوش خود قرار دهند تا نه تنها مغرضان اقتصاد بلکه، دشمنان ایران عزیز نتوانند به اهداف خود برسند. اگر ما نظرات ارزشمند رهبری در خصوص اقتصاد مقاومتی را مقدم بر نفع شخصی و گروهی می دانستیم، الان اقتصاد و صنعت شکوفایی داشتیم. ایشان افق های تازه ای برای اقتصاد، صنعت و تجارت گشوده اند.

 

آیا اراده ای برای برخورد با فساد اقتصادی وجود دارد؟

همه تصمیم دارند در برابر فساد اقتصادی بایستند. اما همان طوری که گفتم قوانین و دستور العمل های فصلی و سلیقه ای، دست دلسوزان را بسته و زمینه را برای فساد فراهم نموده است. قوه مقننه باید کار ریشه ای انجام دهد و قوانینی به تصویب برساند که راه را برای سو استفاده و فساد ببندد.

 

به عنوان یک نمونه؟

خبرنگاران باید بررسی کنند ببینند چند درصد کارخانه ها و واحدهای تولیدی در زمان فعلی از تسهیلات بانکی و سرمایه در گردش استفاده می‌کنند.

 

برگردیم به موضوع فراداخلی. آیا تحریم ها توانسته اقتصاد ما را زمین گیر کند؟

به آن میزان که مغرضان داخلی اقتصاد ما را زمین گیر می کنند تحریم های خارجی چنین تاثیری نداشتند. در بخش تحریم های خارجی، ما به عنوان تولیدکنندگان، محصولات خود را با چند واسط به اروپا صادر کرده و به هر حال با چند واسطه پول خود را دریافت می کردیم. هر چند با اتلاف وقت و کسر سود مواجه بودیم، ولی تحریم داخلی که عده ای مغرض پیش پای بخش خصوصی می گذارند را می شود دور زد؟ برخی از قوانین و دستور العمل های آن چنانی که فقط برای سود چند نفر تصویب و اجرا شده است مجال سو استفاده و فساد را افزایش می دهد.

 

آیا نمونه ای از قوانین دست و پا گیر دارید؟

بله. قانون ذی نفع واحد. این قانون دست تولید کننده، صنعت گر و تاجر را از تسهیلات بانکی کوتاه کرده و حتی بانک ها نیز متضرر شده اند و تنها کلاه برداران و سود جویان از آن بهره برده اند. سودجویان اغلب تسهیلات هزاران میلیارد تومانی و کلان بانکی دریافت کرده و در پروژه های غیرمرتبط سرمایه گذاری کرده اند. آنان حتی این تسهیلات را از کشور خارج و سود آن را به کشوری بیگانه برده و وقتی بانک طلب خود را مطالبه کرده متوجه سو استفاده های رنگین سودجویان از قوانین شده که حتی وثیقه نیز متناسب با میزان بدهی نبوده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد