قاضی جهان

قاضی جهان

فرهنگ و آداب و رسوم و جلوه های طبیعی و آخرین اخبار دهستان قاضی جهان
قاضی جهان

قاضی جهان

فرهنگ و آداب و رسوم و جلوه های طبیعی و آخرین اخبار دهستان قاضی جهان

اصلاح بافت خاک با استفاده از مواد بیولوژیک و ضایعات کشاورزی

 

 

 

 

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات کشاورزی ومنابع طبیعی آذربایجان شرقی :

اصلاح بافت خاک  با استفاده از مواد بیولوژیک و ضایعات کشاورزی

کاهش 350میلیون مترمکعبی مصرف آب با کشت گندم رقم پیشگام درحوزه دریاچه ارومیه 

دکتر اکبر عبدی قاضی جهانی در کارگاه آموزشی دهیاران و رؤسای شوراهای اسلامی شهرستان آذرشهر

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات کشاورزی ومنابع طبیعی آذربایجان شرقی بر اصلاح بافت خاک با استفاده از مواد بیولوژیک و ضایعات کشاورزی تاکید نمود.

به گزارش روابط عمومی سازمان جهادکشاورزی استان، دکتر اکبر عبدی قاضی جهانی در کارگاه آموزشی دهیاران و رؤسای شوراهای اسلامی شهرستان آذرشهر با تاکید بر تغییر الگوی کشت از گونه های پرمصرف آب به گونه های کم نیاز به آب و مقاوم به خشکی افزود: در مورد کشت گندم آبی، استفاده از ارقام پیشگام، زارع و میهن بهتر بوده و شایسته است از این ارقام در مزارع آبی استفاده شود چراکه این ارقام در هر هکتار در حدود هزار مترمکعب آب کمتری نیاز دارند به ویژه استفاده از رقم پیشگام قابلیت کشت مکانیزه را داشته و در صورت بهره مندی از عملیات بهزراعی تا 13 تن در هکتار عملکرد دارد.

وی با بیان اینکه در حوزه آبخیز دریاچه ارومیه قابلیت کشت 35 هزار هکتار زمین آبی برای رقم پیشگام وجود دارد ادامه داد: اگر در همه اراضی ذکر شده از این رقم استفاده شود شاهد کاهش مصرف 350 میلیون متر مکعب آب در این حوزه خواهیم بود.

دکتر عبدی قاضیجهانی با بیان اینکه یکی از شرط حصول این میزان گندم برداشت مکانیزه آن است ادامه داد: با برداشت دستی این محصول ،  شاهد ریزش و همچنین با افت شدید عملکرد مواجه خواهیم شد.

عضو هیات رئیسه  شرکت زیست آذرسهند بر کشت دیم محصولاتی همچون گل محمدی، آویشن، مرزه، زعفران و سایر گونه های دارویی تاکید نموده و افزود: در مورد تغییر الگوی کشت گونه های درختی نیز کشت درختانی همچون سنجد، بنه، پسته، زرشک، عناب و... مورد توصیه می باشد.

عضو هیئت علمی مرکزتحقیقات کشاورزی ومنابع طبیعی استان بر اصلاح روش های انتقال آب و تغییر و اصلاح الگوی مصرف آب در باغات تاکید نموده و گفت: استفاده از روشهای اصلاح بافت خاک با استفاده از مواد بیولوژیک و ضایعات کشاورزی مثل ضایعات قالیبافی و نساجی که از پشم طبیعی بعمل آمده اند به عنوان بهترین  کود آلی جهت اصلاح بافت خاک پیشنهاد می شوند چراکه این مواد بیولوژیک از قابلیت جذب و نگهداری آب فوق العاده برخوردار می باشند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد