قاضی جهان

قاضی جهان

فرهنگ و آداب و رسوم و جلوه های طبیعی و آخرین اخبار دهستان قاضی جهان
قاضی جهان

قاضی جهان

فرهنگ و آداب و رسوم و جلوه های طبیعی و آخرین اخبار دهستان قاضی جهان

بازدید رئیس سازمان حفظ نباتات کشور از باغات گردوی قاضی جهان

 

 

 

 

بازدید رئیس سازمان حفظ نباتات کشور از باغات گردوی قاضی جهان

نابودی باغات قاضی جهان در صورت عدم مبارزه صحیح با آفت کرم خراط

اجرای طرح الگویی مبارزه با کرم خراط در باغات گردوی شهرستان آذرشهر 

دکتر محمدعلی باغستانی رییس سازمان حفظ نباتات کشور  با حضور در باغات گردو قاضی جهان از نحوه اجرای طرح الگویی مبارزه با کرم خراط در باغات گردوی قاضی جهان در شهرستان آذرشهر بازدید نمود.

دکتر محمدعلی باغستانی رییس سازمان حفظ نباتات کشور  با حضور در باغات گردو قاضی جهان از نحوه اجرای طرح الگویی مبارزه با کرم خراط در باغات گردوی قاضی جهان در شهرستان آذرشهر بازدید نمود.

 رئیس سازمان حفظ نباتات کشور گفت: طرح کنترل آفت کرم خراط به صورت پایلوت کشوری در 20 هکتار از باغات گردوی شهرستان آذرشهر آذربایجان شرقی در حال اجراست .

دکتر محمد علی باغستانی در این بازدید افزود : این آفت چوب خوار در تمامی باغات گردوی کشور در حال گسترش است به طوری در استان کرمان به مرحله طغیان رسیده است .

به گفته وی اجرای طرح مبارزه با کرم خراط در آذرشهر می تواند الگوی مناسبی برای کنترل این آفت در تمامی استانها باشد .

دکتر باغستانی مهمترین علت شیوع این آفت را بروز خشکسالی های اخیر در کشور اعلام کرد و گفت: موثر ترین روش کنترل آفت کرم خراط یا همان پروانه فری استفاده از سیمهای فرمونی برای ایجاد اختلال در روند جفت گیری این حشره است .

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور همچنین با هشدار به کشاورزان استانهای زنجان ، گیلان و قزوین در خصوص طغیان آفت مگس زیتون افزود: بهره برداران این سه استان هر چه سریعتر با مراجعه به مراکز جهاد کشاورزی ، عملیات کنترل این آفت را اجرا کنند .

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی هم در این بازدید گفت : کرم خراط از آفتهای بومی استان است که به علت تغییر اقلیم ، محدودیت منابع آبی و تنش خشکسالی به آفت درجه یک درختان گردو در آذربایجان شرقی تبدیل شده است .

مهندس ایوب ایرانی فام آبیاری منظم، تغذیه مناسب باغات، حذف شاخه های آلوده و استفاده از خمیر ویژه را مهمترین روشهای پیشگیری از شیوع این آفت اعلام کرد .

به گفته وی استفاده از سموم شیمیایی برای نابودی این آفت موثر نیست و باید سیم های فرمونی برای اخلال در جفتگیری پروانه فری به کار گرفته شود .مهندس ایوب ایرانی فام

هم اکنون آفت کرم خراط 3500 هکتار از باغات گردو را در شهرستانهای آذرشهر ، اسکو ، شبستر و عجب شیر در آذربایجان شرقی آلوده کرده است .

شهرستان آذرشهر با تولید سالانه 2 هزار و 750 تن گردو در 1100 هکتار باغ ، از قطبهای تولید این محصول در شمال غرب کشور محسوب می شود .

 مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی گفت: بستر رشدونمو کرم خراط تنها مختص درختان گردو و سیب نبوده و حتی باعث نابودی درختان غیر مثمر نیز می شود.

مهندس محمود کیا دردر حاشیه این بازدید ضمن اشاره به اهمیت موضوع مبارزه با کرم خراط گفت: در خصوص کرم خراط موضوع وجود یا نابودی یک درخت مورد بحث است.

وی بابیان روشهای مختلف برای مبارزه و پیشگیری از افزایش جمعیت کرم خراط افزود: تغذیه درخت و آبیاری مناسب درختان گردو در مقاومت این درختان با آفت کرم خراط حایز اهمیت بوده و خسارت را به حداقل تقلیل می دهد.

 مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی استان افزود: در این راه به دلیل اینکه این آفت، خصوصی محسوب می شود ضروری است که باغداران نیز همکاری و هماهنگی لازم با جهاد کشاورزی معمول دارند.

مهندس کیا در ادامه افزود: بستر رشدونمو کرم خراط تنها مختص درختان گردو و سیب نبوده و حتی باعث نابودی درختان غیرمثمر نیز می شود.

وی ضمن بیان نحوه تخم ریزی و تکثیر کرم خراط و بسترهای مناسب برای رشد و نمو این آفت گفت: در طبیعت ریشه کن کردن و نابودی کامل کرم خراط وجود ندارد و تنها با پیشگیری از ایجاد بستر مناسب و فرایند تبدیل لارو به شفیره و نهایتاً پروانه، می توان جمعیت آن را کنترل و از بروز خسارت قابل توجه جلو گیری کرد. دکتر محمدعلی باغستانی رییس سازمان حفظ نباتات کشور  با حضور در باغات گردو قاضی جهان از نحوه اجرای طرح الگویی مبارزه با کرم خراط در باغات گردوی قاضی جهان در شهرستان آذرشهر بازدید نمود.

مهندس کیا با بیان اینکه کرم خراط نه تنها اختصاص به ایران ندارد از وجود این کرم در کشورهای دیگر خبر داده و افزود: در بین شهرستان های استان آذر بایجان شرقی شهرستان های شبستر ، آذرشهر ، اسکو و تبریز از آلودگی بالایی برخوردار بوده و بیشترین خسارت به باغات شهرستان های فوق وارد شده است.

وی گفت: برای کنترل این آفت، روش «اخلال در جفتگیری» در ۲۰ هکتار از باغات گردوی آذرشهر اجرا شده و نتایج موفقی در بر داشته است .

 مدیرجهادکشاورزی شهرستان آذرشهر از اجرای طرح الگویی مبارزه با کرم خراط در باغات گردوی این شهرستان خبر داد.

مهندس منوچهر رحمانی با بیان اینکه سطح زیر کشت باغات گردو در شهرستان آذرشهر 1061 هکتار می باشد افزود: از مقدار، 964 هکتار آن بارور و97 هکتار آن غیر بارور می باشد که با عملکردی به طور متوسط 5/2 الی 3 تن در هکتار می باشد.

وی با بیان اینکه این آفت در مراحل لاروی مختلف با تغذیه از قسمت های داخلی شاخه و ساقه های درختان گردو باعث شکسته شدن شاخه ها و از بین رفتن آنها می شود و همه ساله خسارات جبران ناپذیری به باغات گردو وارد می سازد ادامه داد: لذا جهت کاهش آلودگی در 20 هکتار از باغات گردوی شهرستان به صورت الگویی مدیریت تلفیقی و اخلال در جفت گیری کرم خراط با همکاری مدیریت حفظ نباتات سازمان و مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان اجرا می گردد.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان آذرشهر افزود: از خدمات فنی و مشاوره ای مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان آذرشهر در این طرح، تامین نهاده ها و برگزاری کلاسهای آموزشی و توجیهی، صدور اطلاعیه های فنی و پیش آگاهی های لازم، ارائه کلیه راهنماییهای فنی و مشاوره ای جهت تغذیه و تقویت درختان ،راههای کنترل آفت و اجرای عملیات های مربوطه از قبیل نصب فرمون و ... نظارت و بازدید مستمر از اجرا و پیشرفت طرح می توان اشاره نمود.

گردو یکی از محصولات مهم کشاورزی در قاضی جهان و شهرستان آذرشهر می باشد به طوری که استان آذربایجان شرقی مقام چهارم کشوری و شهرستان آذرشهر مقام سوم استانی را به خود اختصاص داده‌اند.

گردو یکی از با ارزش ترین و پرسودترین محصولات صادراتی قاضی جهان می باشد ولی متاسفانه در سالهای اخیر بدلیل  تغییرات آب و هوایی و نداشتن  زمستانهای سرد و یخبندان و تنش های رطوبتی حاصل از کاهش بارندگی ها و خشکسالی ها و ... شاهد شیوع و گسترش انواع آفات و بیماری ها از جمله کرم خراط در منطقه بوده ایم.

این آفت در مراحل لاروی مختلف با تغذیه از قسمت های داخلی شاخه و ساقه های درختان گردو باعث شکسته شدن شاخه ها و از بین رفتن آنها می شود و همه ساله خسارات جبران ناپذیری به باغات گردو وارد می سازد لذا جهت کاهش آلودگی در 40 هکتار از باغات گردوی شهرستان آذرشهر و قاضی جهان و غله زار به صورت الگویی مدیریت تلفیقی و اخلال در جفت گیری کرم خراط  با همکاری مدیریت حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی استان ، مدیریت جهادکشاورزی شهرستان آذرشهر و مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان  اجرا می گردد.

براساس آمارهای موجود 3 هزار و500 هکتار از باغ ها و در حدود 30 درصد از باغات آذربایجان شرقی به کرم خراط آلوده هستند.

کرم خراط آفتی است که تنها پس از سه سال از بروزش در استان، به دلیل بی توجهی برخی از باغداران، گام به گام باغ های گردو را به کام مرگ و خشکی می کشاند.

76 درصد از 4 هزارو 160 هکتار از باغات عمده گردو در سه شهرستان شبستر(1570هکتار)، اسکو (1500هکتار) و آذرشهر (1090هکتار) آلوده به کرم خراط بوده و باغداران بایستی در این مورد هوشیار باشند چراکه کرم خراط در کمین باغات گردوی آنان می باشد.

کرم خراط بدلیل شرایط خاص زیستی در بدترین شرایط تکثیر می یابد و به سادگی سطح وسیعی از درختان گردو را در بر می گیرد این حشره به گونه ‌های بسیاری از درختان مثمر و غیرمثمر حمله می‌کند و میزبان اصلی آن در ایران درختان مثمر سیب هستند ولی خسارت آن روی گلابی، به و گردو نیز دیده شده است.

خشکسالی های پیاپی موجب ایجاد شرایطی برای افزایش سرعت شیوع این آفت شده است و کشاورزان هم اکنون نگران از بین رفتن ثمره سالها زحمت و تلاش خود هستند .

کمبود آب و ایجاد تنش های آبی حتی برای یک دوره آبیاری در ماههای گرم سال، مهمترین عامل در جلب این آفت می باشد، بنابراین دادن آب به خاک در دوره های مشخص و لازم اولین شرط در پیشگیری و کنترل این آفت است.

پروانه خراط درختان میوه یا شب پره پلنگی که به نام علمی کرم خراط نامیده می شود، پروانه ای چوب خوار است که زمستان ها را به صورت لاروهای سنین مختلف در درون شاخه درختان می گذراند و در اواسط بهار لاروهایی که رشدشان کامل شده تبدیل به شفیره و در اواخر بهار به شب پره هایی تبدیل می شوند که با سوراخ کردن و نفوذ به تنه درختان باعث خشک شدن آنها می شوند.

یکی از راههای پیشگیری از این آفت استفاده از روش شکار انبوه بوده و در این روش به ازای هر هکتار 10 عدد تله دلتا محتوی فرمون پروانه زنبور مانند ، کار گذاشته می شود .

استفاده از تله های نوری در شب برای به دام انداختن لارو حشره و همچنین آتش زدن درختان آلوده تنها روش مقابله با این آفت بوده و مهمترین روش های مقابله با این آفت قطع قسمتهای آلوده درخت و آتش زدن فوری آن ، تقویت درختان با استفاده از کود وآبیاری مناسب ، نصب تله فرمونی و خارج کردن لاروها می باشد.

ایجاد سوراخهایی روی تنه درختان، خروج شیره سیاه رنگ وخشک شدن سرشاخه های جوان از نشانه های آلودگی به این آفت بوده و در باغهایی که مبارزه انجام شده وکشاورزان همکاری داشته اند این بیماری کنترل شده است اما بدلیل تداوم خشکسالی وگستردگی باغها احتمال طغیان آفت در برخی از مناطق نیز وجود دارد.

این آفت می تواند با ایجاد دالان های عمیق و طولانی در شاخه ها و تنه درخت گردو ، از درون ، آنها را خالی و عملاً زمینه سقوط شاخه ها را با کوچک ترین ضربه و یا فشار وارده فراهم کند. 

تصاویری از بازدید رئیس سازمان حفظ نباتات کشور از باغات گردوی قاضی جهان 

دکتر محمدعلی باغستانی رییس سازمان حفظ نباتات کشور  با حضور در باغات گردو قاضی جهان از نحوه اجرای طرح الگویی مبارزه با کرم خراط در باغات گردوی قاضی جهان در شهرستان آذرشهر بازدید نمود. 

 

دکتر محمدعلی باغستانی رییس سازمان حفظ نباتات کشور  با حضور در باغات گردو قاضی جهان از نحوه اجرای طرح الگویی مبارزه با کرم خراط در باغات گردوی قاضی جهان در شهرستان آذرشهر بازدید نمود. 

 

دکتر محمدعلی باغستانی رییس سازمان حفظ نباتات کشور  با حضور در باغات گردو قاضی جهان از نحوه اجرای طرح الگویی مبارزه با کرم خراط در باغات گردوی قاضی جهان در شهرستان آذرشهر بازدید نمود.

عکسهایی از دو کارخانه فرآوری محصولات کشاورزی در قاضی جهان

 

 

 

 

 

عکسهایی از کارخانجات فرآوری محصولات کشاورزی در قاضی جهان 

فرآوری زردآلو ، آلو و گوجه 

 

کارخانجات فرآوری محصولات کشاورزی در قاضی جهان / قیسی و برگه زردآلو / برادران ضامنی قاضیجهانی  

کارخانه تولید برگه زردآلو و قیسی برادران جمشید و مجید ضامنی قاضیجهانی

 

کارخانجات فرآوری محصولات کشاورزی در قاضی جهان / قیسی و برگه زردآلو / برادران ضامنی قاضیجهانی 

 

کارخانجات فرآوری محصولات کشاورزی در قاضی جهان / قیسی و برگه زردآلو / برادران ضامنی قاضیجهانی 

 

 

 

 

 

  

 

 

 

 

 

 

 

    


 

  

کارخانه فرآوری زردآلو، آلو و گوجه آقایان ابوالفضل زارع و جعفرنصیری قاضیجهانی

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

باتشکر از جناب آقای علیرضا زارع قاضی جهانی