قاضی جهان

قاضی جهان

فرهنگ و آداب و رسوم و جلوه های طبیعی و آخرین اخبار دهستان قاضی جهان
قاضی جهان

قاضی جهان

فرهنگ و آداب و رسوم و جلوه های طبیعی و آخرین اخبار دهستان قاضی جهان

مراسم شبیه خوانی عاشورا در قاضی جهان پس از 12 سال وقفه اجرا می شود

 




حضور چهره های جدید در شبیه خوانی روز عاشورا در قاضی جهان

مراسم شبیه خوانی عاشورا در قاضی جهان پس از 12 سال وقفه اجرا می شود


فرهنگ شبیه خوانی در قاضی جهان از قدمت و اصالت برخوردار بوده و این قدمت و اصالت را هر ساله در روز عاشورا، با تار و پود وجودمان احساس می کنیم. به گونه ای که هر فرد، به تناسب سن و سال خویش با مشاهده مراسم شبیه خوانی روز عاشورا ، خاطرات دوران کودکی تا حال خویش را مرور می نماید و چه بسا یاد و خاطره تعزیه خوانانی که امروزه در قید حیات نیستند و به رحمت ایزدی پیوسته اند ، برایش زنده می شود. اگر چه مراسم شبیه خوانی روز عاشورا از سال 1382 در قاضی جهان به دلیل تقارن با زمستان تعطیل شده بود ولی به گفته آقای علی رضا ایمان زاده از مداحان و اعضای هیئت امنای هیات حسینیه قاضی جهان قرار است از امسال پس از وقفه ای 12 ساله دوباره برگزار گردد.

هنر شبیه خوانی در قاضی جهان همانند اکثریت قریب به اتفاق مناطق ایران ، بعنوان یک حرفه و شغل محسوب نشده و شبیه خوانان در طول سال ، فقط در ایام خاص بویژه عاشورا، بواسطه عشق به تفکر آزاداندیشی امام حسین (ع) ، در راستای تجسم عینی حادثه کربلا و به منظور انتقال پیام عاشورا ، به شبیه خوانی می پردازند.

شبیه خوانی در قاضی جهان بواسطه استعدادی که از زمان گذشته در آن نهادینه شده،بصورت بالقوه، از قابلیت ویژه ای برخوردار می باشد که این قابلیت بالقوه را می توان با یک مدیریت صحیح، به صورت بالفعل درآورده  و در روزگاری که فرهنگ شبیه خوانی در اکثریت مناطق کشور رو به زوال گذاشته، می توان این هنر را در  منطقه تعالی بخشید.

در خصوص شبیه خوانی قاضی جهان ، گرچه ایفای نقش در مراسم شبیه خوانی، تقریبا حالتی موروثی داشته و معمولاً پس از فوت یا کهولت سن شبیه خوان، نقش وی به بستگان درجه یک او واگذار می شود اما این بدین معنی نیست که راه ورود به مراسم شبیه خوانی برای افراد مستعد و علاقه مند بسته باشد چنانچه افراد مختلف به واسطه استعداد نقش های مختلفی در آن گرفته اند.

شبیه خوانی مراسمی است برای زنده نگه داشتن قیام خونین امام حسین و ترسیم مظلومیت سالار شهیدان که سالیان درازی است که از طریق هیئت حسینیه قاضی جهان به مورد اجرا گذارده می شود و در رونق بخشی، ساماندهی و تشکیل آن نفرات زیادی زحمت کشیده و جانفشانی نموده اند ومی توان گفت که بنیانگذارشبیه خوانی به سبک فعلی مرحوم آقای شیخ علی شیخ علی زاده می باشد که در سال 1340 هجری شمسی با جمع آوری کتب مرجع و اشعار ترکی که بیشتر آنها را اشعار شعرای بزرگی چون دلریش، قمری و دخیل تشکیل می دهد خدمات مؤثر و ارزنده ای در ایجاد تحول و بازسازی صحنه های مصایب کربلا و روز عاشورا در شبیه خوانی قاضی جهان پدیدار ساخت و از آن موقع به همت و تلاش بزرگان دیگری همچون مرحومین ملا محمد علی ایمانی، مشهدی محمد صمدی، ملاحسین ملاباقری، حاج جعفر بابازاده، مشهدی عباسقلی تقی زاده، مشهدی جبار علی شریفی، حاج علی پورصادق، مشهدی حسن باقرپور، مشهدی حسینقلی ایمانی، مشهدی صادق صادق زاده مقدم، حاج غلامحسین کارگر، حاج غلامحسین رضازاده، شهیدابوالفضل خوشبخت، حاج محمود شیخ علی زاده، داود محمدی ، حاج حسین ایمانی ، حاج محمدباقر محمدیان و دیگر عزیزانی که عمر خود را در این راه سپری نموده اند همه ساله به اجرا گذارده شده است.

به گفته آقای علیرضا ایمان زاده قرار است مراسم شبیه خوانی امسال نسبت به سالهای گذشته از کیفیت بهتری برخوردار بوده و نسبت به نحوه پذیرایی و جایگاه میهمانان و حاضرین در مراسم توجه بهتری مبذول شود.

وی با بیان اینکه تلاش گردیده تا  به گونه ای برنامه ریزی شود که صحنه های بیشتری از مراسم روز عاشورا به مرحله اجرا درآید افزود: تلاش می شود جهت تجسم عینی حادثه کربلا، شبیه خوانان علاوه بر اهمیت دادن به طنین صدای خود، حالات و حرکات متناسب با نقش خویش را نیز مد نظر داشته باشند.

آقای ایمان زاده با بیان اینکه در شبیه خوانی ها معمولاً به موضوع سیاهی لشکر بذل توجهی نمی شود ادامه داد: براین باوریم که حضور سیاهی لشکر، جهت تجسم عینی حادثه ،امری اجتناب ناپذیر می باشد.

وی با بیان اینکه پیشنهاد داده شده تا در اجرای این مراسم از توان یک کارگردان توانای تأتر استفاده گردد افزود: برغم آن تلاش خواهد شد تا ایفای نقش و حضور کارگردان در هنگام اجرای مراسم غیر محسوس باشد تا شبیه خوانان بصورت خودمحور، ایفای نقش نمایند و کارگردان فقط در موارد خاص و آن هم دورادور و بصورت غیر مشهود مراسم را مدیریت نماید .

 شبیه خوانی عاشورا در روز عاشورا دهم محرم الحرام برگزار می گردد و این نمایش از ورود امام حسین (ع) به سرزمین کربلا آغاز می گردد و ضمن بیان حالات مختلف انصار و یاران امام اعم از لحظه رخصت طلبیدن برای حضور در میدان جنگ، لحظه خداحافظی و جدایی، لحظه مبارزه و به تصویر کشیدن رشادت و شجاعت و همچنین آخرین سکانس همه نقش ها که همانا شهادت جانسوز و مظلومانه این بزرگان است به مرثیه سرائی و مقاتل خوانی در بین پرده های مختلف نمایشنامه پرداخته می شود و در ذهن هر بیننده چنین تداعی می شود که در روز عاشورا و در صحرای کربلا قرار گرفته و شاهد ماجراهای آن می باشد. از زیباترین و امیدوار کننده ترین صحنه های این تراژدی می توان به عدم پذیرش امان نامه از سوی حضرت ابوالفضل العباس (ع) و شادی کودکان و همچنین توبه و بازگشت حربن یزید ریاحی به سوی خیمه های امام و از سخت ترین و دشوارترین لحظات آن می توان به زمان خداحافظی حضرت علی اکبر با رقیه و سکینه و همچنین شهادت غریبانه حضرت قاسم و زمان تیر خوردن به گلوی علی اصغر شش ماهه در روی بازوان و بغل امام حسین (ع) اشاره نمود و غریبانه ترین و حزن انگیزترین لحظات این نمایشنامه به لحظه العطش العطش گویان بچه ها و اطفال کوچک خیمه های امام و نیز به لحظه تیر خوردن و قلم شدن بازوان مبارک ابا الغوث ابوالفضل علمدار و زمان از اسب افتادن قمر منیر بنی هاشم برمی گردد آن سان که امام بر سر پیکر به خون غلتیده برادر حاضرشد و فریاد « هل من ناصر ینصرنی » سر داد.

شبیه خوانی روز عاشورا بالاخره با شهادت مظلومانه امام حسین (ع)و غارت خیام به دست دژخیمان زمان به پایان می رسد.

گفتنی است شنیده ها حاکی از آن است که آقایان حاج محمد شیخ علی زاده در نقش امام حسین (ع)، علی رضا ایمانزاده در نقش علمدار کربلا حضرت ابوالفضل العباس(ع)، محمد رضا اصغری در نقش حضرت  علی اکبر، مجتبی حفاری در نقش زینب کبری(س)، جلیل شسخ علی زاده در نقش حربن یزید، حمیدی در نقش قاسم، مقصود شیخ علی زاده در نقش عمر بن سعد، ابوالقاسم شیخ علی زاده در نقش شمربن ذی الجوشن ، اقبالی ، حمیدی ، نصیری ، قربان زاده، قاضی جهانی ، سلیمان زاده ، کریم زاده در نقش حرمله و طرفداران یزید و مصطفی حفاری در نقش ارزق نقش آفرینی نموده و کارگردان و شبیه گردان اصلی شبیه خوانی عاشورا به  آقای احمد شیخ علی زاده سپرده شده است.

شنیده ها حاکی از آن است که آقای حاج حمید شیخ علی زاده که سالهای سال در نقش حضرت عباس(ع) در شبیه خوانی ظاهر شده بود و همچنین آقای ابوالقاسم شیخ علی زاده نظارت و مدیریت کل برنامه را برعهده خواهد داشت.

شایان ذکر است جهت برگزاری باشکوه و شایسته مراسم به همت تعدادی از خیرین عاشق اباعبدالله الحسین(ع)، البسه جدید ، انواع لباس تعزیه خوانی اعم از کرپ و مخمل با طرحهای جدید، زره و کلاهخود با قیمتی مناسب و کیفیت بالا از تهران خریداری شده است.