قاضی جهان

قاضی جهان

فرهنگ و آداب و رسوم و جلوه های طبیعی و آخرین اخبار دهستان قاضی جهان
قاضی جهان

قاضی جهان

فرهنگ و آداب و رسوم و جلوه های طبیعی و آخرین اخبار دهستان قاضی جهان

رغییب ( لیله الرغایب) در قاضی جهان





رغییب ( لیله الرغایب)  در  قاضی جهان

رغییب ( لیله الرغایب)  در  قاضی جهان

 

چون پنج شنبه اول رجب رسد ، لیله الرغایب باشد . زنان قاضی جهان حلوا می پزند از آرد، روغن(کره)، شکر ، زعفران و... ، به گورستان می برند و به خانه های دوستان فرستند .این حلوا نیز به ناچار به خانه نامزد بباید فرستادن . در این شب بقالان دکانها زینت دهند . شکر، روغن، آرد و دوشاب خروارها به فروش رود و نفعی گران مند برند.

 لیله الرغایب در قاضی جهان به نام " رغییب " مشهور است و برپا می گردد لا اقل در این منطقه از عهد قدیم برگزار می گشته و  سنت پخت حلوا در این روز خاص از سال از دوره های قدیم تاکنون همچنان انجام می پذیرد.

 سنت زیارت اهل قبور و پخش حلوا بر سر مزار افراد از دیگر جنبه های برجسته این سنت است که کماکان مانند گذشته مرسوم می باشد .

در لیله الرغایب نیز نامزدان  همدیگر را فراموش نمی کنند و فرستادن حلوا در این روز به خانه نامزدها از ضروری ترین امور محسوب می شود. درست مانند فرستادن تحفه شب چله (چیلله پایی ) به خانه نامزدها .

فروش برخی کالاها در این روز بخصوص رونق می یابد و همچنان که در لیله الرغایب های امروزی قاضی جهان فروش خرما در مغازه ها رونق می یابد و مغازه داران مختلف در آن روز مقادیر زیادی خرما برای فروختن عرضه می نمایند .

قاضی جهانی ها دوستان و همسایگان را از حلوای پخته شده در لیله الرغایب محروم نمی سازند و یک سنت مذهبی- اسلامی بوده است و برپایی آن توسط مردم منطقه نشان گر عمق اعتقادات دینی و مذهبی آنها بوده و به عنوان سنتی اسلامی  بسیاری از فضیلت های نیک اسلامی را در خود جای داده است.




رغییب ( لیله الرغایب)  در  قاضی جهان


رغییب ( لیله الرغایب)  در  قاضی جهان



نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد