قاضی جهان

قاضی جهان

فرهنگ و آداب و رسوم و جلوه های طبیعی و آخرین اخبار دهستان قاضی جهان
قاضی جهان

قاضی جهان

فرهنگ و آداب و رسوم و جلوه های طبیعی و آخرین اخبار دهستان قاضی جهان

افزایش بارندگیها و مهمانان ناخوانده ای بنام حلزون ها در باغات قاضی جهان

 

 

 

 

 

افزایش بارندگیها و مهمانان ناخوانده ای بنام حلزون ها در باغات قاضی جهان

هشدار به باغداران قاضی جهان برای جمع آوری آفت حلزون 

به دلیل بارندگی های خوب اخیر در قاضی جهان و تاثیر آن در باز شدن تخم لیسک ها و حلزون ها که افزایش جمعیت را به همراه دارد، رعایت و توجه به توصیه ها و نکات پیشگیری برای کاهش خسارت آفات از سوی باغداران قاضی جهان ضروری است.

حلزون وراب یا لیسک از آفات مهم کشاورزی هستند که بخصوص در مناطق مرطوب و پر باران خسارات قابل توجهی به درختان و سایر محصولات زراعی وارد می کنند.

حلزونها از نرم تنان زیان آور هستند که معمولاً شبها فعالیت دارند و با جویدن برگها، سوراخ های نامنظمی بر روی برگ گیاهان ایجاد می کنند. مسیر حرکت آنها عموماً بوسیله نوارهای نقره ای رنگ که ترشحات لزج بدن آنها می باشد، مشخص می شود .

حلزون های بالغ تا 500 تخم می گذارند. حلزون ها به صورت اختیاری روی دامنه وسیعی از گیاهان تغذیه می کنند و در طول دوران بلوغ از نر به ماده تغییر جنسیت می دهند. در شرایط آب و هوایی نامناسب فعالیت حلزون ها کاهش می یابد و در هنگام معتدل و مرطوب شدن هوا دوباره از سر گرفته می شود.

راه های مبارزه با این آفت:

1-  بستن قیم به شاخه های نزدیک سطح زمین به منظور ایجاد فاصله حداقل نیم متری از سطح زمین تا مانع از رفتن نرمتنان به روی درختان شود.

2- حذف و پاکسازی علف های هرز حاشیه و سایه انداز درختان به منظور از بین بردن پناهگاه  آفت و رها سازی ماکیان ( غاز ، اردک ) در باغات محصور جهت تغذیه و از بین بردن لیسک ها  توصیه می گردد.

3- استفاده از پوسته شالی یا خاک اره چوب و  یا خاکستر  نرم  در سایه انداز درختان خصوصاً  نهال ها و درختان جوان به عنوان یک مانع برای حلزون و راب توصیه می گردد.

4- شخم خاک موجب به سطح آوردن تخم ها و خشکی آنها می گردد. علاوه بر این حرکت حلزونها بر روی خاک به دشواری صورت می گیرد و کلوخها که یکی از پناهگاه های این نرم تنان است، نابود می شوند.

5- مبارزه مکانیکی به صورت جمع آوری لیسک و حلزون  هنگام غروب  موثر می باشد.

6- رعایت عمق مناسب کشت: کشت بذرها در عمق زیاد مانع دستیابی حلزونها به آنها می گردد. این روش به خصوص در مورد خاکهایی که از درصد رس بالایی برخوردارند و یا تهیه بستر کشت بذر دشوار است، قابل توصیه می باشد.

7- تغییر زمان کشت: تغییر زمان بندی کاشت بذور به نحوی که بذرها پیش از خسارت حلزون ها و راب ها دوره حساس جوانه زنی را پشت سر بگذارند، می تواند تا حد زیادی مانع خسارت شدید این نرم تنان گردد. در واقع با این روش، هم زمانی فعالیت زیاد جمعیت این جانوران با شروع جوانه زنی بذور به هم می خورد.

8- در صورت مشاهده علائم خسارت لیسک و حلزون با توصیه کارشناسان حفظ نباتات و کلینیک های گیاهپزشکی نسبت به طعمه پاشی در زمان مناسب اقدام گردد.

9- از انبار نمودن میوه های زخمی ناشی از خسارت لیسک ها خودداری  شود.

در روش شیمیایی کنترل: سمپاشی سطح باغ با سم سوین به نسبت 5 در هزار پس از اولین بارندگی شهریور ماه استفاده از طعمه مسموم متالدئید در اسفند ماه و اولیل فروردین با مشاهده راب بالغ توصیه می شود.

@qazijahan

عکس ارسالی: مهندس مجید جبارزاده قاضی جهانی