قاضی جهان

قاضی جهان

فرهنگ و آداب و رسوم و جلوه های طبیعی و آخرین اخبار دهستان قاضی جهان
قاضی جهان

قاضی جهان

فرهنگ و آداب و رسوم و جلوه های طبیعی و آخرین اخبار دهستان قاضی جهان

چه کسی مسئول کشتار سرنشینان خودروها در جاده گوگان – قاضی جهان است ؟!!

 

 

 

 

 

لزوم ایمن ساختن  جاده مرگ (جاده گوگان به قاضی جهان)در شهرستان آذرشهر

چه کسی مسئول کشتار سرنشینان خودروها در جاده  گوگان – قاضی جهان است ؟!! 

 

در طول سالهای اخیر ده ها تن از اهالی منطقه در جاده 2 کیلومتری واصل بین گوگان به قاضی جهان جان خود را از دست داده و افراد بسیاری نیز در اثر غیراستاندارد بودن جاده مجروح و معلول شده اند و باید گفت جاده گوگان به قاضی جهان هم اینک به یکی از جاده مرگ در کشور تبدیل شده است.

طول و عرض این جاده که مشخص است سالها بر اثر برفهای زمستانی و عدم آسفالت جدید به شدت دچار آسیب شده است بگونه ای وحشتناک رخ می نماید گویی جاده را شخم زده اند ضمن اینکه این جاده از روشنایی و تابلوها و علائم راهنمایی و رانندگی کافی نیز محروم است و باید گفت رانندگی در آن مصداق عبور از میدان مین بوده و در شب ها به جاده ارواح شبیه تر می گردد.

باید از مسئولین امر پرسید بعد از گذشت 36سال از آسفالت این جاده چرا هنوز تنگ ومارپیچ است؟؟، عمده مشکل عریض نشدن این جاده 2کیلومتری چه می تواند باشد؟؟؟ تردد بیشمار وسایل نقلیه در طول شبانه روز در این جاده چه نقشی دارند؟؟ عدم دید در شب و نبود روشنایی استاندارد و کافی در این جاده به چه معناست؟؟

در سال 1375 سه تن  از خانواده ای ( 2 کودک و یک مرد جوان از خاندان رنجبری قاضی جهانی) در یک تصادف در یکی از پیچ های خطرناک جاده  گوگان – قاضی جهان جان باختند. بعد از گذشت 20 سال از این حادثه این پیچ خطرناک هنوز اصلاح نشده و با قلدری در کمین مردم نشسته است . 

باید گفت چهار دهه است که مردم شهرستان آذرشهر شاهد مرگ عزیزانشان در جاده‌ مواصلاتی گوگان به قاضی جهان هستند و شهروندان آذرشهر بارها از ایمن نبودن این جاده گلایه کرده‌ و خواستار توجه مسئولان به این امر شده اند.

شهرستان آذرشهر در سالهای اخیر با توسعه فیزیکی، رشد جمعیت و افزایش فرصت های سرمایه‌گذاری مواجه بوده ولی راه های این شهرستان آنچنان که باید مورد توسعه و بهسازی قرار نگرفته اند و باید گفت برنامه‌ریزی برای توسعه صنعتی و شهری شهرستان بدون احداث راههای مواصلاتی ایمن امکان پذیر نیست و باید اقدامات مناسبی در زمینه توسعه راه‌ها صورت بگیرد.

قاضی جهان به لحاظ قرار گرفتن در مسیر مهم جاده ابریشم (گوگان – آذرشهر – مراغه) از موقعیت استراتژیک بسیار خوبی برخوردار است که این محور ارتباطی در رشد و توسعه شهرستان نقش مهمی ایفا کرده است.

اگر چه دهیاری، شورای اسلامی و مردم قاضی جهان در سالهای گذشته در دیدار با استاندار، فرماندار، نمایندگان مردم و مسئولین اداره کل راه و شهرسازی به استانداد نبودن این جاده اعتراض نموده و خواستار توجه به آن شده اند ولی هنوز تا رسیدن به این خواسته مهم زمان زیادی لازم است.

به عقیده کارشناسان، اصلی ترین دلیل افزایش مرگ ومیر در این جاده، عدم هماهنگی رشد وسائل نقلیه در میان روستاییان و توسعه  و بهسازی جاده های روستایی بوده است لذا مسئولان اداره کل راه و شهرسازی باید پاسخگو باشند که چرا توسعه راههای روستایی همگام با توسعه ناوگان حمل ونقل عمومی و خصوصی نبوده است. استانداری آذربایجان شرقی نیز باید با تشکیل کارگروهی ویژه به واکاوی علل افزایش تصادفات و مرگ و میرها در این جاده که با سلامتی جامعه در ارتباط است  بپردازد.

متأسفانه تعریض و استانداردسازی این جاده در اولویت مقامات استان  نیست جاده ای که انسانهای زیادی جان خود را از دست داده اند. از همه اقشار، از جوانان تحصیلکرده که محصول عمری زحمت والدین شان بودند تا مادران و کودکانی که قربانی این جاده شده اند.

چه کسی مسئول کشتار سرنشینان خودروها در این جاده  می باشد؟!! مسئولین و دست اندرکاران علت این کشتارها را به واژگونی خودروها نسبت داده اند ولی آنچه اهمیت امر را دوچندان می سازد این بوده که غیر استاندارد بودن جاده، عرض کوتاه جاده، نبود توقفگاه های مناسب، عدم خط کشی جاده  و عدم روشنایی کافی اصلی ترین دلیل واژگونی خودروها و به تبع آن کشتار بیرحمانه سرنشینان خودروها در چهار دهه گذشته بوده است.

 چگونه می توان مرگ و میر حوداث رانندگی در جاده  گوگان – قاضی جهان را کاهش داد، این سوالی است که مسولین راهور و را‌هداری و کارشناسان باید‌پاسخگو باشند؟؟؟

مهندس محمداسماعیل سعیدی نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی در فروردین ماه سال گذشته در جمع اهالی قاضی جهان در مسجد جامع این دهستان بر لزوم تعریض و خط کشی جاده مواصلاتی گوگان به قاضی جهان تاکید نموده و قول داده بود با پیگیریهای لازم در مدت کم شاهد تعریض این جاده باشیم تا  شاهد تصادفات مرگبار در آن نباشیم ولی این امر تاکنون تحقق نیافته است. 

@qazijahan

 

 

   

 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد