قاضی جهان

قاضی جهان

فرهنگ و آداب و رسوم و جلوه های طبیعی و آخرین اخبار دهستان قاضی جهان
قاضی جهان

قاضی جهان

فرهنگ و آداب و رسوم و جلوه های طبیعی و آخرین اخبار دهستان قاضی جهان

پاسخ به سوال یکی از همشهریان در مورد تعدد خرخاکی ها در باغات قاضی جهان

 

 

 

 

 

 

 

پاسخ به سوال یکی از همشهریان در مورد تعدد خرخاکی ها در باغات قاضی جهان  

 

لطفا قبل از نابودسازی خرخاکی ها دوباره فکر کنید 

 

انقدر شتاب زده در مورد خلاصی از خرخاکیها درمحل زندگیتان عمل نکنید 

 

خرخاکی یک سخت پوست است از راسته جورپایان با نام علمی Oniscidea. سه هزار گونه از خرخاکی ها شناخته شده است. خرخاکی ها تنها سخت پوستانی هستند که روی خشکی زندگی می کنند. طول بدن آنها 11 میلی متر است که نسبتا کوچک است و هرگز بزرگتر از سه چهارم یک اینچ(تقریبا 1.8 سانتیمتر) نخواهد شد. بدن آنها بیضی شکل بوده پشت آنها برآمده و زیر بدن آنها خالی است. عمر خرخاکی حدود سه سال است که در برخی ممکن است به چهار سال هم برسد.

خرخاکی ها مهمانان ناخوانده ای که با فرا رسیدن فصل پاییز بیشتر دیده می شوند. این موجودات اغلب در خارج از خانه زندگی می کنند در مکان های نمناک و تاریک یا در باغچه و جاهایی که باقیمانده بگر گیاهان وجود دارد. با سرد شدن هوا در زمستان سر و کله شان در خانه ها پیدا می شود چون به دنبال جای گرمتری هستند تا زمستان را به سلامت سپری کنند. خانه برخی از انسان ها برای این موجودات جذاب تر است. آنها جایی را دوست دارند که بدون مزاحمت و مرطوب باشد و به منابع غذایی هم دسترسی داشته باشند. اگر خانه شما دچار هجوم خرخاکی ها شده است پس ناخواسته این شرایط را فراهم کرده اید.برای جلوگیری از دائمی شدن این وضعیت باید این شرایط مطلوب خرخاکی ها را از بین ببرید.

آنها شاید کوچک باشند اما نقش مهمی در تجزیه سلولز چوب و کاغذ دارند و همینطور در تجزیه مدفوع انسان و حیوانات هم موثر هستند. زیستگاه طبیعی آنها در میان باقیمانده های برگهای گیاهان،جنگل و در میان درختچه هاست. لطفا قبل از نابودسازی خرخاکی ها دوباره فکر کنید  آنقدر شتاب زده در مورد خلاصی از خرخاکی ها در محل زندگیتان عمل نکنید. خرخاکی ها برخلاف سوسکهای کثیف هیچ ضرر و خطری برای انسان ها ندارند. خیلی خب شاید بودن آنها در خانه زیاد جالب نباشد اما در باغچه آنها نقش مهمی را از لحاظ چرخه طبیعی و تجزیه و رشد ایفا می کنند. اگر آنها را در باغچه مشاهده کردید لطفا سعی نکنید آنها را از بین ببرید وجود آنها برای باغچه مفید است. آنها منبع تامین کلسیم برای سایر حیواناتی هستند که از آنها تغذیه می کنند مثل برخی پرندگان، قورباغه ها و عنکبوتها. آنها همچنین نقش حیاتی در تجزیه در چرخه نیتروژن دارند.

حضور آنها می تواند به شما درباره وجود مشکل رطوبتی در خانه هشدار دهد. زیرا همانطور که قبلا هم گفته شد خرخاکی ها برای زنده ماندن به رطوبت نیاز دارند. بدون وجود هیچ گونه منبع رطوبت آنها نمی توانند در خانه شما سکونت کنند. از اینرو رفع هرگونه منبع رطوبت برای مقابله با خرخاکی ها ضروری است. این کار باید توام با جلوگیری از تولید مثل و خانه سازی خرخاکی ها در خانه انجام گیرد. می توانید به آرامی آنها را با جارو جمع آوری کرده و به محلی دور از خانه ببرید یا جایی که به آن تعلق دارند مثلا باغچه.همانطور که قبلا هم گفته شد مناطق مرطوب را شناسایی و عامل رطوبت را از بین ببرید.

خرخاکی ها مانند کرم های خاکی برای باغچه ها مفید بشمار می آیند چرا که خاک را زیر و رو کرده و تولید کمپوست می کنند. ولی به طور کلی خرخاکی ها را یک مشکل جدی برای خانه ها به حساب نمی آورند به این دلیل که آنها بیماری ها را گسترش نمی دهند و به سازه ها و چوب های ضد پوسیدگی آسیبی نمی رسانند.برخی گونه های خرخاکی که به خرخاکی گلوله ای معروفند هنگام مواجهه با خطر خود را به شکل گلوله درمی آورند تا فقط پوسته سخت بدنشان در معرض خطر قرار گیرد.

 خرخاکی ها رطوبت را دوست دارند به این دلیل که دارای ساختاری آبشش مانند در زیر شکمشان هستند و از طریق آن نفس می کشند. این آبشش ها برای خرکاکی بسیار مهم است و اگر خشک شوند خرخاکی خواهد مرد. خرخاکی ها در مکان های تاریک، زیر سنگ ها در باغچه ها زیر تنه های درختان افتاده و یا اطراف زباله ها زندگی می کنند. خرخاکی ها معمولا شب ها فعال هستند و موجوداتی هستند که از اندام مرده مواد خصوصا گیاهان تغذیه می کنند. خرخاکی خسارت خیلی جزئی با خوردن ریشه گیاهان و گیاهان پوسیده که بر روی زمین افتاده اند به آنها می زند و از اینرو نمیتوان آن را یک آفت برای گیاهان دانست چون صدمه قابل توجهی به گیاه نمی زند.

@qazijahan

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد