قاضی جهان

قاضی جهان

فرهنگ و آداب و رسوم و جلوه های طبیعی و آخرین اخبار دهستان قاضی جهان
قاضی جهان

قاضی جهان

فرهنگ و آداب و رسوم و جلوه های طبیعی و آخرین اخبار دهستان قاضی جهان

طوفان روزگار باغداران قاضی جهان را سیاه کرد

 

 

 

 

 

 

 

 

طوفان روزگار باغداران قاضی جهان را سیاه کرد

ثبت خسارات چند میلیاردتومانی از بابت درختان گردو  

 

 

 

باغداران قاضی جهانی این روزها زانوی غم بغل گرفته و با اشک چشم و بغض در گلو نظاره گر نابودی محصولات باغ های میوه خود به ویژه محصول درختان گردو هستند چرا که در تندبادها و طوفان کم سابقه نیمه دوم  خرداد و روزهای نخستین تیرماه بین۵۰   الی۹۰ درصد باغ ها قربانی طوفان شدند.

طوفان امسال که در ۵۰ سال گذشته بی سابقه بوده در دو مرحله باغ های قاضی جهان را هدف قرار داد و به بیشتر محصولات سردرختی از جمله گردو و گوجه سبز(آلوچه) خسارت وارد کرد تا موجی از غم و ناراحتی باغداران قاضی جهانی را فرا بگیرد و آنچه این حادثه را دردناک تر می کند این است که از مجموع باغات میوه قاضی جهان تنها  ۳۰  درصد بیمه هستند.

در اینکه حوادثی همچون طوفان ، سیل و سرما زدگی یک امر طبیعی و خارج از اراده انسان است شکی نیست اما آیا با توجه به وقوع و تکرار این پدیده طبیعی در سالهای گذشته مسئولان مربوطه برای کاهش خسارت و ضرر باغداران اقدامی انجام داده اند؟ در شرایطی که مقام معظم رهبری به پیشرفت و توسعه کشاورزی در راستای خودکفایی ملت و توجه روزافزون به موضوع اقتصاد مقاومتی تاکید دارند بی توجهی مسئولان ارشد گذشته و حال در برنامه ریزی های آنان برای مدیریت وقوع بحران های این چنینی تا چه سطحی انجام شده است؟ با به وجود آمدن چنین وضعیتی باغداری که تاکنون بنا بر هر دلیلی باغ خود را بیمه نکرده است مقصر است یا مسئولان مربوطه؟

در شرایطی که طوفان بی سابقه اشک باغداران قاضی جهانی را درآورده است و این بندگان خدا لبخند را برلبان خود فراموش کرده اند به دفتر دهیاری و شورای اسلامی قاضی جهان می رویم و با یکی از اعضای شورا و دهیار قاضی جهان هم نوا می شویم:مهندس قربانعلی باقرپور قاضی جهانی عضو شورای اسلامی قاضی جهان

مهندس قربانعلی باقرپور قاضی جهانی عضو شورای اسلامی قاضی جهان که از عمق فاجعه و ضرر و زیان باغداران قاضی جهانی به خوبی آگاه است به باغداران دلداری می دهد و اعلام می کند از هیچ کوشش و تلاشی برای کمک به باغداران زیان دیده کوتاهی نمی کند.

وی با بیان اینکه محصول گوجه سبز(آلوچه) و گردو دو منبع درآمد باغداران قاضی جهانی است که در این طوفان خسارت کلی دیده اند می گوید: متأسفانه تندباد و طوفان بی سابقه به باغ های قاضی جهان  صدمات زیادی وارد کرده و با شکستن شاخه ها و تنه برخی از درختان همچنین ریزش غیرطبیعی محصول بیشتر درختان همچون گردو موجبات خسارت به کشاورزان که تنها محل درآمدشان از محصولات سردرختی است شده و باید گفت این امر برای کشاورزان غیرقابل جبران و یک فاجعه خواهد بود.

مهندس باقرپور با اشاره به اینکه خسارت طوفانهای اخیر به باغ ها در نوع خود بی‌سابقه بوده است، افزود: برگزاری کارگاه‌های آموزشی به ویژه در مورد فواید بیمه محصولات کشاورزی برای کشاورزان ضرورت دارد.

وی بیمه نبودن محصولات و باغ های قاضی جهان را یکی از مشکلات اساسی پیش رو باغداران و کشاورزان دانست و گفت: با وجودی که در سال‌های گذشته نیز خسارت بسیاری به باغ ها وارد شده بود، اما باغداران باز هم از سال‌های گذشته تجربه نگرفتند و باید گفت عدم پرداخت به موقع خسارت و غرامت بیمه شدگان  توسط صندوق بیمه محصولات کشاورزی مزید برعلت کاهش بیمه محصولات سردرختی در قاضی جهان بوده است.

عضو شورای اسلامی قاضی جهان اظهار داشت: پرداخت غرامت به کسانی که بیمه نیستند، بستگی به کمک دولت دارد و در صورتی که دولت کمک کند، غرامت به آنان پرداخت خواهد شد.

موضوع نابودی باغات میوه قاضی جهانعلیرضا شریفی دهیار قاضی جهان آنقدر حساس و مهم است که با دهیار قاضی جهان نیز به گفتگو نشستیم.

آقای علیرضا شریفی گفت: متاسفانه طوفان تاکنون بین ۵۰  تا ۷۰ درصد خسارت وارد کرده که برآوردهای اولیه حکایت از تضرر میلیاردی باغدران قاضی جهان دارد، هر چند که خسارت به باغ های میوه توسط کارشناسان  صندوق بیمه محصولات و جهادکشاورزی در حال بررسی است.

وی  با بیان اینکه برای جبران خسارت های تحمیل شده به باغداران و کشاورزان، مکاتباتی با فرمانداری، ستاد بحران ، صندوق بیمه محصولات کشاورزی و همچنین جهادکشاورزی در حال انجام  می باشد ادامه داد: باید تلاش کرد فرهنگ بیمه در  منطقه نهادینه و پرداخت غرامت ها قانونمند شود.

دهیار قاضی جهان ادامه داد: بیشترین خسارت وارد شده به باغ‌های مثمر  گردو ، زردآلو، هلو، شلیل، بادام و انواع آلو، سیب و گیلاس بوده که امیدواریم کارشناسان جهادکشاورزی تمام تلاش لازم را برای جبران خسارت وارده به باغداران  قاضی جهان انجام ‌دهند.

امید که مسئولان پاسخگوی قسمتی از ضرر و زیان باغداران قاضی جهانی که طوفان کمر آنها را شکسته و نگران آینده و معیشت خود هستند باشند.

 

@qazijahan