قاضی جهان

قاضی جهان

فرهنگ و آداب و رسوم و جلوه های طبیعی و آخرین اخبار دهستان قاضی جهان
قاضی جهان

قاضی جهان

فرهنگ و آداب و رسوم و جلوه های طبیعی و آخرین اخبار دهستان قاضی جهان

بررسی علل افت تعداد قبولین مدارس نمونه در قاضی جهان







بررسی علل افت تعداد قبولین مدارس نمونه در قاضی جهان

با حضور صاحبنظران و کارشناسان


انجمن اولیاء و مربیان ، فرهنگیان و مدیران محترم مدارس قاضی جهان اگر در مورد یادداشت فوق و در مورد دلایل افت تعداد قبولین مدارس نمونه مطالب قابل ارائه داشتند ارسال نمایند تا بهره مند گردیم.


یادداشت ارسالی آقای شاهین ایمان زاده قاضی جهانی:

با سلام و عرض خسته نباشید دو سه سال پیش که معلمای مدرسه شهدا رو عوض نکرده بودن هر سال کم و بیش ده ها نفر به مدارس نمونه قبول می شدن ولی بعد از تغییر معلمای این مدرسه هرسال به زور دو نفر به مدرسه نمونه قبول می شوند . از شما خواستاریم که جهت حل این مشکل و باز گرداندن مدرسه شهدا به حال و روز قبلی پیگیر این مسئله باشید. با تشکر فراوان



یادداشت ارسالی آقای اسماعیل علیپور از فرهنگیان محترم قاضی جهان درباره این مطلب:

لازم دانستم در این مورد اظهار نظر کنم آقای شاهین درست اشاره کردند. درصد قبولی دانش آموزان قاضیجهانی در مدارس نمونه و دانشگاهها به مراتب بیشتر از امروز بود. زمانی که بعضی از اولیا محترم که علاقه زیادی به دخالت ناشیانه در امور مدارس را داشتند ، سعی کردند در انتخاب معلمان نیز اظهار نظر و دخالت مستقیم داشته باشند . بر این اساس مدارس قاضیجهان اولین قدم را با اصرار همین آقایان در امنایی کردن برداشت . البته در این امر متاسفانه بعضی از مدیران بومی و غیر بومی دخالت داشتند. در مدارس امنایی معلم و حتی مدیر همیشه خود را وامدار هیئت امنا می بیند و سعی در بهبود ظاهری و کذایی نمرات و نتایج امتحانات دارد . نتیجتاً در این میان کسب نظر مثبت هیئت امنا در اولویت اول قرار میگیرد . هیئت امنای مدارس قاضیجهان معلمین کم تجربه و احیاناً آشنایان خود را جایگزین معلمان با تجربه و دلسوز بومی کردند و نتیجه آن شد که می بینید . در ضمن متاسفانه انجمن اولیا مدارس قاضیجهان در مورد دخالت بیشتر در تمام امور مدارس ، تقریبا حرف اول را در منطقه آذرشهر می زنند که بعضا موجب کم رغبتی معلمان با تجربه در مدارس قاضی جهان شده است.

برای مثال : انتقال آقای منتظری بعلت دخالت انجمن اولیا....

انتقال آقای هاشمی دبیر زبان راهنمایی بعلت دخالت آقای .....



یادداشت آقای مهندس حسن قره خانی عضو محترم شورای اسلامی:

با سلام خدمت دوستان در خصوص دلایل افت تحصیلی متاسفانه یک عاملش کم رنگ شدن علم در جامعه اقتصادی کنونی ، در دهه 60همه دانش آموزان برای موضوع انشاء علم بهتر است یا ثروت همه دانش آموزان به اتفاق مینوشتن علم و در حقیقت ایمان قوی به علم و دانش در وجودشون مشهود بود و دبیران هم از جان و دل تلاش میکردند و صاحب انگیزه ولی متاسفانه با گذر زمان ثروت در جامعه جای علمو گرفته و ارزش افراد با ثروت و مادیات ارزیابی شده تا با علم

حال با وجود تبعیضات مشهود در جامعه در مورد حقوق دریافتی اون انگیزه در مورد دبیری که هم کلاسش در نهادهای دیگر حقوق آنچنانی دریافت میکنه در حالیکه ایشون بخاطر شغل معلمی محکوم به دریافت حقوق اندک میباشد که اثارش در کیفیت تدریس خودش را نشان میدهد.



یادداشت آقای مهندس قربانعلی باقرپور عضو محترم شورای اسلامی:

با سلام خدمت همه دوستان در ارتباط با قبولی دانش آموزان قاضیجهانی در مدارس تیز هوشان و نمونه و افت تحصیلی در مدارس قاضیجهان باستحضار میرساند که علاقه و رغبت خود دانش آموزان نیز بدلیل سهولت پذیرش در انواع دانشگاههای آزاد و غیر انتفاعی و.... افت نموده و خیلی علاقه نشان نمیدهند در دوره ما(سال 72 و73) ازهمین قاضیجهان که جز منطقه دو حساب میشد بدون هیچ کلاس کنکور و غیره و فقط با اتحاد خود دانش آموزان و تلاش شبانه روزی آنها در کتابخانه و پایگاه حدود 40 نفر در دانشگاهای سراسری و در رشته های خوب پذیرش شدند که بنده اسامی تعدادی از آنها که یادم مونده محض تشویق دانش آموزان امروزی خدمتتان عرض مینمایم: آقایان دکترکبیر سیدی و دکترشریفیان پزشکی ارومیه و دانشگاه تهران -مهندس علی صمدزاده و قربانعلی باقرپور مهندسی عمران عمران ارومیه-مهندس حسین عباسنژاد برق الکترونیک تبریز -دکتر نیکوفر تربیت بدنی زاهدان -دکتر ایمانپور تربیت بدنی ارومیه -مهندس قاسم ممقانی برق تبریز-استاد حسین ممقانی دبیری عربی تبریز-حاج قربان پور محمود و هدایت بابا زاده ریاضیات دانشگاه تبریز -حاج رسول حسنی دبیری ادبیات تبریز-مهندس حسن قره خانی نقشه برداری دانشگاه تبریز-مهندس یوسف اسماعیلزاده و حبیب بابایی آموزشکده فنی تبریز-مهندس اکبر غفاری و محمدرضا توکلی کشاورزی دانشگاه تبریز-مهندس رضا مهدیزاده برق آزاد تبریز و....

همچنین بنا به اظهارات هیات امنا محترم مدارس اولا تعداد شاگردان کلاس اولی در این سالها نسبتا افزایش یافته و نیاز به توسعه مدارس هست و از طرفی بدلیل اوقافی بودن محل تعدادی از مدارس امکان هزینه کرد و توسعه بنا بدلایلی وجود ندارد و همچنین جهت کمک مسولین و اهالی به کتابخانه موافقم و ما در شورای اسلامی و دهیاری در حد وسعمان کمکهایمان را از کتابخانه دریغ نمیداریم.




یادداشت آقای دکتر علی اصغر وثوقی از اساتید دانشگاه و فرهنگیان محترم منطقه:

سلام به اعضای محترم گروه بخصوص فرهنگیان فهیم و قابل احترام قاضیجهان ؛ در مورد سئوالی که دوستان در مورد علت افت تحصیلی درپذیرش دانش آموزان به مدارس تیزهوشان و نمونه دولتی و عدم انگیزش بیشتر دانش آموزان معطوف میدارد به این نکته که بنده حدود 26 سالی است در خدمت تعلیم و تربیت دانش آموزان بوده و به این نتیجه رسیده ام که هشتاد درصد موفقیت دانش آموزان بسته به خودشان و بیست درصد بقیه در دست معلمان و اساتید و امکانات و تسهیلات و سایرامکانات آموزشی می باشد ولی این 20 درصد در قانون پارتو اهمیت اش کمتر از80 درصد نیست .فلذا من حدود پنج سالی بعنوان معاون آموزشی دبیرستان عدالت قاضیجهان در سالهای 78 الی 83 بودم هر سال از قاضیجهان حداقل ده حداکثر 13 نفر قبولی داشتیم به مدارس نمونه برید به آمار نگاهی بکنید خواهشن .ولی چند سالی است کاملا افت کرده قبول داریم یه خرده درصد سهمیه روستایی تغییر کرده ولی این دلیل کلی مبنی بر حداقل قبولی نمی تواند باشد تلاش آگاهانه مسئولین مدارس و مربیان توانمند و با سابقه قاضیجهان و حمایت (نه دخالت بی مورد اولیا ی) مردم می تواند مجددا افتخارات بیشتری را به دیارمان بیفزاید.

اتفاقا بحث جالب و چالش برانگیز هست ما می خواهیم مشکلی رو حل کنیم تا شاهد تعداد قبولی بیشتر بچه های خودمون در مدارس نمونه و تیزهوشان باشیم یا در کلاسهای بالا قبولی در کنکور دانشگاههای سراسری باشیم الان متاسفانه وضعیت منطقه آذرشهر در حالت بحرانی است در مقایسه با شهرستانی مثل مرند در سطح استان .چون بنده سال گذشته در همایش تجلیل از نخبگان کنکور شهرستان مرند دعوت بودیم آماری حدود35 نفر جزو قبولین رشته های پزشکی ؛ دندانپزشکی و دو سه تا رشته های ناب ریاضی در دانشگاههای صنعتی شریف و ..بودم ولی این آمار آذرشهر ما خیلی پایین بود که نگفتنم بهتره .بهرحال دست به دست هم دهیم تا ریشه ای و اساسی مشکلات تحصیلی حل بشه.

من اتفاقا در طول دوره خدمتم در آموزش و پرورش و حالا مدت 15 سالی هم هست که در دانشگاه هم تدریس دارم به این نتیجه رسیدم ابتدایی زیربناست و اساس توسعه کشور آموزش و پرورش هست و کلید توسعه لای انگشتان معلمان هست بایستی معلم مورد تکریم اساسی واقع بگیره تا انگیزه خدمتش بیشتر باشه .

تکامل شکل گیری شخصیت انسان بیشتر در دوره نوجوانی اولیه شکل می گیرد و نقش الگوها بخصوص قهرمانان و پهلوانان و مدال آوران اسطوره نوجوانان در این سنین هستند و با توجه به تغییرات خاص این دوره عدم تعادل روانی در تثبیت الگو گیری با رسش جنسی دوران بلوغ هست یعنی افزایش خواسته های نهاد(غرایز) در تعارض با فراخود (وجدان)قرار می گیره و بخش خود نقش واسطه گری بین این دو دارد پس در اثر آشفتگی های روانی هیجانی امکان تعویض جنسیتی هم وجود داره و الگوی پذیری نیز بیشتر .



آقای فقیهی:

نظر آقای مهندس خیلی محترم است ولی من با حرف شما موافق نیستم .چرا که ما تو قاضیجهان فقط دنبال مدرسه ساختن و... هستیم در صورتی که نیاز نیست یه مدرسه جدید بسازیم اونم برای 40 نفر هزینه میلیاردی صرف کنیم به جای مدرسه ساختن می تونیم ساختمان قبلیش رو از نو بسازیم با هزینه کمتر ما بقی پول رو برای صرف مجهزکردن مدارس بکنیم .و در ضمن معلمان بهتری برای اوقات فراغت دانش اموزان در تابستان بیاوریم که ریاضی یا زبان تدریس کنن چرا که الان دانش اموزان ابتدایی سال ششم جدول ضرب بلد نیستن در حالی که زمان ما تو سوم ابتدایی همه فول بودن.و همچنین می خواستم از مسئولین و مردم قاضیجهان یه خواهشی بابت کمک به کتابخانه قاضی جهان بکنم چرا که الان هیچکس به کتابخانه اهمیتی نمیدهن ولی برای کمک به ...



یادداشت ارسالی آقای شریفی دهیار محترم قاضی جهان:

با سلام خدمت کلیه صاحب نظران در خصوص مدارس و یا کتابخانه اعلام نظر در این مورد بدون اطلاع از مشکلات زیربنایی صحیح نیست مدرسه ویا کتابخانه زیر بناهای فرهنگی ما هستند و رفع مشکل از وظایف ماست ولی این راهش نیست حتما نیاز به یک جلسه هماهنگی و همفکری دارد که تبادل نظر شده واولویت بندی شود ان شاء الله.

بزودی حتما باید جهت رفع شبهات وحفظ وحدت ویکپارچگی (یوردوموز) تلاش بکنیم.



آقای محمدحسین ممقانی قاضی جهانی از فرهنگیان محترم منطقه:

با سلام اقدام به موقع و ریشه ای این مساله بسیار اساسی می باشد قاضی جهانی که از ان نام می بریم لیاقت و شایستگی بیشتری دارد اگر جلسه ای ترتیب داده شود به نظر بدنه که در جریان امر اموزش و پرورش هستم بسیار مثمر ثمر خواهد بود.



آقای مجتبی حفاری از فرهنگیان محترم منطقه:

آقا مهندس عزیز اینکه زمین ویا مدرسه سابق اوقافی است دلیل نمیشه که همینطوری رها بشه.خیلی از مدارس ما حالت اوقافی ویا موقوفه شخصی هستند مثل مدرسه علیزاد وامیر خیزی وبهشتی در تبریز.که در ملکیت وخرید وفروش این زمینها آموزش وپرورش نمی تونه دخالتی بکنه.اما روش سرمایه گزاری ونو سازی وبازسازی اعمال میشه.در قاضیجهان به نظر حقیر با توجه به رشد خیلی کم وشاید رشد منفی جمعیت مشکل فضای فیزیکی زیاد مشکل آفرین نبود.در قبال هزینه گزافی که برای ساخت یک مدرسه نو باید صرف بشود.منهای مدرسه پارکینگ الان پنج تا اگه اشتباه نکنم مدرسه بزرگ وکوچک در قاضیجهان(منظورم فضا)وجود نداره؟دو تا میدان و دوتا در تپه ویکی دبیرستان.میشد با توجه به تعداد دانش آموزان از این فضا ها بهینه استفاده کرد.

البته نظر شخصی بنده هستش ما که دور از مشکلات نظر میدیم شاید درست نباشه.ولی نظری هستش که در مقایسه با معایب ومحاسن یک طرح به ذهنم خطور میکنه.



آقای مرتضی سرخونلوی از فرهنگیان محترم منطقه:

با سلام و شببخیر . بنده که خود جزء مجموعه آموزشی شهدا هستم دو مشکل عمده و اساسی رو دلیل بر قبولی کم بچه ها میدونم .1- آقای مهندس قره خانی فرمودند و بنده کاملا از نزدیک احساس میکنم ، در این دور و زمونه خیلی از بچه ها دیگر آنچنان مشتاق به تحصیل و کسب علم در مقاطع بالا نیستند، و همه بچه ها به فکر کسب در آمد های بالا هستند.2-ضمن احترام به همه همکاران خانم ، از زمانی که مسئولی به اسم آقای ( م ) در اداره دست گذاشتن روی مدرسه شهدا که همه معلمها باید خانم باشن ، کیفیت تا حدودی افت کرد. البته بنده به شخصه میدانم و میبینم که خانمهای همکار چه زحمتی میکشن، ولی یک خانم معلم اصلا مناسب یک مدرسه پسرانه نیست. چون باید بیشتر وقت خود را برای کلاسداری صرف کند که در این صورت از درس ...

و مشاهده میکنیم که در دخترانه به مراتب قبولی نمونه سه برابر پسرانه است .



یادداشت استاد حسین نائبی از مدیران آموزش و پرورش و فرهنگیان محترم منطقه:

لازم است در مورد علل افت دانش آموزان قاضی جهان در قبولی مدارس نمونه مطالبی را به عرض برسانم درعلت شناسی یک مسئله اگر به همه جوانب توجه نشود نه تنها منجر به حل مسئله نمی شود بلکه خدا نکرده ممکن است تیر آنها به طرف افراد زحمتکش چون معلمان وهیت امنای و کسانی که زحمت کشیده اند نشان گیری شود در این خصوص به چند مورد باید توجه کرد.1- در سال های اخیر سهمیه روستا بطور قابل توجهی کاهش یافته 2- زمان در حال تغییر سریع است طوری که این عصر را عصر رقابت های سخت و انتخاب های سخت نام نهاده اند پس در این زمان حل مسایل با روش های قبلی مانند مشکل را به گردن این و اون انداختن کار پسندیده نیست 3- ما نقش خانواده رادر این مسئله کم رنگ نشان داده ایم الا ن خانواده ها به عنوان شریک اموزشی نقش خود را در شهرها ی بزرگ خوب ایفا می کنند سرمایه گذاری خویی می کنند 4 - اداره مدارس به صورت هیت امنایی در کشورهای توسعه یافته برای حل مسایل آموزشی مرسوم است با تشکر و ارزوی موفقیت برای همه دانش آموزان بخصوص در آزمون کنکور که از فردا در جریان است.



آقای اکبرحسینی:

باسلام

بهتراست درباره این سوال شماصحبت بنده نیز تحقیقی داشته باشم .

افت تحصیلی کاهش عملکرد دانش آموز ازرضایت بخش به نامطلوب است .اگر بین استعدادبالقوه و بالفعل دانش آموزی فاصله ا ی ایجادشودازآن بعنوان افت تحصیلییادمیشودو بهترین شاخص دراین زمینه مقایسه عملکردقبلی وفعلی است .

ازنظر روانشناسی دلایل افت تحصیلی در۳بندقابل بررسی است:

۱_علل فردی

۲_مشکلات خانوادگی(مهمترین عامل درشکل گیری نگرش دانش آموزنسبت به تحصیل خانواده است)

٣_مشکلات محیطی و اجتماعی

دربحث دیگربحث اشتغال کودکان است که درمیان دوستانتان کسانی هستند که همراه درس بعلت امرارمعاش وکمک خرج بودن به خانواده مشغول کارند این یعنی همان جابجایی وظایف والدین و فرزندی است .

سیستم آموزشی نیز نقش مهمی دراین خصوص دارد برفرض مثال نقش معلم برتعلیم و تربیت دلنش اموزان و ایجاد انگیزه علمی نقش بسزایی دارد .

گاهی اوقات تعدادی ازمعلمان درکلاس شروع به شکایت ازوضع مادی خودمی کنند و ناخواسته این پیغام رابرایدانش آموزان می فرستندکه تحصیل درشرایط امروزجامعه فایده ای ندارد و آینده بهتر رادربازار کارتوصیه میکنند و این یعنی دلسردی دانش آموز از درس ومدرسه و گرایش شدید به اشتغال درسن کودکی .

نقش اولیای کودکان درنظارت براموردرسی کودکان و تشویق کودکان وروحیه دهی برادامه و استمراردرسی آنان نیز نقش مهمی دارد .

بااحترام اکبرحسینی

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد