قاضی جهان

قاضی جهان

فرهنگ و آداب و رسوم و جلوه های طبیعی و آخرین اخبار دهستان قاضی جهان
قاضی جهان

قاضی جهان

فرهنگ و آداب و رسوم و جلوه های طبیعی و آخرین اخبار دهستان قاضی جهان

مهاجرت مردم ایرنجی ممقان ( ایلانجی ) به قاضی جهان







مهاجرت مردم ایرنجی ممقان ( ایلانجی ) به قاضی جهان

مهاجرت مردم ایرنجی ممقان ) ایلانجی ) به قاضی جهان

 

    در بررسی رویدادها و اتفاقات گذشته قاضی جهان و کنکاش در مورد اصالت مردم به این نکته می رسیم که در گذشته گروهی از مردم از نقاط دیگر به قاضی جهان کوچ نموده و این مکان را به عنوان اقامت گاه دائمی خویش گزیده اند. در میان این گروهها، مهاجرت مردم روستای ایرنجی ممقان(ایلانجی) از حائز اهمیت ویژه ای برخوردار بوده است.

     روستای ایلنجی یا ایرنجی (ایلانجی) درست در 20کیلومتری جاده  آذرشهر به تبریز و در نقطه ثقل و محور سه شهر ایلخچی ، ممقان و شهرک صنعتی شهید سلیمی آذرشهر قرار گرفته و در حدود 100 هکتار از اراضی این منطقه را اشغال نموده است. این روستا از دو قسمت مجزا  تشکیل شده است که قسمت اصلی آن مربوط به زمینهایی در حدود30 هکتار می گردد که اکنون به باغ ایلانجی مشهور می باشد، قسمت دوم که در شمال آن واقع گردیده و مشرف به کوهی به ارتفاع 1000 مترمی باشد در واقع بعنوان کاروانسرایی قدیمی بوده که به دستور شاه عباس کبیر (صفوی) ساخته شده بود. در مورد این کاروانسراها گفته اند که شاه عباس دستور داد تا 999 عدد از این کاروانسراها را در سطح کشور و در نقاط حساس و بین راهی شهرها و گردنه های صعب العبور بسازند. ملازمان و مشاوران گفتند چرا یک کاروانسرا اضافه نکنیم تا عدد کامل هزارباشد؟گفت: در زبانها گفتنش باید طول بکشد، هزار آسان گفته می شود ولی نهصد و نود و نه مدتی در زبانها ادامه دارد.

    می گویند در روزگار حکومت صفویان در روستای ایلانجی که همان زمینهای قسمتهای جنوبی آن بوده تعداد مارهای منطقه به دلایل نامعلومی افزایش می یابد و این روستا تبدیل به مارسرا می گردد، در مدت کوتاهی تعداد این مارها چنان افزایش می یابد که امنیت عمومی مردم را به مخاطره می اندازد چنانچه مردم شب ها در حال خواب نیز از دست مارها آسایش نداشتند رعب و وحشت عمومی سراسر روستا را گرفته بود که ناگاه با گزیدن تعدادی از اطفال و زنان روستا، ریش سفیدان تصمیم به ترک روستا گرفته و فرار را بر قرار ترجیح می دهند.مهاجرت مردم ایرنجی ممقان ) ایلانجی ) به قاضی جهان

     بزرگان روستا 7 نفر از جوانان روستا را مأمور می کنند تا بگردند و مکان جدیدی را برای زندگی برگزینند. این مردان پس از جست و جوی زیاد و دیدن نقاط مختلفی، بالاخره قاضی جهان را برای زندگی خویش برمی گزینند.

     زمانی که مردان ایلانجی به قاضی جهان می رسند سه نقطه و سه موقعیت عمده در آن نمود داشته که عبارت بوده از دالان نوزالی، کوی بالا حمام و کت چشمه سی.

      رئیس این مردان پیشنهاد خرید موقعیت ها و مکانهای فوق را به صاحبان و ساکنین این محلات می دهد و افراد ساکن این پیشنهاد را پذیرفته و نقاط سه گانه فوق را در ازای 11 تومان به مهاجرین می فروشند. هفت تومان آن را بصورت نقد پرداخت می کنند و قرار می گذارند تا 4تومان باقی مانده را بصورت قسطی و مشروط به صاحبان این زمینها پرداخت نمایند این افراد دوباره به روستای ایلانجی برگشته و افراد روستا را به همراه وسایل زندگی شان به قاضی جهان انتقال می دهند.

     در تحقیقاتی که از سوی مؤلف انجام پذیرفت و در نمونه بشقاب های چینی و خمره های شکسته و نیز از کاشیکاریهایی که در بنای ساختمان های برجای مانده از ایلانجی بدست آمد سابقه این روستا به تصریح و تشخیص باستان شناسان میراث فرهنگی استان به دوره ایلخانی و در زمان حمله مغول ها به ایران برمی گردد و ممکن است بتوان در حفاریهای آینده به نکات تازه ای در مورد این روستا دست یافت.

      متاسفانه این روستا از زمانی که خالی از سکنه گردید بلندیها و اطراف آن محل تجمع یاغیان و دزدان سرگردنه بوده و بدلیل وجود کاروانسرایی در قسمت شمالی آن که در راه مال رو و کاروانی قدیم تبریز - کردستان قرار گرفته بوده زمینه و مکان مناسبی برای شرارت اشرار و دزدان سرگردنه بوده است.

     در داخل ایلنجی دو عدد چشمه و قنات وجود دارد که اینک زمینهای کشاوزری اطراف به وسیله آنان آبیاری می گردد. صاحب باغ در سال 83 آقای فقهی از تجار تبریزی است که در تهران سکونت دارد و آقای منصورفتح الله پور از اهالی ممقان نیز در حدود 13 هکتار آن به صیفی کاری مبادرت نموده است.



مهاجرت مردم ایرنجی ممقان ( ایلانجی ) به قاضی جهان



مهاجرت مردم ایرنجی ممقان ( ایلانجی ) به قاضی جهان


مهاجرت مردم ایرنجی ممقان ( ایلانجی ) به قاضی جهان


مهاجرت مردم ایرنجی ممقان ( ایلانجی ) به قاضی جهان


مهاجرت مردم ایرنجی ممقان ( ایلانجی ) به قاضی جهان



 

تصاویری از کلاس درس قرآن حجت الاسلام محمودی در مسجد جامع قاضی جهان








تصاویری از کلاس درس قرآن حجت الاسلام  محمودی در مسجد جامع  قاضی جهان




 کلاس درس قرآن حجت الاسلام  محمودی در مسجد جامع  قاضی جهان به سال    1356 

 حجت الاسلام حاج میرزاعلی صالحی  ، حاج محمد پورصادق و مرحوم آقای میرزاعبدالله وثوقی هم در تصویر دیده می شود.