X
تبلیغات
پخش زنده جام جهانی

بازار محلی یا هفته بازار این بار در قاضی جهان

18 اسفند 1395 ساعت 09:13









بازار محلی یا هفته بازار این بار در قاضی جهان

نقش بازارهای روز و بازارهای محلی در اقتصاد شهرها ،آبادی ها و مراکز دهستان

بازار محلی یا هفته بازار این بار در قاضی جهان

 

عمده خریداران این بازارها از اقشار متوسط و پایین جامعه هستند که به دنبال قیمت پایین بوده و لذا این بازارها موجب بهبود معیشت مردم متوسط و پایین می گردد .این بازارها محل عرضه محصولاتی خانگی شده که بسیاری از زنان با تهیه برخی محصولات خانگی(اعم از لبنیات و بافتنی ها و ...) بازاری برای اجناس خود به ویژه در عید نوروز پیدا می کنند. با توجه به قدرت چانه زنی بالا در این بازارها، کالاها با قیمت مناسب تری عرضه می شوند .

با برپایی بازارهای محلی در مدت زمان نه چندان دور  شاهد آثار مثبت و رشد اقتصادی مردم عزیز قاضی جهان خواهیم شد لذا جا دارد از کلیه دست اندرکاران و بانیان این امر خیر صمیمانه تشکر کنم در ادامه به نقش بازارهای محلی در توسعه اقتصادی نواحی روستایی می پردازم.

 

نقش بازارهای محلی در توسعه اقتصادی نواحی روستایی ایران

تجارت به عنوان مهمترین شکل مبادله اجتماعی از جمله کارکردهای اصلی انسان به شمار میرود. کارکردی که سبب احداث مکانها و فضاهای ویژه خود به نام بازار به اشکال گوناگون گردیده است این مکانها در طول دورانهای مختلف حیات بشری و در جوامع گوناگون به اشکال مختلف شکل گرفته،تکامل یافته و عملکردهای گوناگونی برای سکونتگاه منشا خود و ناحیه پیرامون آن داشته اند، چه بسا بسیاری از آنها خود منشا شکلگیری سکونتگاه هایی بوده اند.

با توجه به اینکه بازارهای محلی از قدیم در مناطق مختلف ایران رواج داشته و وجود آنها سبب ایجاد تحولاتی در زندگی اجتماعی و اقتصادی ساکنان مناطق مختلف به ویژه نواحی روستایی بوده است،درک تحولات و روابط بین آنها و نواحی روستایی نیازمند بررسیهای بیشتری است.

اقتصاد روستایی نیازمند متنوع سازی است این امر از آن جهت اهمیت دارد که روستاهای کشور ما عمدتا تنوع اندکی در مشاغل و در نتیجه منابع درآمدی خود دارند. از اینرو ایجاد فعالیتهای اقتصادی جنبی و تلفیقی در بهبود وضعیت روستاها موثر خواهد بود بازارهای محلی روستایی می تواند پاسخی به این نیاز روستاها باشد. همچنین از کارکردهای مهم بازارهای محلی کمک به توسعه صنایع روستایی است که یکی از نیازهای ایجاد و طراحی آنها بازار و بازاریابی است که نیز مهمترین فاکتور برای توسعه صنایع روستایی نیز می باشد. یکی از شرایط لازم برای این کار بررسی نیازهای بازار در سطوح محلی، ناحیه ای و بین المللی است از این رو، با شناخت پتانسیلهای موجود در این نواحی میتوان با برنامه ریزی مناسب و آینده نگری و همچنین اولویت سنجی نیازهای روستاییان در جهت حل مسائل و مشکلات آنان حرکت کرد.

با توجه به ویژگیهای بازارهای محلی از جمله ایجاد تنوع شغلی، نقش مکمل برای فعالیتهای روستاییان، درآمد جنبی برای روستاییان، کاهش وابستگی به شهرها، ایجاد ارتباطات اقتصادی و اجتماعی بین روستاها و ... به نظر می رسد که این بازارهای محلی یکی از عوامل رونق اقتصادی، اجتماعی و توسعهی روستایی در ایران باشند.

بازارهای محلی به عنوان یک پدیده اقتصادی، از کارکردهای متنوعی برخوردار است. آنها ضمن رفع نیازهای افراد ساکن در نواحی روستایی (روستا و حوزهی نفوذ آن)، با اتکا به تولیدات محلی و بومی و عرضه مستقیم و بی واسطه آنها در بازار که منجر به قیمت مناسب کالا می شود، سبب ایجاد انگیزه برای تولید بیشتر در بین روستاییان می گردد. طبعا تولید بیشتر، افزایش بهره وری اقتصادی را برای روستاییان (و حتی شهرنشینان) درپی خواهد داشت. در این بین، با ایجاد روابط و مناسبات بین سکونتگاه مرکز (محل بازار) و حوزه نفوذ آن در سطوح مختلف و ایجاد تعادل بین روابط سکونتگاهها، پیوندهای روستایی و در پی آن یکپارچگی فضایی ایجاد می گردد.

 در نهایت، این عوامل و مناسبات سبب پویایی اقتصاد و گردش پول در ناحیه و توسعه اقتصادی آن می گردد.

امید که ایجاد بازارمحلی و هفته بازار قاضی جهان بتواند در نیل به اهداف ایجادکنندگان آن و نیز تحقق آنچه به عنوان پیامدهای مثبت ایجاد چنین بازارچه هایی گفته شد منشا اثرات خیر در راستای توسعه اقتصادی قاضی جهان و شهرستان آذرشهر باشد.

 

** دکتر جواد رنجبری قاضی جهانی  (دانش آموخته دکترای مدیریت کسب و کار)

 

نظرات (0)
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)

نام :
ایمیل :
وب/وبلاگ :
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد