قاضی جهان

قاضی جهان

فرهنگ و آداب و رسوم و جلوه های طبیعی و آخرین اخبار دهستان قاضی جهان
قاضی جهان

قاضی جهان

فرهنگ و آداب و رسوم و جلوه های طبیعی و آخرین اخبار دهستان قاضی جهان

نخستین جشنواره نان و شیرینی های سنتی و محلی قاضی جهان برگزار شد








نخستین جشنواره نان و شیرینی های سنتی و محلی قاضی جهان برگزار شد

به کمک نمایندگان خشکبار قاضی جهان در نمایشگاه توانمندیهای روستایی کشور آذربایجان شرقی رتبه اول شد

 

مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری آذربایجان شرقی  گفت: به کمک روستائیان عزیز استان به ویژه نمایندگانی از تولیدکنندگان خشکبارو صنایع دستی  قاضی جهان وشهرستان آذرشهر در دومین نمایشگاه توانمندی های روستائیان و عشایر  که در دی ماه برگزار شده بود آذربایجان شرقی  رتبه اول کشور را کسب نمود.

 مهندس تقی کرمی در مراسم افتتاحیه نخستین جشنواره نان و شیرینی های سنتی و محلی قاضی جهان با بیان اینکه در نمایشگاه توانمندی‌های روستایی و عشایری کشوربا حضور نمایندگانی از تولید کنندگان خشکبار و صنایع دستی استان از جمله نمایندگان شهرستان آذرشهر و آقای تاروردی از قاضی جهان، به علت معرفی روستاهای هر شهرستان غرفه آذربایجان شرقی جزو برترین غرفه های این نمایشگاه بود توانستیم رتبه برتر را کسب نماییم افزود: معرفی محصولات روستایی، معرفی جاذبه های گردشگری استان ها، معرفی سنت ها و آیین های روستایی و عشایری در راستای مبارزه با تهاجم فرهنگی از عمده ترین اهداف تشکیل این نمایشگاه بود که با کمک تولیدکنندگان روستائی توانستیم به این اهداف نائل شویم.

وی با اشاره به ارایه تسهیلات به دهیاری‌ها، عنوان کرد: از سال 82، 430 میلیارد تومان به دهیاری‌ها تسهیلات داده شده که 300 میلیارد تومان آن در زمان دولت تدبیر و امید بوده است.

مهندس کرمی افزود: در طول سال جاری با 16 هزار تن قیر رایگان، معابر 200 روستای استان قیرکشی شده است.

مدیرکل امور روستایی استانداری آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه برخی روستاهایی که به شهر تبدیل شده اند فقط نام شهر را یدک می‌کشند افزود: توسعه در ذات هر منطقه می باشد و با الفاظ هیچ منطقه ای توسعه نمی یابد لذا آرزو می کنم هیچ روستائی به شهر تبدیل نشود.

وی با بیان اینکه زیبایی قاضی جهان در تولید ، فرآوری و بسته بندی محصولات خشکبار و همچنین صنایع دستی آن می باشد افزود: اگر قرار باشد روستاهایمان به یک شهر، مصرف کننده و باری بر دوش ملت ایران تبدیل شوند آرزو می کنم الی الابد هیچ روستائی به شهر تبدیل نشود.

مهندس کرمی با بیان اینکه تبدیل برخی روستاها به شهر جز از بین بردن زمین‌های زراعتی و فضای سبز و جایگزینی ساختمان‌ها به جای درختان و فضاهای سبز هیچ عاید دیگری ندارد و با اجرای چنین طرح هایی کشاورزی و دامداری و تولیدات روستائی به سمت نابودی و انقراض کشیده می‌شود افزود: براساس ضوابط و مقررات شهرسازی، در شهرها امکان کشاورزی و دامداری وجود ندارد، به همین دلیل فعالیت‌های کشاورزی و دامداری در مناطق روستایی که به شهر تبدیل شده است، با محدودیت مواجه می‌شود و همین مساله باعث از بین رفتن اشتغال در این مناطق خواهد شد و فعالیت اقتصادی و تولیدی در بخش کشاورزی و دامداری در روستاهایی که اکنون به شهر تبدیل شده، تعطیل یا بسیار کمرنگ شده است.

وی‌ یادآور می‌شود: در این‌که باید روستاها را مانند شهرها دارای امکانات مختلف رفاهی و تفریحی کافی کنیم، بین همه مسئولان نظام اتفاق نظر وجود دارد، ولی تبدیل بافت و شکل هندسی روستاها به شهر بدون در نظر گرفتن زیرساخت‌ها افتخاری نداشته و این‌که روستاهای کشور را به شهر تبدیل کنیم و کشور را بدون بافت روستایی بدون هیچ تولید دامی و گیاهی تجسم کنیم، دور از منطق است و در واقع همه این اقدامات برای این است که چراغ تولید خاموش نشده و کشاورزی و دامداری در روستاها تعطیل نشود.

مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری آذربایجان شرقی با اشاره به خدمات صورت پذیرفته در روستاها از زمان روی کار آمدن دولت تدبیر و امید افزود: در زمینه ارائه خدمات اینترنت تا قبل از سال 92 تنها 157 روستا استان آذربایجان شرقی  از نعمت اینترنت پرسرعت بهره‌مند بودند که هم اکنون 1100 روستای آذربایجان شرقی به شبکه گسترده اینترنت پرسرعت مجهز شده اند.

 

 

 

 

آجیل و خشکبار شهرستان آذرشهر می تواند نیاز کل خاورمیانه را تامین نماید

قول فرماندار شهرستان آذرشهر برای احیای جاده قدیم آذرشهر به قاضی جهان

نمایشگاه خشکبار، صنایع دستی و جشنواره نان و شیرینی های سنتی قاضی جهان گام اول برای خودکفایی و اقتصاد مقاومتی

 

فرماندار شهرستان آذرشهر گفت: برگزاری نمایشگاه خشکبار، صنایع دستی و جشنواره نان و شیرینی های سنتی قاضی جهان گام  نخست برای خودکفایی و تحقق برنامه های اقتصاد مقاومتی مدنظر مقام معظم رهبری است که امروز در قاضی جهان شکل گرفته است.

مهندس یدالله الهیاری نیز در نخستین جشنواره نان و شیرینی های سنتی و محلی قاضی جهان با بیان اینکه آجیل و خشکبار شهرستان آذرشهر می تواند نیاز کل خاورمیانه را تامین نماید گفت: اگر نسبت به بسته بندی و فرآوری اصولی ، بهداشتی و مطابق با استانداردهای جهانی در زمینه محصولات اقدام کنیم شهرستان آذرشهر می تواند حرف اول و آخر را در زمینه خشکبار در کشور و کل خاورمیانه داشته باشد.

وی با اشاره به ایجاد شهرک آجیل پزان در ممقان و ایجاد شهرک خشکبار در آذرشهر افزود: اینگونه حرکت ها در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری در خصوص اقتصاد مقاومتی بوده و از این طریق می توان در زمینه توانمندسازی و شکوفایی اقتصاد منطقه قدمهایی شایسته ای برداشت.

فرماندار شهرستان آذرشهر با بیان اینکه جشنواره قاضی جهان و نمایشگاه هایی که در حاشیه آن در زمینه خشکبار ، صنایع دستی و شیرینی های سنتی و محلی قاضی جهان برپاگردیده مصداق بارز قدم نهادن در مسیر اقتصادمقاومتی می باشد ادامه داد: اقتصاد مقاومتی یعنی آنچه داریم را از درون پویا نماییم و ضمن ایجاد اشتغال و توسعه اقتصادی ، ارزش افزوده ایجاد نمائیم.

وی با بیان اینکه برگزاری چنین جشنواره ها و نمایشگاه ‌هایی، زمینه ساز ایجاد اشتغال ارزان و پایدار است گفت: حمایت از تولیدات روستاییان، در کنار شکوفایی اقتصاد، به معیشت مردم کمک کرده و موانع اقتصاد مقاومتی را رفع می‌کند.

وی تصریح کرد: برای جامعه اقتصادی ما بسیاری از دستاوردهای روستاییان به عنوان اهرمی قابل اتکا در پشتیبانی از نظام اقتصادی کشور محسوب می ‌شود که نمی‌ توان از تاثیر آن چشم پوشید.

فرماندار شهرستان آذرشهر با بیان اینکه شاید در گام اول نتوانیم فانتوم تولید کنیم ولی فرش، سنگ های تزیینی ، خشکبار، شیرینی های سنتی و صدها صنایع دستی دیگر مال منطقه و کشورمان است که می توانیم به وسیله آنها در دنیا عرض اندام نماییم.

 

 

 

 

 

 

 

نمایشگاه محصولات خشکبار قاضی جهان گامی بزرگ در جهت نشان دادن توانمندیهای آذرشهر در زمینه صنایع تبدیلی و فرآوری

 

مدیر جهادکشاورزی شهرستان آذرشهر گفت: نمایشگاه محصولات خشکبار قاضی جهان گامی بزرگ در جهت نشان دادن توانمندیهای شهرستان آذرشهر در زمینه صنایع تبدیلی و فرآوری می باشد.

مهندس مجید حسنی درگفتگو با اشاره به توانمندیهایی اهالی قاضی جهان در زمینه تولید و فرآوری خشکبار ، صنایع دستی و شیرینی های سنتی و محلی  افزود: در راستای معرفی بیشتر نان و شیرینی های محلی و سنتی شهرستان آذرشهر با مشارکت مدیریت جهادکشاورزی شهرستان آذرشهر ، میراث فرهنگی و گردشگری، قرارگاه اقتصاد مقاومتی مستقر در فرمانداری شهرستان آذرشهر ، دهیاری و شورای اسلامی قاضی جهان و تعدادی از تشکل های مردم نهاد همزمان با هفته زن و روز مادر و در آستانه نوروز ۹۶ ، اولین جشنواره نوروزانه شیرینی های سنتی و محلی عید نوروز  در روز دوشنبه 23 اسفند در  محل کتابخانه امام علی(ع) قاضی جهان برگزار شد.

وی  با بیان اینکه در حاشیه این جشنواره، انواع نان و شیرینی های محلی منطقه در کنار محصولات تولیدی و صنایع دستی اهالی بویژه زنان قاضی جهان همچون محصولات نساجی، فرش های حجمی و خشکبار بصورت نمایشگاه عرضه شده است گفت: برگزاری مسابقه انتخاب نان و شیرینی محلی و سنتی برتر و کارگاه های آموزش تهیه انواع شیرینی های سنتی و محلی از دیگر برنامه های جنبی این جشنواره می باشد.

وی به اهداف جشنواره اشاره نموده و گفت: آشنایی مسافران نوروزی با نان و شیرینی های سنتی این منطقه، شناساندن توانمندیهای زنان روستائی به گردشگران باهدف زنده نگه‌داشتن بافت سنتی تهیه شیرینی جات، دیدار مردم با یکدیگر  در آستانه عید نوروز ، تجلیل از بانوان کارآفرین ، همسران و مادران نمونه ، ایجاد فضای شاد بین بانوان  و فراهم کردن فضای نشاط انگیز برای شهروندان و خانواده هایشان، توسعه ، ترویج و نهادینه کردن فرهنگ استفاده از شیرینی های محلی و سنتی، احیا و زنده نگه داشتن نان و شیرینی های  محلی و سنتی،  آشنایی بانوان گردشگر با نحوه تهیه انواع شیرینی های سنتی و محلی، ﺑﺎزﮔﺸﺖ شیرینی های ﺳﻨﺘﯽ و محلی ﺑﻪ ﺳﺒﺪ ﻏﺬاﯾﯽ ﻣﺮدم و تحقق برنامه های سال اقتصادمقاومتی در حوزه توانمندسازی زنان روستائی از اهداف برگزاری این جشنواره می باشد.

 

 

 

 

 

قاضی جهان و سابقه 500 ساله آن در تولید محصولات خشکبار و قیصی

در کتب تاریخی قدیمی، زردآلو و قیصی با  نام قاضی جهان (قدجهان اریکی) عجین شده است

رقم میان رس زردآلوی قاضی جهان جزو ژنوتیپ های برتر زردآلو

قاضی جهان بزرگترین مرکز تولید قیصی کشور در یکصدسال گذشته

 

مسئول برگزاری نمایشگاه خشکبار ، صنایع دستی و شیرینی های سنتی و محلی قاضی جهان گفت: قاضی جهان و سابقه 500 ساله آن در تولید محصولات خشکبار و قیصی ، قاضی جهان را به عنوان بزرگترین مرکز تولید قیصی کشور مطرح نموده است.

مهدی توتونچیان در حاشیه گشایش نمایشگاه خشکبار ، صنایع دستی و شیرینی های سنتی و محلی قاضی جهان درگفتگو با خبرنگاران با بیان اینکه ایران به عنوان خواستگاه دوم زردآلو بعد از کشور چین در دنیا مطرح  بوده و قاضی جهان نیز خواستگاه نخست زردآلوی ایران در طی 500 سال گذشته بوده است افزود: در کتب تاریخی قدیمی، زردآلو و قیصی با نام قاضی جهان (قدجهان اریکی) عجین شده است و رقم « زردآلوی قاضی جهان»  بنام قاضی جهان ثبت شده است و به دلیل باغ های پرمحصول و معروف زردآلوی آن، سابقه ای 500 ساله در تولید محصولات خشکبار در کشور از جمله قیصی زردآلو و برگه زردآلو و شفتالو دارد.

وی افزود: رقم میان رس « زردآلوی قاضی جهان» جزو ژنوتیپ های برتر زردآلو بوده و بررسیهای انجام شده کارشناسان گواه عملکرد مطلوب آن در رابطه با عملکرد زیاد، قابلیت خشکباری و پایداری عملکرد داشته و این رقم مناسب برای مصارف صنعتی می باشد.

توتونچیان با بیان اینکه قاضی جهان در بین سالهای 1295 لغایت 1335 هجری شمسی و عمدتاً دراواخر در دوره پهلوی اول و اوایل حکومت پهلوی دوم بزرگترین تولید کننده و صادر کننده قیصی و برگه زردآلوی آذرشهر و بلکه اغراق نیست اگر بگوییم اولین در استان های شمالغرب کشور بوده است افزود: وجود باغهای مملو از زردآلو در قاضی جهان و همچنین کارخانه های بزرگ تهیه برگه و قیصی،زردآلوی باغات آذرشهر، گوگان و آبادیهای اطراف را به سمت قاضی جهان می کشاند چنانچه در دوره صفوی شاعر بزرگ منطقه عاشیق عباس توفارقانلی در کتب اشعار به باغات باصفای قاضی جهان اشاره نموده است.

وی افزود: بزرگترین کارخانه تهیه قیصی در منطقه شمالغرب کشور و آذربایجان، کارخانه زردآلوی قیرخ نودانّی (چهل ناودان) قاضی جهان بود که صاحب اصلی آن شخص ثروتمند و متمولی به نام بارون آوانس بوداغیان و برادرانش بودند که از ارامنه کشورمان محسوب می شده و مالک بزرگترین بانک خصوصی تبریز در عهد رضاخان به شمار می رفتند و این کارخانه در بین سالهای 1295 الی 1300 هجری شمسی به مدیریت مرحوم حاج حسین کاظم زاده معروف به شریف ساخته شده و دارای انبارهای بزرگ و طویل و اتاق های زیادی بوده که در منطقه  بخشعلی قاضی جهان و در قسمت جنوب غربی دیزج آقاحسن واقع گردیده بود که بارون آوانس به دلیل صداقت و امانت داری حاج حسین (شریف)، اداره این کارخانه بزرگ را به وی سپرده بود و در امور اداره آن دخالتی نمی نمود. در این کاخانه در حدود 200 الی 300 کارگر زن از گوگان، اخی جهان ، فیروزسالار ، تیمورلو و قراغیل هر روز صبح تا عصر به کار مداوم در زمینه تولید و فرآوری محصولات باغی همچون قیصی می پرداختند.

 توتونچیان با بیان دومین کارخانه بزرگ زردآلوی قاضی جهان کارخانه مرحوم حاج حسین رنجبری در باغ حاج عباسعلی بود و بعد از آن می توان به کارخانه بالاباغ و کارخانه تهیه قیصی در چمن  اشاره نمود افزود: زردآلو جزو میوه های هسته دار است که انواع مختلفی همچون رضی اریک، آجی اریک، اردوباد، سردری، حاج نصیر و شیرین اریک دارد که زردآلوی رضی و تبرزه قاضی جهان از همه مرغوبتر و با ارزش تر می باشد.

 

 

 

 

زمینه ثبت صنعت معنوی بنام خشکبار قاضیجهان در فهرست آثار و میراث فرهنگی ناملموس فراهم شده است

 

مدیر گروه آنایوردوم قاضی جهان با بیان اینکه جشنواره نان و شیرینی های سنتی و محلی قاضی جهان به همت گروه آنایوردوم قاضی جهان و جمعی از بانوان هنرمند و همچنین مشارکت تعدادی از ادارات همچون قرارگاه اقتصاد مقاومتی مستقر در فرمانداری شهرستان آذرشهر، مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان آذرشهر، اداره میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی شهرستان آذرشهر، شورای اسلامی و دهیاری قاضی جهان، کتابخانه امام علی(ع) قاضی جهان برگزار شده بود گفت: هیئت حسینیه قاضی جهان، انجمن توسعه شهرستان آذرشهر، مانتو فرهنگ، بیمه دانا نمایندگی  قاضی جهانی، شرکت آنافرش، شرکت شبکه پرداز آذربایجان، شرکت سیلوان، شرکت تعاونی مهرگستران آذرشهر، موسسه خیریه غیرانتفاعی نجات قاضی جهان،  سوهان کنجد لاله و بیمه آسیا نمایندگی محمدی از دیگر مشارکت کنندگان این جشنواره بودند.

مهندس وحید کاظم زاده قاضی جهانی با بیان اینکه قاضی جهان در کنار سایر حرف، مشاغل و صنایع همچون بافت محصولات نساجی ، پتو و حوله، فرش دستبافت، فرش های حجمی ، زیلو، روفرشی، در صنعت تولید و فرآوری خشکبار ید طولایی داشته و قدمتی ۵۰۰ ساله دارد افزود: زمینه ثبت صنعت معنوی بنام خشکبار قاضیجهان در فهرست آثار و میراث فرهنگی ناملموس فراهم شده است.

وی افزود: هم اکنون با احتساب کارگاه های فصلی و خانگی حدودا بالغ بر 120 کارگاه کوچک و بزرگ در زمینه تولید ، فرآوری و بسته بندی محصولات خشکبار در قاضی جهان فعالیت می کنند که توانسته برای ۵۰۰ نفر بصورت مستقیم و یک هزار نفر بطور غیر مستقیم اشتغال ایجاد نماید و باید گفت با تولید سالانه ۳۰ هزار تن انواع محصولات خشکباری شامل آلو، آلوچه، قیصی ،  برگه زردآلو، گردو، بادام، سنجد و... بخش اعظمی از نیازهای بازارهای داخلی و خارجی را تامین نماید.

مدیر گروه آنایوردوم قاضی جهان افزود: هم اکنون خشکبار قاضی جهان به محل درآمد بیش از ۴۰ درصد اهالی قاضی جهان تبدیل شده و جا دارد ضمن توسعه این صنعت، باتوجه به جایگاه قاضی جهان در صنعت خشکبار در 5 قرن گذشته ، این صنعت در فهرست آثار و میراث فرهنگی ناملموس به عنوان میراث معنوی در سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ثبت شود.

گفتنی است در این جشنواره ضمن تجلیل از مادر شهید محمودزاده (به عنوان مادرنمونه)، خانم نرگس سلیمانی همسر شهید محمدحسین زینالزاده(به عنوان همسر نمونه)، خانم سنبل صادق زاده (به عنوان کارآفرین نمونه)، خانم زینب پورکاظم (به عنوان کارآفرین نمونه)، خانم نسیبه سلطانی (به عنوان زن نمونه)، خانم اکرم محمدیان (به عنوان عروس نمونه) و خانم وحیده زارع(به عنوان مادرنمونه)، از 7 تن از بانوانی که در زمینه تهیه نان و شیرینی های سنتی به انتخاب هیئت داوری حائز رتبه شده بودند با اهدای جوایز ارزنده ای تقدیر شد.

اجرای گروه سرود مهدکودک باران قاضی جهان ، تکنوازی آقایی نوجوان هنرمند، شعرخوانی و مدیحه سرایی آقایان حاج حمید شیخ علیزاده و حاج محمدشیخعلیزاده به مجری گری آقای حامد امجدی مجری توانای شبکه سهند از دیگر برنامه های این جشنواره بود.