قاضی جهان

قاضی جهان

فرهنگ و آداب و رسوم و جلوه های طبیعی و آخرین اخبار دهستان قاضی جهان
قاضی جهان

قاضی جهان

فرهنگ و آداب و رسوم و جلوه های طبیعی و آخرین اخبار دهستان قاضی جهان

نبرد جوانان قاضی‌جهان و ‌ ژاپنی‌های چشم بادامی‌ها برای ثبت کرسی









دومین کمپین کرسی قاضی جهان همزمان با رویداد بزرگ تبریز 2018  برگزار شد

از صدها عکس ارسالی، 40 عکس کرسی به بخش مسابقه کمپین راه یافت

نبرد جوانان قاضی‌جهان و ‌ ژاپنی‌های چشم بادامی‌ها برای ثبت کرسی


 

مسئول راه اندازی دومین کمپین کرسی قاضی جهان از راه یابی 40 عکس کرسی به بخش مسابقه دومین کمپین کرسی قاضی جهان در استان آذربایجان شرقی خبر داد.

مهندس وحید کاظم زاده قاضی جهانی در گفتگو با خبرنگاران با بیان این مطلب گفت: در آستانه رویداد بزرگ تبریز 2018  و با هدف احیای سنت های قدیمی، بالا بردن صفا و صمیمیت در بین اعضای خانواده ، افزایش دورهمی های خانوادگی ، ارزشهای طبی و نیز استفاده بهینه از انرژی در سردترین فصل سال ، کمپین استفاده از کرسی به عنوان میراث ماندگاری از گذشتگان برای دومین سال متوالی در قاضی جهان از توابع شهرستان آذرشهر برگزار شد.

وی با بیان اینکه دیدن تصاویر کرسی ژاپنی‌ها در دهکده مجازی برای جوانان قاضی جهانی کافی بود تا دست به کار شوند افزود: کرسی یکی از نوستالژی‌های ما ایرانی‌ها به ویژه اهالی خونگرم آذربایجان در ایام زمستان است وسیله ای که در سال‌های گذشته با صفای پدر بزرگ‌ها و مادربزرگ هایمان علم می‌شد و زیر گرمای آن در دورهمی‌های شبانه زمستان قصه‌های قدیمی هزار و یک شب درِ گوش بچه‌ها زمزمه می‌شد.

مسئول راه اندازی دومین کمپین کرسی قاضی جهان که این روزها از تلاش ژاپنی‌ها برای به‌نام زدن این وسیله قدیمی گرمایشی در قالب اختراعی جدید به نام خودشان گلایه مند است ادامه داد: ایرانی‌ها نباید اجازه دهند دیگر کشورها مبانی بومی و فرهنگی شان را به یغما برده و به نام خود ثبت کنند لذا جوانان قاضیجهان با راه اندازی کمپین کرسی در دو سال گذشته تلاش می کنند اجازه ندهند ژاپنی‌های چشم بادامی کرسی را به‌نام خودکنند.

مهندس کاظم زاده با بیان اینکه با راه اندازی کمپین کرسی در زمستان امسال تصاویر زیادی از کرسی‌های بزرگ و کوچک در شهر و روستا به این کمپین ارسال شد؛ تصاویری که حکایت از علاقه‌مندی ایرانی‌ها و آذربایجانی ها به نوستالژی‌های قدیمی شان دارد افزود: از صدها کرسی موجود شرکت کننده در این کمپین، 40 عکس کرسی با مشخصات و شرایط اعلامی توسط هیئت داوری این مسابقه تطابق داشتند که به بخش مسابقه کمپین راه یافتند.

مدیر گروه آنایوردوم قاضی جهان با بیان اینکه در مراسم اختتامیه این کمپین به صاحبان 18 کرسی برتر جوایز نفیسی اهدا خواهد نمود ادامه داد: 6 جایزه نفیس به کرسی هایی اهدا می شود که بیشترین بازدید را در فضای مجازی کسب نموده اند ، 6 جایزه نفیس دیگر به کرسی هایی تعلق می گیرد که توسط هیات داوران کمپین انتخاب و معرفی می شوند و 6 جایزه دیگر نیز در همایش پایانی به قید قرعه به صاحبان 6 کرسی از بین همه شرکت کنندگان درمسابقه کمپین کرسی تعلق می گیرد.

وی استفاده از نمادهای سنتی و اسباب قدیمی همچون سماور ذغالی و... در اطراف و روی کرسی ، حضور تمام یا بخشی از اعضای خانواده اعم از پدرو مادر در اطراف کرسی و تصاویر منقل سنتی یا برقی به همراه عکسی مجزا از چارچوب تخته ای یا فلزی کرسی و بالاخره نصب آرم کمپین منقش به رویداد تبریز 2018 را از شرایط ویژه هیات داوران برای انتخاب 6 کرسی برتر  عنوان نموده و گفت: سنت برقراری کرسی در فصل زمستان و شب نشینی های خانوادگی، یکی از رسوم قدیمی آذربایجان محسوب می شود که طی آن اعضای خانواده دور کرسی جمع شده و ضمن پذیرائی توسط میوه، آجیل و تنقلات ستنی، از صحبت های بزرگان خانواده استفاده می کنند.

مدیر گروه آنایوردوم قاضی جهان با بیان اینکه با رواج زندگی مدرن و ماشینی و برچیده شدن کرسی از خانواده های این مناطق، شب نشینی های خانوادگی در شهرهای آذربایجان شرقی به کلی برچیده شده و در مناطق روستایی نیز به شدت کمرنگ شده است گفت: گسترش روز افزون جنبه های مدرن زندگی مانند فضای مجازی، شبکه های اجتماعی و ماهواره و تلویزیون و ... بنیان بسیاری از خانواده ها را دچار مشکل کرده و برنامه ریزی دستگاه های مختلف نیز کار به جایی نبرده است.

وی با بیان اینکه یکی از خصوصیات بارز نیاکان ما صرفه‌جویی بود و آنها سعی می‌کردند زندگی‌شان را براساس داشته های خود تنظیم کرده و کاری می کردند که خود را محتاج دیگران نکنند ادامه داد: سنت استفاده از کرسی‌ نشأت گرفته از همین تفکر در بین مردمان گذشته بود و کرسی علاوه بر گرم کردن فضای خانه، کارکرد اجتماعی و فرهنگی بسیار تاثیرگذاری داشته به طوری که ضمن فراهم آوردن زمینه دورهمی و صمیمیت اعضای یک خانواده، پایگاهی برای فعالیت های فرهنگی مانند شعرخوانی، بازگویی خاطرات، قصه گویی و ... بوده است.

این فعال مدنی با بیان اینکه طبق نظر کارشناسان علوم طبی، کرسی علاوه بر صرفه جویی بسیار زیاد در مصرف گاز، باعث حفظ سلامتی بدن شده و فواید بی شماری را به همراه دارد که از آن جمله می توان به رفع کم خونی ، پاکسازی بدن ، تقویت حافظه ، درمان آرتروز رماتیسم ، درد زانو و درد کمر و دیسک ، کاهش قند خون و داشتن خواب آرام و راحت اشاره نمود افزود: گذشته از پیامدهای مثبت اقتصادی این کمپین مانند صرفه جویی در مصرف انرژی، تاثیرات فرهنگی و اجتماعی آن بسیار فراتر از حساب و کتاب های مادی است.

مهندس کاظم زاده ادامه داد: متاسفانه هر چه به سمت زندگی ماشینی پیش رفتیم و از فضای زندگی سنتی دور شدیم، صفا و صمیمیت جمع شدن دور کرسی و بهره بردن از گرمای آن نیز کمرنگ و سردتر شد اما خوشبختانه این روزها همچون گذشته یاد کرسی در خانه ها زنده شده و به اذعان خانواده های قاضی جهانی، صفا و صمیمیت در بین اعضای خانواده پررنگ تر شده است .

وی خاطرنشان کرد: جوانان قاضی جهان ثابت کردند که می توان ظرفیت شبکه های اجتماعی را به دید فرصت نگاه کرده و از آن در راستای تعمیق ویژگی های فرهنگی و اجتماعی استفاده کرد.

 

 

کورسو بایاتیلاری

 

شب شیره نی یینده

دایی کورکو گیینده

هامی قولاق آساردی

او ناغیلی دیینده

 

اوزوم لرده شانی دی

ایچی دولو قانی دی

ایده،بادام،گردکان

آنامیزین جانی دی

 

ییغیشاردیق بیرلیقدا

دانیشاردیق بیرلیقدا

قره دئولر گلنده

سیغیشاردیق بیرلیقدا

 

آنایوردوم توفارقان

آنام هله یووار قان

ایندی قاضی جهاندا

کورسو آلما قوپارقان

 

قاضی جهان جانلی دیر

هم آدلی هم سانلی دیر

خلقین بؤیوک آشیغی

عابباس توفارقانلی دیر

 

کورسو یونوب جویزدن

جیبی دولو مویزدن

پهره ده دوز یار اولسا

چیخانماسیز ائویزدن

 

قاضی جهان بویاندا

تانیش گلیر اویاندا

ادون پینجی،کورسولر

ناغیل دیین هایاندا

 

آسیب گؤیدن میلاغی

بئلینده وار دولاغی

نه کورسو وار نه ناغیل

ائشیتمیری قولاغی

 

قاریاغیب دیزه چیخیب

آیریلیق بیزه چیخیب

کورسو آلتدان مانقال لار

چوخ یئرده اوزه چیخیب

 

قصابین وار دهره سی

آروادینین جهره سی

بیر کورسو،دوققوز اوشاق

دورذ دنه دیر پهره سی

 

داغ باشیندا دیری وار

عالملرده سیری وار

دئیرلر بو کورسونون

قول ،قیچا چوخ خیری وار

 

ایندی هامی داغیلیب

باشینا کول یاغیلیب

سوتلو اینک،جامیشلار

بالام یامان ساغیلیب

 

شاعر: موسی احمدی مرند













































نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد