۱۴۰۰/۰۹/۲۴

پیام تسلیت نماینده مجلس خبرگان رهبری به مناسبت درگذشت حجت‌الاسلام والمسلمین فتح الله زاده شندآبادی

پیام تسلیت نماینده مجلس خبرگان رهبری

به مناسبت درگذشت حجت‌الاسلام والمسلمین فتح الله زاده شندآبادی

پیام تسلیت آیت الله دکتر هاشم زاده هریسی نماینده مجلس خبرگان رهبری به مناسبت درگذشت حجت‌الاسلام والمسلمین فتح الله زاده شندآبادی

 

آیت الله دکتر هاشم زاده هریسی نماینده مردم شریف آذربایجان شرقی در مجلس خبرگان رهبری با صدور پیامی ارتحال عالم ربانی و پارسا ، فاضل وارسته ، محقق متخلق و مبلغ مرشد حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ محبوب فتح الله زاده شندآبادی را تسلیت گفت.

متن پیام به شرح زیر می باشد:

انّا لله‌ و انّا الیه‌ راجعون‌

اذا مات‌ العالم‌ ثلم‌ فی‌ الاسلام‌ ثلمه‌ لایسدها شی‌ء

خبر درگذشت جانگداز عالم ربانی و پارسا، فاضل وارسته، محقق متخلّق، مبلّغ مرشد، خطیب گویا ، خوش بیان و مردمی و امام جماعت محبوب مسجد جامع شندآباد حضرت حجت الاسلام والمسلمین حاج محبوب فتح الله زاده شندآبادی سبب تأسف و تألم فراوان گردید.

من در یکی از سفرهایم که آن مرحوم در حال بیماری به سر می برد به دیدار و عیادتش رفتم، از ملاقات ، صحبت ها، ساده زیستی و از سبک زندگی اش و از روحیات معنوی اش برخوردار شده و استفاده کردم گویی در جلسه درسی نشسته بودم ، متحول شدم از آن جلسه دیدار و عیادت ، خاطرات فراوانی دارم که از ذهنم زدوده نمی شود او رفت و خاطرات، صحبت ها و اثرات آن جلسه هنوز در ذهن من باقی مانده و زدودنی نیست و چند تا عکس از آن دیدار به یادگار مانده است ولی متأسفانه به علت بیماری و دوری، از شرکت در تشییع او محروم و از دوستانمان ، از خانواده آن مرحوم و اهالی شندآباد شرمنده شدم .

اینجانب فراق این عالم فاضل، مولف توانمند کتب دینی و قرآنی، معلم اخلاق، روحانی مردمدار و خوش اخلاق را به جامعه محترم روحانیت و مردم ولایتمدار شهرستان شبستر به ویژه اهالی وفادار و مومن شهر شندآباد، فرزندان و خانواده محترم ایشان تسلیت و تعزیت عرض می‌نمایم و از خداوند متعال برای  بازماندگان اجر جزیل و صبر جمیل و برای آن مرحوم علو درجات و  رحمت واسعه الهی آرزومندم.

هاشم زاده هریسی

نماینده مردم شریف آذربایجان شرقی در مجلس خبرگان رهبری

 

 

پیام تسلیت آیت الله دکتر هاشم زاده هریسی نماینده مجلس خبرگان رهبری به مناسبت درگذشت حجت‌الاسلام والمسلمین فتح الله زاده شندآبادی

 


برچسب‌ها: پیام تسلیت, نماینده مجلس خبرگان رهبری
نوشته شده توسط وحید کاظم زاده قاضی جهانی در |  لینک ثابت   • 

۱۴۰۰/۰۸/۲۴

پيام تسليت به مناسبت درگذشت فخرالذاکرين ابوالشهيد حاج بيوک آسايش

پيام تسليت حضرت آيت الله دکتر هاشم زاده هريسي

نماينده مردم شريف آذربايجان شرقي در مجلس خبرگان رهبري

به مناسبت درگذشت فخرالذاکرين ابوالشهيد حاج بيوک آسايش

پيام تسليت حضرت آيت الله دکتر هاشم زاده هريسي نماينده مردم شريف آذربايجان شرقي در مجلس خبرگان رهبري به مناسبت درگذشت فخرالذاکرين ابوالشهيد حاج بيوک آسايش

 

بسم الله الرحمن الرحيم

انا لله و انا اليه راجعون

خبر عروج ملکوتي و فقدان تأسفبار ذاکر با اخلاص و مداح مخلص و باصفاي اهل بيت عليهم السلام و خادم صديق دربار اباعبدالله الحسين عليه السلام، ابوالشهيد مرحوم حاج بيوک آسايش جاويد، رزمنده مجاهد و انقلابي و يکي از يادگاران به ياد ماندني دوران عرصه جهاد و شهادت را از راه دور دريافت کردم و متاثر شدم.

مرحوم حاج بيوک آسايش از آن دسته مداحان بي ريا ، مخلص، مومن و متديني بود که با نفس گرم خود بر خيل عاشقان و دلدادگان مکتب اباعبدالله الحسين (ع) مي افزود. انسان آرام با دل لبریز از آرامش و طمئنینه بود، ندیدم هيچ دلي را بشکند آزاری به کسی برساند از غيبت و نسبت ناروا به دیگران دادن مبرّا، محتاط و فراري بود و به کسي مجال غيبت و تهمت نمي داد، دائم الوضو  بود.

چند سال قبل زماني که در بيمارستان اميرالمومنين(ع) تبريز به عيادتش رفتم آرامش و خشوع دوران جبهه در سيمايش موج مي زد گويي بر روي تخت بيمارستان به دنبال فرزند شهيدش بود و سرانجام هم با همان صدق و صفا و مهرباني که سبک زندگی اش بود، دار فاني را وداع کرد و به فرزند شهيدش پيوست.

او از دوستان و یاران صمیمی و نزدیک من در دوران دفاع مقدس که به عنوان نماینده حضرت امام در لشکر عاشورا خدمت می کردم، بود. خاطرات شیرین و محبت آمیزی از آن برادر بزرگوارم دارم ولی متأسفانه به علت بیماری و دوری، از شرکت در تشییع او محروم و از دوستانمان شرمنده شدم !

او مردي باتقوا و با اخلاص بود که به لقاء پروردگارش نایل آمد و ياد او  پیوسته در خاطره‌ها باقي خواهد ماند.

اينجانب اين ضايعه مؤلمه و فقدان اين نوکر با اخلاص اهل‌بيت را به جامعه مداحان اهل‌بيت(عليهم السلام) عموماً و به رزمندگان دوران دفاع مقدس و سپاه هميشه پيروز لشکر عاشورا خصوصاً به فرزندان و خاندان محترم و داغدارش تسليت عرض مي‌کنم اميد که به فضل الهي آن مرحوم، مشمول رحمت لايزال ربوبي گرديده و در جوار اهل بيت عصمت و طهارت و فرزند جوان و شهیدش بيارامد و به خانواده معززشان صبر جميل و اجر جزیل عنایت فرماید ان شاء الله.

روحش شاد و مرقدش نورانی باد.

هاشم زاده هريسي

نماينده مردم آذربايجان شرقي در مجلس خبرگان رهبري

پيام تسليت حضرت آيت الله دکتر هاشم زاده هريسي نماينده مردم شريف آذربايجان شرقي در مجلس خبرگان رهبري به مناسبت درگذشت فخرالذاکرين ابوالشهيد حاج بيوک آسايش

 

نوشته شده توسط وحید کاظم زاده قاضی جهانی در |  لینک ثابت   • 

۱۴۰۰/۰۵/۲۲

شاعران آئینی ابعاد قرآنی قیام حسینی را تبلور بیشتری بخشند

 

 

آيت‌الله هاشم‌زاده هريسی گفت: موضوعی که کمتر روی آن کار شده است و نوحه‌سرایان باید به آن بپردازند، این است که عزاداری امام حسین(ع) را به قرآن وصل کنند و به قرآن تکیه کنند، به طوری که آیات قرآن و مفاهیم وحیانی را به مردم عرضه کنند، چرا که حضرت سیدالشهدا(ع)، مفاهیم قرآن را در مجاهدت خودش ترسیم کرده است.


عـزاداری بـرای سیدالشهدا(ع) محدود به زمان خاصی نمی‌شود، اما محرم و صفر به ویژه دهه نخست آن به دلیل حوادث عظیمی که برای اباعبدالله الحسین(ع) و خاندان اهل‌بیت(ع) روی داد، رنگ و بوی متفاوتی دارد. یکی از مهمترین حقایق ناب پیام امام حسین(ع) در جریان حادثه کربلا همانطور که می‌توان از گفتار و سیره‌شان برداشت کرد، دلدادگی به باریتعالی و مؤانست ایشان با کتاب خدا و آیات الهی بود، به طوری که می‌توان گفت یکی از حوادث شگفت‌انگیز پس از کربلا، که مورخان و مقتل‌نویسان آن را گزارش کرده‌اند، قرآن خواندن سر مبارکشان بالای نیزه و نزد یزید ملعون بود.

بنابراین اهمیت قرائت قرآن در هیئات حسینی در کنار اهتمام به دعوت از سخنران و مداح باید مورد توجه بانیان و سوگواران باشد؛ موضوعی که طی دهه نخست ماه محرم در گفت‌وگو با پیشکسوتان، قاریان و خادمان قرآن کریم به بررسی آن خواهیم پرداخت. در ادامه مشروح گفت‌وگو با آيت‌الله هاشم هاشم‌زاده هريسی، خادم القرآن و عضو مجلس خبرگان رهبری را می‌خوانید.

اهم مواردی که در این گفت‌وگو به آن اشاره شد:

نوحه‌خوان‌ها و نوحه‌سرایان به آیات قرآن استناد کنند.
سرود عشق قرآن ناطق در گودال قتلگاه، با حضرت حق
در عزاداری‌ها، آیاتی از سوی قاری خوش صدا، قرائت شود.
ایکنا ـ ضرورتی در پرداختن به مفاهیم قرآن در محافل سوگواری امام حسین(ع) وجود دارد و آیا این فرصتی برای انس با قرآن هست؟

اشعار و نوحه‌هایی که برای امام(ع) سروده شده است، متنوع، زیبا و هنرمندانه است، البته در برخی از نوحه‌ها شاهد مطالب نازل و ضعیفی هستیم که در شأن جایگاه امام(ع) نیست، بنابر این مطلقاً همه نوحه‌ها را تأیید نمی‌کنم، اما معمولاً بسیار ارزنده آفریده شده است، به طوری که دربردارنده نوعی ادبیات است.

ادبیات شیعه، زیباترین ادبیات است که مهمترین علت آن همین عزاداری امام حسین(ع) و هنرهایی است که بسیار تحول‌آفرین و ادیبانه در این مسئله به کار رفته است. بنابر این در اصل، انشاء این سروده‌ها، نوعی ذوق و یک ثروت عظیم است و معتقدم، عظمتش در مقابل برخی نواقص قابل اغماض است.

منتها موضوعی که کمتر روی آن کار شده است، این است که عزاداری امام حسین(ع) را به قرآن وصل کنند، به طوری که آیات و مفاهیم وحیانی را به مردم عرضه کنند، چرا که امام(ع)، مفاهیم قرآن را در مجاهدت خودش ترسیم کرده است.

حادثه عاشورا و قیام امام سوم شیعیان(ع)، مضامین جهاد، شهادت و ایثار دارد و معدن این مفاهیم عالی، قرآن است. بنابر این نوحه‌سرایان، به آیات قرآن استناد کنند و در اشعار و عزاداری‌ها، همان آیاتی که شعرها براساس آن، نوحه‌ها سروده شده است، بخوانند. حتی قاری خوشخوان، دعوت شود.

در روز عاشورا سال ۶۱ هجری قمری، اوراق قرآن بر زمین کوبیده و زیر پاها انداخته شد و با سم اسبان بر روی پیکر مطهر اباعبدالله الحسین(ع)، قرآن ناطق تاختند. این واقعاً مسئله مهمی است.

ایکنا ـ آیا در روایات نیز بر این موضوع و بهره‌مندی از قرآن در بیان قیام حسینی تأکید شده است؟

در مجموع بله. ما باید در عزای امام حسین(ع) به این روایت حضرت رسول(ص) و توصیه ایشان عمل کنیم. رسول خدا(ص) در آخرین دقایق عمرش که آخرین فرصت برای بهترین سخن است (انسان در آخرین دقایق، ضروری‌ترین و مهمترین حرفش را به صورت وصیت به زبان می‌آورد)، قرآن و عترت را در کنار هم، آن هم برای نجات و سعادت به امت می‌سپارد و بر آن هم تأکید می‌کنند که اگر می‌خواهید تا قیامت عظمت داشته باشید و سعادتمند شوید، باید قدر دو امانت سنگین و پر بهایی که میان شما است، بدانید و آنها را از همدیگر جدا نکنید و اگر چنین باشد، تا قیامت، شما امت برتر خواهید بود و در آخرت هم سعادتمند و در دنیا هم با عظمت خواهید بود. یکی کتاب خدا و دومی عترت است.

بنابراین در حادثه عاشورا این دو امانت، به هم پیوسته است. اما متأسفانه این دو به هم ممزوج نشده است و متأسفانه این نقص وجود دارد. در صورتی که شاعران، این هنر را دارند. حضرت امام حسین(ع) وصل به قرآن است، بریدن سر مبارک در قتلگاه، بریدن صفحات قرآن است و خداوند خواسته این اتصال را به ما نشان دهد، طوری که سر مبارک ایشان بر سر نیزه قرآن می‌خواند، یعنی من قرآن ناطق هستم.

در قرآن آیات فراوانی درباره اهل‌بیت(ع) است که تا تعداد آن بالغ بر چهارصد آیه است. این آیات علاوه بر اینکه در رابطه با اهل‌بیت(ع) نازل شده است، تمام اعمال آنها با مفاهیم قرآنی تطبیق می‌کند. برخی از آیات با وجود امام حسین(ع) تفسیر می‌شود و مصداق حادثه عاشورا هستند.

ایکنا ـ تلاوت کدام آیات را مناسب این ایام می‌دانید؟

مسائل صبر بر مصیبت، جهاد، شهادت، مسائل ایثار، ایمان به یاری پروردگار و سایر مفاهیم در عاشورای امام حسین(ع) مجسم است، یعنی اعمال، صبر، ایثار امام حسین(ع) از قرآن گرفته شده است.

آیه ۶۰ سوره مبارکه آل‎عمران به آیه مباهله معروف است. این آیه خیلی عظیم است به طوری که طی آن حضرت رسول(ص) با چند نفر از اهل بیت(ع) به جنگ با مسیحیان نجران رفتند، آن روز هم به نوعی جنگ بود. روزی که در آن حقانیت پیامبر (ص) و فضیلت اهل‌بیتش به مسیحیان نجران اثبات شد. در آن روز، حضرت با اسلحه نیامده بودند، بلکه خودش، دامادش، دخترش حضرت زهرا(ص) و امام حسن(ع) و امام حسین(ع) را برای مباهله آورده بودند، یعنی در معرض خطر قرار دادند. طرف مقابل، از مباهله کنار کشیدند و حاضر شدند که صلح کنند و جزیه دهند. روز مباهله، جنگی بود که قهرمان کوچک آن امام حسین(ع) بود. همچنن در سوره دهر نیز به فضیلت و شأن و ایثار اهل‌بیت(ع) اشاره شده است. چه ایرادی دارد در این مجالس آیه مباهله خوانده شود.

در قرآن، یک آیه‌ای است که فرموده است، شما به مقام ابرار نمی‌رسید مگر اینکه از آن چیزی که دوست می‌دارید و نیاز دارید، در راه خدا ایثار کنید. امام حسین(ع) اینچنین کرد. حضرت اباعبدالله الحسین(ع)، جان خود، اولادش و عزیزترین یارانش را در راه خدا و احیای کتاب خدا داد.

ایشان آن هنگام که در گودال قتلگاه افتاده بودند با خداوند، مناجات می‌کند و سرود عشق می‌خواند و این همان مصداق بارز آیه شریفه‌ است «لَنْ‌ تَنَالُوا الْبِرَّ حَتَّى‌ تُنْفِقُوا مِمَّا تُحِبُّونَ‌ وَ مَا تُنْفِقُوا مِنْ‌ شَيْ‌ءٍ فَإِنَ‌ اللَّهَ‌ بِهِ‌ عَلِيمٌ‌»

ایکنا ـ راهکاری را به منظور بهره‌مندی از آیات در هنگام عزاداری‌ها ارائه می‌دهید.

در اوسط مراسم عزاداری یا در ابتدای آن، آیاتی از قرآن با صدای قاری خوش‌صدایی، تلاوت و همان آیات در اشعار مادح، مطرح و از سوی سخنران تفسیر شود. قطعاً امام(ع) اینگونه شاد می‌شود.

بدانیم که این انقلاب اسلامی نیز نتیجه آن عزاداری‌ها است، اما از ظرفیت عزاداری امام حسین(ع) و حادثه عاشورا به اندازه‌ای که باید استفاده کنیم، استفاده نکرده‌ایم، بلکه تنها یک دهم یا یک صدم آن را استفاده کرده‌ایم، البته با همین مقدار اندک نیز مسیر جهان را تغییر دادیم.

ایکنا – صحبت پایانی؛

در قرآن، آیه‌ای است که در آن تصریح می‌کند همه انسان‌ها بندگان خدا هستند و هیچ انسانی حق ندارد، خودش را بر دیگری برتر بداند و دیگری را کوچک بشمارد. این اصل مساوات است و همانا حقوق بشر اصلی، همان است که در قرآن است. اما در ادامه چند ملاک ایمان، علم، تقوا، مجاهدت و جهاد را عامل برتری می‌داند. بنابر این امام حسین(ع) انسان برتر است که در اوج مجاهدت، صبر، علم و تقوا به درجه شهادت نیز می‌رسند.

قیام امام حسین(ع) و حادثه عاشورا، دانشگاه عظیمی است که هر کلمه‌اش یک درس و یک رشته است که باید برای مردم تبیین شود.

ظرفیت عزاداری‌ها و حادثه عاشورا زیاد است که ما از حداقل این ظرفیت‌ها استفاده کرده‎ایم که اگر آن را تکمیل کنیم، نورٌ علی نور می‌شود.

نوشته شده توسط وحید کاظم زاده قاضی جهانی در |  لینک ثابت   • 

۱۴۰۰/۰۳/۰۸

نارضایتی‌ها از سر پرتوقعی نیست

هاشم‌زاده هریسی عضو مجلس خبرگان در گفتگو با مستقل:

نارضایتی‌ها از سر پرتوقعی نیست

 

به جهت بررسی عملکرد شورای نگهبان و اعتراض گفتگو کردیم با هاشم هاشم زاده هریسی، عضو مجلس خبرگان رهبری، مجتهد، عضو هیئت نظارت بر اجرای قانون اساسی که مشروح آن را می‌خوانیم:

 

امیرحسین جعفری/روزنامه نگار

بنظر شما میزان مشارکت در این دوره با وجود ردصلاحیت‌های گسترده‌ای که انجام گرفته چگونه خواهد بود؟

پاسخ به بعضی از سوالات بسیار تلخ است، اگر بخواهیم جواب دهیم، جوابی دارد که امیدوار کننده نیست. جواب واقعی جوابی هست که در دید مردم تاثیر دارد آدم نگوید نمی‌شود و جامعه خسته می‌شود، باید به جامعه هشدار داده شود هم به مردم و هم به مسئولین آگاهی داده شود و مسئولین هم واقعا تذکر می‌طلبند. اگر تذکر داده نشود سر انسان به سنگ می‌خورد و باید هشدار داده شود تا با خطر جدی رو به رو نشویم. پس بنابراین جواب این سوال اگر گفته نشود مشکلات زیادی پیش می‌آورد. اگر آدم عشق به ولایت و کشور و اسلام داشته باشد باید تذکر دهد.

اینکه چرا مشارکت کم شده است پاسخ آزار دهنده‌ای دارد.

اولا در واقع مشارکت بالای مردم خیلی اهمیت سیاسی دارد و نظام را تثبیت می‌کند و دشمنان را ناامید می‌کند. مشارکت بالا برای مردم ثواب عظیمی دارد مثلا نماز جمعه اگر باشکوه برگزار شود عظمت ایجاد می‌کند مردم هم به عبادت رفته‌اند و خداوند نیز خوشنود می‌شود اما اگر کم باشند و محقرانه برگزار شود آدم از خدا هم خجالت می‌کشد.

هر چه مشارکت افزایش یابد حتی یک نفر بیشتر تاثیر مثبتی بر نظام دارد. البته ما از خدا می‌خواهیم به دل مردم بیندازد که با وجود تمام نارضایتی‌ها و مشکلات پای صحنه بیایند و در انتخابات مشارکت کنند و به ندای نظام اسلامی لبیک بگویند. اما در واقع نمی‌توانیم خودمان را گول بزنیم، مردم جدا ناراضی هستند و این ناراحتی‌ها هم از سر پرتوقعی نیست، بی‌مهری نسبت به انقلاب نیست، مردم واقعا شرایط را تحمل می‌کنند و اگر جامعه آرامش دارد بر اثر تحمل مردم است.

مسئله هم تنها مسئله‌ی اقتصادی نیست، اگر چه با فقر نمی‌شود مردم را راضی نگه داشت وقتی مردم نتوانند به راحتی خود را درمان کنند و حتی به دارو هم دسترسی‌شان سخت باشد، واقعا ناراحت کننده است اما خودمان را به خاطر علاقه به نظام نگه می‌داریم.

بنابراین نارضایتی و ناراحتی مردم باعث کاهش مشارکت شده است. چرا دنبال کارهای کارشناسی نمی‌رویم؟

مشکل مردم از معیشت گذشته است، اکثریت مردم ناراحت هستند. حتی کسانیکه به نظام علاقه‌مند هستند هم ناراحتند، خانواده‌های شهدا هم ناراحتند. کشور به سمت بدی در حال حرکت است و به خدا این حرف را فارغ از عوامل نارضایتی از دلسوزی می‌گویم. من دنبال مقصر و متهم نیستم و پیدا کردن مقصر نیاز به کارشناسی دارد اما آنچه واقعیت دارد معیشت مردم است. کشور به سوی خوبی حرکت نمی‌کند و اینطور اگر حرکت کنیم آخر این مسیر بن بست است و باید یک اصلاحی در روندها ایجاد شود و این رفتارها در مشارکت مردم تاثیر دارد.

البته ناامیدی شرایط را بدتر می‌کند، اگر این شرایط اقتصادی و تورم پیش آمده و هر روز چندین برابر می‌شود و فقیرها فقیر می‌شوند مردم را ناراضی می‌کند. اکثریت قاطع مسئولین ثروتمند هستند و هرروز ثروتشان بیشتر می‌شود اما مردم یک آلونک ندارند و امیدشان از زندگی بریده می‌شود که متاسفانه حرکت به این سمت است. این رفتارها در انتخابات تاثیر می‌گذارد، اگرچه مردم طغیان نمی‌کنند و رعایت می‌کنند و نظام را دوست دارند اما شرایط خیلی سخت است. چطور می‌شود که یک دفعه در یک شب میلیاردها سرمایه مسئولین زیاد می‌شود و مردم فقیرتر می‌شوند.

آخر کجا می‌خواهید بروید؟ فساد علنی و روشن است؛ افراد خانه‌هایی دارند که اصلا روی حساب و کتاب نیست اما برخی مردم آلونک هم ندارند. این وزنه‌ی ترازو آنقدر اختلاف دارد که بخشی از آن می‌خواهد زمین را بشکافد و بخش دیگر به آسمان می‌رود و ما هم جز تماشا کاری نمی‌کنیم.

برخی از مردم نسبت به سرنوشت سیاسی و نظامشان خیلی علاقه ندارند و باید فکری برای این‌ها بکنیم. به هر صورت در موقع انتخابات چند عیب هم وجود دارد.

سنگین‌ترین انتخابات و پرهزینه‌ترین انتخابات هر چند سال برگزار می‌شود اگرچه مردم وضع معیشتی خوبی ندارند و بی‌اعتمادی‌ها افزایش پیدا کرده است. باید ردصلاحیت‌ها هم بررسی شود که عوامل زیادی دارد.

با این وضعیت مشارکت از زمان طاغوت هم کمتر می‌شود اما از روی عشقی که مردم به اسلام و رهبری دارند مقداری مشارکت جبران می‌شود. من دلم می‌سوزد که نظام اسلامی که مشروعیتش عدالت است و بی‌بدیل است را رها کرده‌اند و غرور ما را گرفته است! برنمی‌گردیم ببینیم مردم چه می‌خواهند، آخر چرا باید فقیرها فقیرتر شوند؟ اکثریت سرمایه‌دار‌ها هم مسئولین هستند.

ردصلاحیت‌ها در این دوره از انتخابات نیز شدیدا اعمال شده است، نتایج این رفتارها در جامعه چیست؟

در سوال اول پاسخ دادم که این موضوع ضررهای زیادی دارد و دست روی ایمان مردم می‌گذارد که با همان ایمان انقلاب کردند. با همان ایمان در این انقلاب کار می‌کنند. این همه رد صلاحیت‌ها هم که می‌شود در همه جا نارضایتی تولید می‌شود و به ذوق افراد می‌زنیم هیچ کجا گلستان نشده است و بدتر شده است.

الان مثلا مجلس، مجلس خوبی‌ست و من هم تشکر می‌کنم و کارهای خوبی هم می‌خواهند انجام دهند اما در عین حال بعضی اوقات نماینده‌ها کاری می‌کنند که به خدا آدم زجر می‌کشد که در امور مردم و قوای دیگر دخالت می‌کنند. نماینده‌ای من می‌شناسم که در کار همه دخالت می‌کند. یعنی هم وزرا شهامت ندارند و هم نماینده عدالت ندارد. الان همه چیز قاتی شده است و معلوم نیست مجلس و دولت و دیگران چه وظیفه‌ای دارند.

با رد صلاحیت که کار درست نمی‌شود و به تجربه می‌گویم. این همه مشکل از کجا در می‌آید؟ از لابلای همین رد صلاحیت‌ها و گزینش‌هاست! ما باید ملت تربیت کنیم، آدم تربیت کنیم با گزینش‌های سخت و شدید و رد صلاحیت کارها درست نمی‌شود.

از شورای نگهبان واقعا تشکر می‌کنم که دغدغه دارند که کشور خوب اداره شود اما راهش این نیست.

بیش از چهل سال است این کار را می‌کنند و روز به روز بدترمی‌شود و نه دولت و مجلس و کارمند و.. کاملا درست نشده‌اند و اختلاس هم داریم. ما از اخلاق حرفی نمی‌زنیم در حالیکه پیامبر برای اخلاق آمده است و در قرآن آمده است که پیامبران برای پاکی و فضایل اخلاقی آمده‌اند.

ما از مهر و محبت و رحمت خدا سخن نمی‌گوییم، هر کسی از محبت بگوید، به او می‌گویند سازشکار است!

این رد صلاحیت‌ها ما را به جایی نمی‌رساند و باید کار دیگری بکنیم. من این صحبت را از باب اعتراض به شورای نگهبان نمی‌گویم اما باید برگردیم و بررسی و آسیب شناسی کنیم که این روندها کارساز بوده است یا خیر! و الان در کجا قرار گرفته‌ایم!

دوستان در مجلس باید توجه کنند که یک کار بد تمام خوبی‌ها را از بین می‌برد. آن‌ها نمی‌بینند که برخی نماینده‌ها چه بر سر مردم می‌آورند.

چرا در این دوره نظامی‌ها در انتخابات ثبت نام کردند؟

حرف‌های امام فراموش شده است. عدم دخالت در احزاب و سیاست و اقتصاد فراموش شده است در حالیکه امام این رفتارها را تحریم کرده بود. من نماینده امام در سپاه بودم و کمیسیونی تشکیل شده بود که در نمایندگی‌های امام وابستگی‌های سیاسی افراد بررسی شود که حتی اگر به گروه‌های متدین وابستگی سیاسی پیدا می‌کرد آن کمیسیون باید بررسی می‌کرد که یا مناسبات سیاسی‌تان را ادامه دهید یا حضور در سیستم را ادامه دهید.

نظامی‌ها نباید (از موضع نظامی) در انتخابات موضع بگیرند امام هم همین حرف را می‌زد و نمایندگی‌های امام در سپاه از این مسئله مواظبت می‌کردند. این حرف‌ها و موضع‌گیری‌ها در انتخابات هزینه دارد.

وارد شدن نظامی‌ها به انتخابات و کاندیدا شدن از نظر قانونی اشکال ندارد در صورتیکه دیگر نظامی نباشند. اما وقتی روحیات و شخصیت نظامی در آن‌ها وجود دارد که هر کجا بروند آنطور عمل می‌کنند و برای آزادی کار نمی‌کنند.

اما این ولع قدرت به ذوق می‌زند و مصلحت نظام نیست. این کارها در فضای بین المللی تاثیر منفی دارد و باید رعایت کنیم. البته اگر مردم به یک نظامی رای دادند بحث دیگریست. ولی در کل هر کسی باید سر جای خودش قرار بگیرد چون در یک زمینه تجربه دارد.

نوشته شده توسط وحید کاظم زاده قاضی جهانی در |  لینک ثابت   • 

۱۴۰۰/۰۳/۰۵

مردم باید بتوانند آزادانه رای دهند

عضو مجلس خبرگان رهبری:

مردم باید بتوانند آزادانه رای دهند

این همه ردصلاحیت در انتخابات شوراها برای چه بود؟!

 دولتی که روی کار می‌آید اگر مقبولیت نداشته باشد، مشروعیت هم ندارد

 

آیت الله هاشم زاده هریسی گفت: با رد صلاحیت ها مخصوصا ردصلاحیت شوراها، نارضایتی عمیقی ایجاد کرده‌اند. با این رفتارها کل کشور را باخودمان دشمن می‌کنیم. چقدر باید برای نظام دشمن تولید کنیم؟


آیت‌الله هاشم هاشم‌زاده هریسی در گفت وگو با «صبح ما» در خصوص انتخابات و روی کار آمدنِ دولتی بدونِ رای حداکثری مردم، گفت: در همه انتخابات مخصوصا در انتخابات ایران سه مسئله مهم وجود دارد، اول اینکه انتخابات باید آزاد و باشکوه باشد و مردم بتوانند حرف خود رابزنند. این مردم هستند که باید تعیین کنند که چه می‌خواهند و چه نمی‌خواهند. بنابراین باید به مردم میدان داد تا بیایند و تصمیم بگیرند.

وی با تاکید براینکه در انتخابات مردم هستند که باید حرف بزنند نه حکومتها، گفت: انتخابات ریاست‌جمهوری هر چهارسال یکبار اتفاق می‌افتد و مردم باید بتوانند از این حق و فرصتی که برایشان در نظرگرفته شده است، استفاده کنند.

هاشم‌زاده هریسی گفت: حرف مردم مهم است؛همانطور که شهید مطهری هم می‌فرمایند، حکومتها برای مردم هستند و نه مردم برای حکومت‌ها. این را انتخابات تعیین می‌کند، به همین دلیل مردم باید به اهمیت انتخابات بیشتر توجه کنند.

وی افزود: دومین نکته این است که مردم باید تلاش کنند تا شایسته ترین فرد را انتخاب کنند تا بتوانند ۴ سال با اطمینان مدیریت کشور را به او بسپارند و در میانه‌ی راه نگویند در انتخابمان اشتباه کرده‌ایم.

عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: نکته سوم این است که انتخابات باید باشکوه باشد و همه مردم بیایند. یکی از دلایل عدم شرکت مردم در انتخابات این است که افرادی که به آنها تمایل دارند، در صحنه نیستند . اگر زمینه برای انتخابات باشکوه فراهم نباشد، حرف مردم در دل می‌ماند و همین باعث ایجاد نارضایتی می‌شود. حکومت نباید مردم را مایوس کند، اگر عقده‌ای به وجود بیاید بسیار خطرناک است.

هاشم زاده هریسی بیان کرد: اگر معتقدید انتخابات بد است و مردم در انتخاب خود اشتباه می‌کنند و اگر فکر ‌می‌کنید رای مردم دردسر ایجاد می‌کند، خب انتخابات را بردارید. والله که نبودِ انتخابات بهتر از انتخاباتی است که در آن مردم نتوانند به خواسته‌ی خود برسند.

وی تاکید کرد: تعدد انتخابات، افتخار نیست بلکه افتخار به این است که مردم بتوانند آزاد و با اعتقاد رای بدهند.

عضو مجلس خبرگان رهبری  گفت: فارغ از اینکه درست باشد یا اشتباه، اما گاهی برخی می‌گویند اگر اکثریت حضور پیدا می‌کردند فرد یا افراد دیگری انتخاب می‌شدند. نباید موقعیت به گونه‌ای باشد که چنین حرفهایی زده شود و مردم، دولت و مجلسی که سر کار آمده است را نماینده خود ندانند. در این صورت دولتی که روی کار می‌آید ، دولتی ضعیف و در میان مردم خود غریب خواهد بود.

وی ادامه داد: این مسئله پیامد‌هایی هم در حوزه بین المللی دارد؛ اگر انتخابات باشکوه نباشد عده‌ای در آن‌طرف می‌گویند مردم از انقلاب اسلامی خسته شده‌اند و تحت فشار هستند بنابراین می خواهند بیشتر فشار وارد کنند تا مردم کلا ناامید شوند.

هاشم زاده هریسی با بیان اینکه اگر انتخابات باشکوه نباشد خدا هم راضی نیست، گفت: در این صورت برای مشروعیتِ دولتی که روی کار آمده است هم مسئله پیش می‌آید. ببینید، مقبولیت مشروعیت نمی‌آورد اما اگر مقبولیت نباشد، مشروعیت هم وجود ندارد.

وی بیان کرد: نظر امام هم این بود که اعمال حاکمیت و ولایت نیاز به مقبولیت دارد، اگر مردم قبول نکنند، مشروعیت از بین می‌رود. زمانی که حضرت علی(ع) بر سر کار آمد نیز برهمین موضوع تاکید داشتند که «چون مردم خواستند من آمدم».

عضو مجلس خبرگان رهبری  تاکید کرد: اگر می‎گویید مردم صلاح خود را نمی‌دانند پس انتخابات را بردارید. در انتخابات شوراها تا این اندازه رد صلاحیت برای چه بود؟! مگر در شورا‌ها چه کاری انجام می‌شود؟ مگر نه این است که شهردار انتخاب می‌کنند؟ یعنی مردم نمی‌توانند برای خود شهردار انتخاب کنند؟

هاشم زاده هریسی گفت: ما باید سیاست خود را شفاف کنیم، نه اینکه هر کس که بخواهد هر حرفی بزند و یا هر زمانی که بخواهیم حرف خود را تغییر دهیم. اگر سیاست براین است که مردم بیایند و سرنوشت خود را تعیین کنند، پس به مردم اطمینان کنید و بگذارید خودشان انتخاب کند. اگر فکر می‌کنید مردم نمی‌توانند تشخیص دهند، انتخابات را بردارید. سیاست خود را شفاف کنید، سیاست یک بام و دو هوا را کنار بگذارید.

وی تاکید کرد: اگر می‌خواهید انتخابات باشکوه باشد مقدمات باشکوه بودن را فراهم کنید کاری و نکنید مردم دلسرد شوند.

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: شورای نگهبان حسن نیت دارد، آنها هم می‌خواهند انتخابات باشکوه باشد اما نباید این حسن نیت به ضرر آنها تبدیل شود. مسئله این است که با رد صلاحیتها مخصوصا ردصلاحیت شوراها، نارضایتی عمیقی ایجاد کرده‌اند. با این رفتارها کل کشور را باخودمان دشمن می‌کنیم. چقدر باید برای نظام دشمن تولید کنیم؟

وی در پایان گفت: ما فکر می کنیم با ردصلاحیت کردن به آنچه می خواهیم می‌رسیم در صورتی که این همه اختلاس و نارضایتی در کشور، چیز دیگری می‌گوید. اگر همه کسانی که روی کار آمده‌اند به نوعی گزینش شده‌اند پس چرا این همه نارضایتی و نابسامانی داریم؟ من فکر می‌کنم پاسخ این است که ما ملت پرورش نداده‌ایم، ایمان و اخلاق پرورش نداده‌ایم و به دنبالِ انسان سازی نبوده‌ایم. ما به فکر جناح‌بازی و فرافکنی رفتیم و از اخلاق مردم غافل ماندیم.


 

نوشته شده توسط وحید کاظم زاده قاضی جهانی در |  لینک ثابت   • 

۱۴۰۰/۰۲/۲۵

پیام تسلیت  حضرت آیت الله دکتر هاشم زاده هریسی در پی درگذشت والده  امام جمعه محترم تبریز

پیام تسلیت  حضرت آیت الله دکتر هاشم زاده هریسی

نماینده مردم آذربایجان شرقی در مجلس خبرگان رهبری

در پی درگذشت والده حجت الاسلام والمسلمین سید محمدعلی آل هاشم

نماینده محترم ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی

و امام جمعه معزّز و محبوب کلانشهر تبریز

 

پیام تسلیت  حضرت آیت الله دکتر هاشم زاده هریسی نماینده مردم آذربایجان شرقی در مجلس خبرگان رهبری در پی درگذشت والده حجت الاسلام والمسلمین سید محمدعلی آل هاشم نماینده محترم ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی و امام جمعه معزّز و محبوب کلانشهر تبریز

كُلٌّ إِلَيْنَا رَاجِعُونَ

همگان به سوی ما خواهند برگشت !!

 

حضرت حجت الاسلام والمسلمین جناب آقای سید محمدعلی آل هاشم دامت برکاته

نماینده محترم ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی و امام جمعه معزّز و محبوب کلانشهر تبریز

 

فوت مولمه مادر سیده، فداکار و پربرکت که نمونه ای از برکاتش خود حضرتعالی هستید به حضور آنجناب و به فرزندان برومند، شایسته و خدمتگذارش و به دامادش سیدبزرگوار حجت الاسلام والمسلمین حاج سیدرسول چاوشی و همسرش، مخصوصاً به پیشگاه زوج پر افتخار و پر برکاتش حضرت آیت الله حاج سید محمدتقی آل هاشم و به همه خانواده بزرگ آل هاشم ذراری رسول الله(ص) و به همه متعلقین و علاقمندان این خانواده ارزشمند و خدمتگزار تسلیت می گویم و برای همگان اجر جزیل و صبر جمیل از پیشگاه پروردگار منّان می طلبم برای آن بانوی سیده و با برکات که این همه آثار و برکت و ذراری رسول را در دامنش پرورانده سرود رحمت می سرایم وه چه نسب و شرف و چه عظمت و برکات؟!! روحش شاد، مرقدش نورانی و روحش برای همگان دعاگو و دعایش مستجاب باد ان  شاء الله.

هاشم هاشم زاده هریسی

 نماینده مجلس خبرگان رهبری


برچسب‌ها: پیام تسلیت, امام جمعه تبریز
نوشته شده توسط وحید کاظم زاده قاضی جهانی در |  لینک ثابت   • 

۱۴۰۰/۰۲/۱۵

برخورد قهری با فعالان کارگری نشود

برخورد قهری با فعالان کارگری نشود

آرمان ملی- محمدهادی علیمردانی: از پیش از انقلاب تاکنون کارگران مطالبات فراوانی داشته‌اند و تجمعات آنان عمدتا با مشکلات متعددی مواجه بوده است. برخورد غیرمنطقی یا قهری با مشکلات کارگری می‌تواند آسیب‌های بسیاری را برای کشور به همراه داشته باشد. همچنین برخی از دانشجویان، فعالین صنفی و فعالین سیاسی نیز به دنبال پیگیری حقوق از دست رفته برخی کارگران مطالبات آنان را در جامعه تکرار می‌کنند اما برخورد قهری دامن آنان را نیز می‌گیرد. تا زمانی که رویکردها در مواجهه با مشکلات صنفی تغییر نکند و کشور ثروت بیشتری به دست نیاورد، نارضایتی‌ها همچنان ادامه خواهد داشت. در همین زمینه «آرمان ملی» گفت‌وگویی با آیت‌ا... هاشم هاشم‌زاده هریسی عضو مجلس خبرگان رهبری، داشت که در ادامه می‌خوانید.
 اخیرا روز کارگــر را پـــشت سر گذاشتیم. می‌خواهیم بدانیم جــایگاه کارگران در اسلام چیست؟
مقام کارگر بسیار ارزشمند است. مهم‌ترین نشانه ارزش کارگر این است که این قشر زحمت می‌کشند، دست‌های آنان پینه می‌بندد و بندگان خدا از نفع آن برخوردار می‌شوند. رنج برای کارگر و نفع آن برای مردم است. البته خود کارگران نیز بدین نحو از منفعت کار خود بهره می‌برند که با فعالیت تولیدی آنان ثروت جامعه افزایش می‌یابد و در نتیجه نفع حاصل به خود آنان نیز خواهد رسید. دیگر مسأله آن است که رسول خدا سخنان بسیاری درباره کارگران بیان کرده‌اند اما تنها به سخن گفتن اکتفا نکرده و دست کارگر را بوسیده و گفته‌اند، این دست آتش جهنم را نخواهد دید. حضرت امام نیز جمله زیبایی درباره کارگران فرموده اند. ایشان فرمودند، کارگری از صفات الهی بوده و کارگر مظهر خدا است، زیرا یکی از صفات خدا فعال است و او دائم کار می‌کند. اینگونه نیست که خدا جهان را آفریده و آن را رها کرده باشد، بلکه دائما در حال فعالیت و مدیریت دنیا است. قشر کارگران از کسانی هستند که به دلیل زحمات بسیار و کسب نان حلال، کمترین میزان ابتلا به فساد را دارند. کسب نان حلال برای بندگان خدا بزرگترین عبادت است. ایثار افرادی از این دست، بیش از کسانی که درآمدهای فراوان دارند، ارزش دارد، زیرا با درآمدهای کمتر و زحمت بیشتر، خدماتی را ارائه می‌دهند. باید فرهنگی در کشور نهادینه شود که کارگر و جایگاه کارگر ارج نهاده شود. احترام و حرمت باید برای کارگران وجود داشته باشد. اگر کسی هم در رفاه زندگی می‌کند، مدیون زحمات کارگر است. می‌گویند تقوا پروری، یعنی اهل تقوی را دوست بداریم تا تقوی بیشتر شود. درباره کارگران نیز همین است، هر فعالیتی که بیشتر بدان توجه شود، در جامعه ارزش بیشتری وجود خواهد داشت.
 انقلاب اسلامـــی نــیز با حمایت پیوسته قشر کارگر همراه بوده است. از نگاه شما برخوردهای قهری انجام شده با کارگرانی مانند کارگران هفت‌تپه و مشکلاتی از این دست، چه پیامدی برای رابطه کارگران با کشور دارد؟ آیا با این رویکردها می‌توان انتظار داشت که احترام و تکریم کارگران محقق شود؟

اگر برای کارگران حرمت قائل نشویم، آنان زحمت بکشند اما نتیجه آن را مشاهده کنند، راه به جایی نخواهیم برد. کارگری مظلومیت است و حقوق آنان در شرایط کنونی ضایع می‌شود. نباید تنها شعار بدهیم که پیامبر دست کارگر را بوسیده است، نمی‌توانیم اینها را بگوییم و در سر کارگر بزنیم. زمانی که کارگر اعتراضی می‌کند، به حق یا ناحق، باید سخنان آنان تحمل شود. حقوق کارگران باید به گونه‌ای تامین شود که مردم نتیجه آن را ببینند و کارگران بتوانند، عزتمندانه کار کنند. نباید روال به گونه‌ای باشد که اقشار کارمند، بتوانند زندگی خود را تامین کنند اما کارگران ره درستی و عادلانه حقوق نگیرند. کارگران بخش مهمی از تولید این کشور را بر عهده دارند و باید با عملکرد خود به گونه‌ای عمل کنیم که کارگر عزیز باشد. کار کردن و تولید باید عزتمندانه باشد. مشکلاتی که با کارگران به وجود می‌آید، به 2 دلیل است: اول اینکه برای کارگر و کار او ارزش قائل نمی‌شویم و آن را به فرهنگ تبدیل نکرده‌ایم. راه‌های تکریم کارگر این است که به سخن و اعتراض کارگر گوش داده شود. ما سخنان رسول خدا را تکرار می‌کنیم اما به آن جامه عمل نمی‌پوشانیم. دوم اینکه کشور را طوری اداره کردیم که ثروت لازم را نداریم. دولت دارایی کافی برای برقراری رفاه در جامعه ندارد و خزانه ثروت چندانی در اختیار ندارد. در نتیجه این مسائل از کارگر کار کشیده می‌شود اما نمی‌توان او را قانع و تامین کرده و برای او زندگی عزتمندانه و شرافتمندانه به وجود بیاورد. در این صورت حق کارگر ضایع می‌شود. نباید کشور را به گونه‌ای اداره کنیم که مردم در فقر به سر ببرند. از فقر همه‌چیز به وجود می‌آید. بی‌دینی نیز از فقر پدید می‌آید و ما نیز در آن آشوب و بی‌دینی شریک خواهیم بود، زیرا امکان وجود فقر را فراهم کرده‌ایم. رسول خدا نیز می‌گویند، کاری نکنید که مردم و جامعه فقیر شوند. بعضا از کمک‌های مومنانه صحبت می‌شود اما این نیز برای زمانی است که مردم ثروت داشته باشند. اگر مردم دارایی کافی داشته باشند، زمانی که دولت نیز احساس فقر کند، مردم به او کمک خواهند کرد، اما اگر دولت را فقیر کنیم و مردم نیز ثروتی نداشته باشند، اداره کشور به مشکل مواجه خواهد شد.
 با این حال کشور چند سال اخیر را با حداقل منابع پشت سر گذاشته است. برای ریشه‌یابی این معضل باید چه اقدامی انجام داد؟
اینکه گاهی گفته می‌شود دولت نیز ثروت ندارد، حاصل اشتباهات خود مسئولین است. فقر دولت 2 دلیل دارد، اول اینکه به درستی فعالیت، مدیریت و اندیشه نکرده‌ایم. دوم اینکه سیاست‌ها در وضع حکمرانی غلط بوده است. هم اجرای غلط و هم سیاست غلط هر دو در فقر جامعه و دولت مقصر هستند. گاهی کم کاری و بد اجرا کردن سیاست‌ها و برنامه‌های مناسب کشور به مخمصه انداخته است. جلوگیری از هدر رفتن ثروت‌ها از طریق افراط و تفریط و اسراف منابع کشور باید در دستور کار قرار بگیرد. ما در صادرات و واردات و مبادلات خود، همچنین فروش محصولات تولید داخل با هدر رفت سرمایه مواجه هستیم. بی‌اعتنایی، بی‌توجهی و حفظ نکردن سرمایه‌های داخلی ما را به چنین وضعیتی کشانده است. ما از جهات مختلف کشور را  با سوءتدبیرها در فقر قرار داده‌ایم. زمانی که جامعه فقیر شد، جواب مطالبات کارگران را دادن نیز دشوار خواهد بود.
 عده‌ای نیز به عنوان دفاع از حقوق کارگران سخنانی را مطرح می‌کنند اما بسیاری از آنـــان با احکام سنگین زندانی می‌شوند. تــــوصیه شما به مسئولین برای برخورد با کســانی که به کارگران کمک می‌کنند چیست؟
اگر کسانی کــــه بـــه میدان حمایت از کارگران می‌آیند، مغرض نیستند، باید این افراد را تشویق کنیم. عده‌ای به ظلم در جامعه و زجر کشیدن کارگران حساس هستند. اصل را بر فساد افراد نگذاریم اما کسانی که می‌خواهند به کارگر کمک ‌کنند، نیت دیگری نداشته باشند. بعضی جوانان به دنبال حمایت از کارگران هستند، اما وقتی ما سخت‌گیری می‌کنیم، مشکل دو چندان می‌شود.

https://www.armanmeli.ir/fa/Main/Detail/313425/

نوشته شده توسط وحید کاظم زاده قاضی جهانی در |  لینک ثابت   • 

۱۴۰۰/۰۱/۲۱

دیدار دکتر محمد حاتمی رییس  سازمان نظام روان شناسی و مشاوره جمهوری اسلامی ایران

دیدار دکتر محمد حاتمی

رئیس  سازمان نظام روان شناسی و مشاوره جمهوری اسلامی ایران

با حضرت آیت الله دکتر هاشم زاده هریسی

نماینده مردم آذربایجان شرقی در مجلس خبرگان رهبری

دیدار دکتر محمد حاتمی رییس  سازمان نظام روان شناسی و مشاوره جمهوری اسلامی ایران  با حضرت آیت الله دکتر هاشم زاده هریسی نماینده مردم آذربایجان شرقی در مجلس خبرگان رهبری

رئیس سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره در این ملاقات گزارشی از فعالیت‌های سازمان به استحضار حضرت آیت الله دکتر هاشم زاده هریسی رساند. 

دکتر محمد حاتمی با بیان اینکه  در سال 1399 مسأله سلامت جسم اولویت نظام سلامت کشور بوده است که در سال 1400 این رویکرد به سلامت‌روان باید تغییر نماید افزود: بیش از یکسال است ،ما درگیر کرونا هستیم، ترس غیر منطقی، محدودیت‌ها، تغییر سبک زندگی، مشکلات اقتصادی، تعطیلی مدارس ،دانشگاه‌ها و کسب و کار عواملی بوده اند که سلامت‌روان را تحت تأثیر قرار داده است. بیش از 7 هزار دفتر روان‌شناسی و مشاوره در خدمت مردم بوده اند و مشاوره‌های لازم و کمک های بایسته را انجام داده اند؛ اما در ادامه خصوصاً در دوران پساکرونا مسأله «سلامت‌روان» به اندازه‌ای مهم است که حتی از خود ویروس کرونا در دوران پساکرونا آسیب‌زاتر است.

رئیس سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره، بیان داشت: سال 1400 سال سلامت‌روان است. ستاد ملی مبارزه با کرونا، نهادها و ارگان‌ها همه دست به دست هم دهند تاسلامت‌روان و تاب‌آوری مردم را افزایش دهند.سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره با تمام ظرفیت و سرمایه انسانی آماده همکاری است؛ خصوصاً روان‌شناسان و مشاوران باید بسته‌های آموزشی همچون افزایش ارتباط با دیگران، کاهش استرس و نگرانی، خود مراقبتی، دیگر مراقبتی و مسأله کودکان و نوجوانان را در دستور کار خود قرار دهند.

حضرت آیت الله دکتر هاشم زاده هریسی نماینده مردم آذربایجان شرقی در مجلس خبرگان رهبری در این دیدار برای رییس  سازمان نظام روان شناسی و مشاوره جمهوری اسلامی ایران  و همکاران و همه روانشناسان کشور آرزوی سلامتی و توفیق نمودند.

گفتنی است در پایان این دیدار دکتر حاتمی یک جلد از آخرین کتاب خود را به نماینده مردم آذربایجان شرقی در مجلس خبرگان هدیه نمود.

دیدار دکتر محمد حاتمی رییس  سازمان نظام روان شناسی و مشاوره جمهوری اسلامی ایران  با حضرت آیت الله دکتر هاشم زاده هریسی نماینده مردم آذربایجان شرقی در مجلس خبرگان رهبری

 

نوشته شده توسط وحید کاظم زاده قاضی جهانی در |  لینک ثابت   • 
مطالب قدیمی‌تر
 

آخرين مطالب
» پیام تسلیت نماینده مجلس خبرگان رهبری به مناسبت درگذشت حجت‌الاسلام والمسلمین فتح الله زاده شندآبادی
» پيام تسليت به مناسبت درگذشت فخرالذاکرين ابوالشهيد حاج بيوک آسايش
»
» نارضایتی‌ها از سر پرتوقعی نیست
» مردم باید بتوانند آزادانه رای دهند
» پیام تسلیت  حضرت آیت الله دکتر هاشم زاده هریسی در پی درگذشت والده  امام جمعه محترم تبریز
» برخورد قهری با فعالان کارگری نشود
» دیدار دکتر محمد حاتمی رییس  سازمان نظام روان شناسی و مشاوره جمهوری اسلامی ایران
» چرا اخلاق‌مداری در حکمرانی دینی به حاشیه رانده شده است
»  انتخابات باشکوه زمینه‌ساز انسجام و حدت ملی است
» هشدار آیت الله هاشم زاده هریسی در خصوص حذف نام امام خمینی
» هاشمی رفسنجانی از نظام و انقلاب قابل انفکاک نیست
» آیت الله یزدی بر اساس اعتقادش حرف می زد
» دیدارمدیرعامل جدید باشگاه تراکتور با حضرت آیت‌الله دکتر هاشم زاده هریسی
» آدم‌ها از بردن آبروی هم دوری کنند
» آیا تا به حال شده به مردم بگوییم چه می خواهید؟
» نباید شاهد این وسعت و عمق فقر در جامعه و حکومت اسلامی باشیم
» شفقنا خبرگزاری مبارک و ارزشمندی است
» رهبری در سلامت کامل هستند
» باید مرز ادب را رعایت کنیم
» پیامبر اسلام در عصر جاهلیت مامور به هدایت انسان‌ها بودند
» قره باغ جزو لاینفک جهان اسلام است و باید به آغوش اسلام بازگردد
» اربعین متفاوت اما با شکوه
» کاری کنیم محرم امسال تجربه‌ای تاریخی شود
» مصاحبه آیت الله هاشم زاده هریسی نماینده مجلس خبرگان در موضوع قائم مقام رهبری و شورای رهبری
» پیام تسلیت به مناسبت درگذشت ابوالزوجه امام جمعه محترم تبریز
» پیام تسلیت به مناسبت درگذشت حجت الاسلام والمسلمین شیخ محمود زینالی
» علم و ایمان را در مقابل هم قرار ندهید
» برای مقابله با کرونا منفی گرایی و جناح بازی را کنار بگذاریم
» سلامت؛ اولويت اسلام

< :