قاضی جهان

قاضی جهان

فرهنگ و آداب و رسوم و جلوه های طبیعی و آخرین اخبار دهستان قاضی جهان
قاضی جهان

قاضی جهان

فرهنگ و آداب و رسوم و جلوه های طبیعی و آخرین اخبار دهستان قاضی جهان

برگزاری روز مزرعه گردو با محوریت کنترل آفت کرم خراط با حضور باغداران قاضی جهان

 

 

 

 

 

 

برگزاری روز مزرعه گردو بامحوریت کنترل آفت کرم خراط باحضورباغداران قاضیجهان 

مراسم روز مزرعه گردو با محوریت کنترل آفت کرم خراط به روش اخلال در جفت یابی با حضور مهندس محمود کیا مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی، مسئولین وکارشناسان سازمان جهادکشاورزی استان و کارشناسان و باغداران محصول گردوی شهرستان های آذرشهر، عجب شیر و اسکو و باغداران قاضی جهان در محل سایت 17 هکتاری محصول گردو در قاضی جهان از توابع شهرستان آذرشهر برگزار گردید

           

مراسم روز مزرعه گردو با محوریت کنترل آفت کرم خراط به روش اخلال در جفت یابی با حضور مهندس محمود کیا مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی، مسئولین وکارشناسان سازمان جهادکشاورزی استان و کارشناسان و باغداران محصول گردوی شهرستان های آذرشهر، عجب شیر و اسکو و باغداران قاضی جهان در محل سایت 17 هکتاری محصول گردو در قاضی جهان از توابع شهرستان آذرشهر برگزار گردید.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان آذرشهر با بیان این مطلب افزود: سطح زیر کشت باغات گردو در شهرستان آذرشهر 1095 هکتار می باشد که از این مقدار، 1070 هکتار آن بارور و25 هکتار آن غیر بارور با عملکردی به طور متوسط 2.5 الی 3 تن در هکتار می باشد.

 مهندس مجید حسنی  با بیان اینکه گردو یکی از محصولات مهم کشاورزی درشهرستان آذرشهر و استان آذربایجان شرقی و همچنین کشور می باشد. به طوری که ایران از نظر میزان تولید میوه گردو مقام سوم جهانی و استان آذربایجان شرقی مقام چهارم کشوری و شهرستان آذرشهر مقام چهارم استانی را به خود اختصاص داده‌اند افزود: ولی متاسفانه در سالهای اخیر بدلیل  تغییرات آب و هوایی ونداشتن  زمستانهای سرد و یخبندان و تنش های رطوبتی حاصل از کاهش بارندگی ها و خشکسالی ها و ... شاهد شیوع و گسترش انواع آفات و بیماری ها از جمله کرم خراط در منطقه بوده ایم. این آفت در مراحل لاروی مختلف با تغذیه از قسمت های داخلی شاخه و ساقه های درختان گردو باعث شکسته شدن شاخه ها و از بین رفتن آنها می شود و همه ساله خسارات جبران ناپذیری به باغات گردو وارد می سازد. لذا جهت کاهش سطح آلودگی سایت جامع تحقیقی-ترویجی گردو با هدف کاهش سطح آلودگی به روش اخلال در جفت یابی این آفت در 17 هکتار از باغات گردوی شهرستان با همکاری  مدیریت حفظ نباتات اجرا گردید که نتیجه ارزیابی ها کاهش نزدیک به 90-85 درصدی سطح آلودگی در سرشاخه ها را نشان داد.

وی افزود: از خدمات فنی و مشاوره ای مدیریت جهادکشاورزی شهرستان آذرشهر در اجرای این طرح، تامین برخی نهاده ها از جمله توزیع فرمون اختلال در جفت گیری و خمیر سمی و برگزاری کلاسها و کارگاهها آموزشی و ترویجی،صدور اطلاعیه های فنی و پیش آگاهی های لازم، ارائه راهنماییهای فنی و مشاوره ای جهت تغذیه و تقویت درختان ،نظارت و بازدید مستمراز اجرا ی طرح می توان اشاره نمود که به منظور آشنایی باغداران و مشاهده نتایج عملکرد فعالیتهای اجرا شده در پایان مراسم بازدید به عمل آمد. 

 

مراسم روز مزرعه گردو با محوریت کنترل آفت کرم خراط به روش اخلال در جفت یابی با حضور مهندس محمود کیا مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی، مسئولین وکارشناسان سازمان جهادکشاورزی استان و کارشناسان و باغداران محصول گردوی شهرستان های آذرشهر، عجب شیر و اسکو و باغداران قاضی جهان در محل سایت 17 هکتاری محصول گردو در قاضی جهان از توابع شهرستان آذرشهر برگزار گردید 

 

مراسم روز مزرعه گردو با محوریت کنترل آفت کرم خراط به روش اخلال در جفت یابی با حضور مهندس محمود کیا مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی، مسئولین وکارشناسان سازمان جهادکشاورزی استان و کارشناسان و باغداران محصول گردوی شهرستان های آذرشهر، عجب شیر و اسکو و باغداران قاضی جهان در محل سایت 17 هکتاری محصول گردو در قاضی جهان از توابع شهرستان آذرشهر برگزار گردید    

 

مراسم روز مزرعه گردو با محوریت کنترل آفت کرم خراط به روش اخلال در جفت یابی با حضور مهندس محمود کیا مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی، مسئولین وکارشناسان سازمان جهادکشاورزی استان و کارشناسان و باغداران محصول گردوی شهرستان های آذرشهر، عجب شیر و اسکو و باغداران قاضی جهان در محل سایت 17 هکتاری محصول گردو در قاضی جهان از توابع شهرستان آذرشهر برگزار گردید

 

20 نکته و توصیه برای برگزاری برنامه هیئات و مراسم عزاداری در قاضی جهان

  

 

 

 

 

20 نکته و  توصیه برای برگزاری برنامه هیئات و مراسم عزاداری در قاضی جهان 

20 نکته و  توصیه برای برگزاری برنامه هیئات و مراسم عزاداری در قاضی جهان

باز ایام محرم و صفر و برگزاری مراسم سوگواری و عزاداری برای سیدالشهدا (ع) فرا می رسد و این ایام در همه مردم قاضی جهان حال و هوایی متفاوت و معنوی ایجاد می کند.

به لحاظ حضور همگانی و عمومی مردم قاضی جهان در مراسم عزاداری و گستردگی و عظمت این حرکت مردمی و حضور خودجوش همه اقشار، باید نکات خاصی مورد توجّه قرار گیرند، تا علاوه بر حفظ خلوص و معنویت مراسم، بر شکوه و ابهت آن نیز افزوده شود. چرا که گاهی در مراسم عزاداری هیأتها و دسته های سوگوار، مسائلی مورد غفلت قرار می گیرند و نتیجتاً سوء تعبیرهایی به وجود می آید.

در آستانه ماه محرم و شور و شوق عمومی در این ایام، نکات و توصیه هایی به عنوان یادآوری تقدیم همه عزیزان وعاشقان سیدالشهدا (ع) در قاضی جهان می شود؛ باشد که با عنایت و عمل به این نکات و توصیه ها، همگان از حضور و شرکت در مراسم عزاداری اجر و ثواب بیشتری ببرند.

  • 1-      به هنگام حضور و مشارکت در مراسم عزاداری، در هر لحظه و هر فعالیتی به یاد داشته باشیم که چرا و برای چه به آستان امام حسین(ع) آمده ایم و چه عواملی باعث حضورمان در این جمع شده است؟ سخنرانان و نوحه سرایان نیز سعی نمایند ضمن توجّه دادن مردم به نیّت، اهمیّت خلوص و پاکی نیّت را تذکر دهند. از مقایسه دسته و هیئت خود با دیگران چه در حالت فردی و چه در حالت گروهی اجتناب کنیم. یادتان باشد، آنچه مهم است نیّت کار است نه زرق و برق آن! مثلا دیده می شود که گاه گروهها و دسته های عزادار به خاطر چشم وهم چشمی با یکدیگر، وسایل و تجهیزاتی را همراه می آورند که عملاً ضرورت چندانی ندارند. گاهی هم افراد و گروهها با مقایسه فعالیّت خود با گروههای دیگر به آنها ایراد گرفته، تا تلاش و کار خود را برتر و بهتر نشان دهند. به طور حتم چنین اعمالی به نیّت افراد خدشه وارد می سازد. هر مشکلی که از طرف فرد یا افرادی پیش می آید و موجبات ناراحتی و دلگیری ما را فراهم می کند، نباید ما را نسبت به مراسم، بدبین نماید. فوراً به نیّت خود مراجعه کنیم وکدورتها و بدبینی ها را از دل خود بزداییم. این ایام، فرصت مناسبی برای فراگیری کار گروهی و مشارکتی است بطور گروهی بیندیشیم و به نوبه خود کوشش نماییم نیّت و انگیزه حضور دیگران را در مراسم تقویت کنیم. اگر به عنوان شرکت کننده و یا گرداننده و بانی در مراسم، حضور داریم و روند مراسم خیلی بر وفق مراد ما نیست، زیاد سخت نگیریم. ممکن است اصرار ما برای به نظم درآوردن امور و یا رعایت کردن بعضی مسائل، باعث ناراحتی دیگران شود در این وضعیت باز به نیّت خود مراجعه کنیم.

  • 2-     به موقعیت و وضعیّت اطرافیان، توجّه داشته باشیم در شلوغی جمعیت می خواهیم از بین مردم رد شویم، مشغول سینه زنی یا زنجیر زنی هستیم، می خواهیم در بین دسته عزادار، جایی برای خود باز کنیم و... در همه حال، وضعیت دیگران را رعایت کنیم اگر چه خوش رفتاری در همه جا توصیه می شود، امّا در مراسم عزاداری سالار شهیدان و خصوص روزهای تاسوعا و عاشورا ضرورت بیشتری دارد. به همه احترام بگذاریم ودر صورت نیاز به افراد کمک کنیم.

  • 3-      در برنامه احسان ، پذیرایی ها، ضمن پیش بینی و تدارک همه امکانات لازم، سعی کنیم به همه یکسان توجّه داشته باشیم تا سوء تفاهمی پیش نیاید متاسفانه گاه در مساجد دیده شده است که افرادی خاص پذیرایی را از سمت و سوی دوستان و خویشاوندان خود شروع می کنند که به نظرم نمی تواند با اهداف و انگیزه های خدایی و مکتب حسینی سازگاری داشته باشد.

  • 4-      حتّی المقدور برنامه های هیئات و عزاداری را رأس زمان مقرر شروع کنیم  به سخنرانان و نوحه سرایان تأکید نماییم حتما سر وقت در جلسه حضور یابند و  برای افراد گرداننده، وظایف مشخص و تعریف شده معین کنیم. نگوییم! جلسه امام حسین (ع) است و هر طور شده می گردد. رعایت نظم بر شکوه و جلوه مراسم می افزاید.

  • 5-      در روزهای تاسوعا و عاشورا، وظایف افراد گرداننده و میاندار، ترتیب و مسیر حرکت، آرایش صف ها، روش و سبک سینه زنی یا زنجیر زنی و سایر فعالیتها، باید از قبل برای همه روشن شود.

  • 6-      عوامل  نظم مراسم و انتظامات همچون سالهای گذشته با علایم ونشانهای مخصوصی مشخص باشند و  در صورت امکان، از علامت یا نشان بخصوصی برای افراد دسته، مانند شال، لباس هماهنگ، پیشانی بند و... استفاده شود.

  • 7-      سعی کنیم تا حد امکان با همه، رفتار یکسانی داشته باشیم. گاه در یک هیأت، شاید به صورت ناخودآگاه و غیر عمدی به یک فرد مسؤول، یک ثروتمند و یا هر فرد شاخص دیگری، توجّه بیشتری می شود. فراموش نکنیم همه برای امام حسین (ع) آمده اند و تبعیض بین مردم، باعث کدورت و رنجش اکثریت خواهد شد.

  • 8-      دخالت بیش از حد در برگزاری مراسم، مانند دستور دادن مداوم و جابه جا کردن افراد در صفوف، موجب ناراحتی و آزردگی افراد شرکت کننده می شود ، رفتار توأم با متانت و احترام میانداران و افراد گرداننده، تأثیر بسزایی در آرامش و نظم عزاداری و همچنین بهره مندی معنوی بیشتر از مراسم دارد.

  • 9-      سعی کنیم از ابتکارات و کارهای جدیدی که متناسب با شؤون مراسم باشد، استفاده کنیم. در مراسم شام غریبان در شب عاشورا در بعضی از هیأتها وقتی چراغها خاموش است، تعدادی کودک شمع به دست وارد جمع شده، مظلومیت بازماندگان روز عاشورا را برای حاضران تداعی می کنند. نحوه سیاهپوش کردن فضا و استفاده بجا از پیامهای عاشورایی، در تعدادی از هیأتها به شکلهای متفاوت و جالبی صورت می گیرد.

  • 10-  انتخاب سخنرانان در مراسم عزاداری به ویژه در روز عاشورا و تاسوعا در مسجد جامع قاضی جهان بسیار مهم است؛ چرا که اولاً این ایام، زمانی است که مردم آمادگی و پذیرش بیشتری برای راهنمایی دارند و ثانیاً فرصت بسیار مناسبی برای بیان فلسفه قیام عاشورا و همچنین آشنا ساختن همه مردم بخصوص نوجوانان و جوانان با واقعیات اسلام و تشیّع است. بنابراین گردانندگان اصلی چنین مراسمی باید بدانند که اگر در انتخاب سخنران دقّت نکنند، فرصتهای ارشادی را از دست خواهند داد.

  • 11-  نوحه سرایان لازم نیست در هر مراسم همگی به نوحه خوانی بپردازند لازم است در این باره تقسیم کار شود تا موجبات خستگی  و رنجش مستمعین فراهم نشود همچنین مداحان شایسته است به مردم فرصت دهند که اشعار را خودشان تکرار کنند. در حین تکرار مردم، وقتی نوحه سرا با استفاده از صدای قوی دستگاهها، با صدای طبیعی مردم همراه می شود، به دلیل غلبه صدای دستگاه ها بر صدای عادی مردم، عملاً انگیزه آنان برای همراهی کاهش می یابد.

  • 12-   در روزهای تاسوعا و عاشورا و سایر روزهایی که افراد هیأتها برای عزاداری گرد هم می آیند، حتما نماز جماعت برگزار شود.

  • 13-   اعمالی مانند قمه زنی و یا سایر کارهای غیرمتعارف، با عنایت به فتاوای مراجع عظام تقلید، تناسبی با شؤون این ایام ندارد.

  • 14-   امکان استفاده های آموزشی از این ایام نیز باید مدّ نظر باشد. استفاده از جملات وسخنان امام حسین (ع) و سایر معصومان در خصوص نماز، آداب و اخلاق اسلامی، تربیت و فرزند پروری، نظم، تقوا و... می تواند بسیار بجا و مؤثر باشد متاسفانه در مساجد و تکایا نوشته ها و پیامهای نصب شده بر در و دیوار، تکراری و محدود به مناسبت ایام می باشد.

  • 15-   کسانی که احسان و نذری برای این ایام دارند، حتما و بطور مکرر، نیّت را برای خودشان یادآوری کنند و قبل از شروع نذر، نیّت خود را بررسی نمایند. سعی کنیم تا حد امکان، نذورات به افراد مستحق برسد همسایگان نیازمند و مستحق در اولویّت قرار دارند و  در تقسیم نذورات، تبعیض قائل نشویم گاه در خانواده ها برای افراد فامیل به تناسب دوری و نزدیکی و میزان صمیمیت، نذری کنار می گذارند و یا در مراسم و در پذیرایی و توزیع نذورات، از بانیان وگردانندگان، هر کس مراعات اطرافیان خود را می کند؛ که بطور حتم، نیّتِ کار را خدشه دار می سازد.

  • 16-   در تهیه و توزیع نذورات و احسان، مسائل بهداشتی بطور کامل رعایت شود. گاه با این توجیه که همه از ثواب کار خیر بهره مند شوند، افراد زیادی در تهیه نذری دخالت نموده، نکات بهداشتی نادیده گرفته می شود حتّی الامکان افرادی را که می توانند در تهیه نذری مشارکت داشته باشند، از قبل مشخص کنیم.

  • 17-    اگر چه طی سالهای اخیر، استفاده از ظروف یک بار مصرف، رواج زیادی پیدا کرده، ولی با توّجه به مشکلات زیست محیطی این ظروف و دوره بسیار طولانی بازیافت آنها، بهتر است تا جایی که امکان دارد از این ظروف، استفاده نشود. به کار بردن ظروف سبکی که بارها قابلیت استفاده دارند (مانند ملامین) توصیه می شود لازم است به تعداد کافی، سطل تمیز زباله که داخل آن کیسه زباله قرار داده شده، در مساجد و تکایا موجود باشد.

  • 18-  استفاده از اکو و سیستم های قوی صوتی در مراسم مختلف، از جمله مراسم عزاداری، رواج نامناسب و نابجایی پیدا کرده است. هیأتهای عزاداری تصور می کنند با استفاده از این امکانات ابهّت و شکوه فعالیّت خود را بیشتر می نمایند! در صورتی که صدای طبیعی انسانی، زیباتر و دلنشین تر است. افراط در استفاده از دستگاههای صوتی - به خصوص زمانی که خوب تنظیم هم نشده باشند - موجب خستگی، کسالت و بی حوصلگی شرکت کنندگان در مراسم می شود. این موضوع در فضاهای بسته از شدّت بیشتری برخوردار است.

  • 19-    یک مشکل اساسی در سیستم های صوتی، عدم تسلّط استفاده کنندگان به کاربری دستگاه ها است این دستگاه ها صدا را تقویت می کنند، تا حدّی که همه به راحتی بشنوند؛ نه این که شدّت صدا به حدی افزایش پیدا کند که آزار دهنده باشد! اگر چه هیچ کس بخاطر احترام به نوع مراسم، به خود اجازه اعتراض نمی دهد.

  • 20-   درست است که در ایام محرم و صفر، همه قلبشان به یاد امام حسین (ع) می تپد، ولی گاه در همسایگی و مجاورت مساجد وتکایا افراد پیر و یا مریضی زندگی می کنند که نیاز به آرامش و استراحت دارند. حتّی اگر می دانیم که در اطراف محل عزاداری ما چنین موردی وجود ندارد، باز فرض را بر این بگیریم که شاید کسی باشد و ما ندانیم. بنابراین در همه حال در استفاده از ابزارهای صوتی، مراعات حال دیگران را داشته باشیم. مطمئن باشیم که اگر طبل و سنج را محکم بکوبیم، نشانه احترام بیشتر به امام حسین (ع) نیست! همیشه صدای موزون، دلنشین تر از سر و صدای شدید است...

بااحترام / وحید کاظم زاده قاضی جهانی

تاکنون 750 فقره سند مالکیت در قاضی جهان صادر و به مالکین املاک اهدا گردیده است

 

 

 

 

 

 

 

افتتاح نمادین سه هزارونهصدوسومین واحد مقاوم سازی شده ازمحل تسهیلات طرح ویژه مسکن روستایی درقاضیجهان

تاکنون 750 فقره سند مالکیت در قاضی جهان صادر و به مالکین املاک اهدا گردیده است 

افتتاح نمادین سه هزارونهصدوسومین واحد مقاوم سازی شده ازمحل تسهیلات طرح ویژه مسکن روستایی درقاضیجهان با حضور مهندس یدالله الهیاری فرماندار شهرستان آذرشهر

سه هزار و نهصدوسومین واحد مسکن روستایی مقاوم سازی شده از محل اعتبارات طرح ویژه با حضور فرماندار شهرستان آذرشهر مهندس یدالله اللهیاری و تنی چند از مسئولین شهرستان در قاضی جهان به بهره برداری رسید.

در ابتدای این مهندس ناصر آرمان مدیربنیاد مسکن انقلاب اسلامی شهرستان آذرشهر گزارشی اجمالی از فعالیتهای انجام یافته توسط بنیادمسکن آذر شهر  درروستاها را به حضار ارائه کرد وگفت: تاکنون تعداد 4153 واحد مسکن روستایی جهت اخذ تسهیلات به بانکهای عامل محترم شهرستان معرفی شده اند که از این تعداد 3903 واحد موفق به اخذ پایانکار شده و به بهره برداری رسیده اند که این مهم در سایه توجهات دولت کریمه جمهوری اسلامی ایران محقق شده است.

وی افزود: در قاضی جهان که مراسم افتتاح نیز در آن در جریان است 344 واحد به بانکهای عامل معرفی شده اند که از این تعداد تا کنون 275 واحد موفق به اخذ پایانکار شده اند.

آرمان خاطرنشان کرد: همچنین با همکاری اداره محترم ثبت اسناد و املاک شهرستان در اجرای قانون ماده 133- 140 و قانون الحاق تاکنون تعداد 8038 فقره سند مالکیت صادر و به مالکین املاک روستاهای شهرستان و شهرهای زیر 25 هزار نفر شهرستان اهداء گردیده است. که از این تعداد سهم قاضی جهان تعداد 750 فقره بوده است. که جادارد ضمن قدردانی از زحمات همکاران و پرسنل شهرستان؛ همکاری ادارات ثبت اسناد و املاک آذرشهر و گوگان را ارج نهاده و از همکاری صمیمانه آنها در راستای سند دار کردن روستاها و شهرهای یاد شده تشکر نمایم.

در پایان مدیر شهرستان آذرشهر گفت: آن دسته از روستائیانی که با وجود بی دوام و غیر مقاوم بودن ساختمان مسکونی خود تاکنون اقدام به مقاوم سازی آن ننموده اند تقاضا کرد تا بدلیل توجهات ویژه دولت کریمه جمهوری اسلامی در راستای اعطای تسهیلات قرض الحسنه و همچنین بدلیل افزایش سقف تسهیلات و همچنین بدلیل زلزله خیز بودن منطقه ، در اسرع وقت جهت تشکیل پرونده به بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شهرستان مراجعه نمایند.

بازدیدمدیرکل بانوان آذربایجان شرقی از نمایشگاه توانمندیهای روستائی در قاضیجهان

 

 

 

 

 

 

بازدید مدیرکل امور بانوان آذربایجانشرقی از نمایشگاه توانمندی ‌های روستائی آذرشهر در قاضی جهان

نمایشگاه توانمندیهای روستائی فرصت مناسبی برای معرفی قابلیت های زنان روستائی می باشد 

سرکار خانم مهندس سهیلا امیری مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری آذربایجان شرقی  در حاشیه بازدید از نمایشگاه توانمندی‌های روستائی آذرشهر در محل کتابخانه امام علی(ع) قاضی جهان

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری آذربایجان شرقی گفت: نمایشگاه توانمندیهای روستائی فرصت مناسبی برای معرفی قابلیت های زنان روستائی می باشد.

سرکار خانم مهندس سهیلا امیری در حاشیه بازدید از نمایشگاه توانمندی‌های روستائی آذرشهر در محل کتابخانه امام علی(ع) قاضی جهان که خانم مهندس رقیه زرگری مشاور امور زنان رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی نیز حضور داشت با بیان اینکه روستاهای شهرستان آذرشهر ظرفیت‌های بسیار خوبی برای توسعه اقتصادی دارد گفت: این نمایشگاه ها فرصتی برای شناساندن توانایی های روستاییان، عرضه و فروش محصولات، جذب سرمایه گذار، معرفی جاذبه های تاریخی و گردشگری، معرفی روستاهای نمونه، معرفی مشاهیر و افتخارات روستا، معرفی فرهنگ بومی، صنایع دستی و تولیدات فرهنگی به ویژه فرصت مناسبی برای معرفی قابلیت های زنان روستائی می باشد.

وی با بیان اینکه روستاها همیشه محل پویایی، تولید و حرکت و رونق اقتصادی بوده است اظهار داشت: می توان براساس اقتصاد مقاومتی از امکانات و قابلیت های روستایی بهره های فراوانی را کسب کرد.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری آذربایجان شرقی با بیان اینکه بسیاری از این ظرفیت‌های اقتصادی در مناطق روستایی واقع شده که باید از آن‌ها نهایت استفاده را برای توسعه و تولید و اشتغال کرد افزود: بایستی از  ظرفیت های روستائی برای ایجاد اشتغال بیشتر همراه با تولید در سال اقتصاد مقاومتی بهره برد.

وی از توان زنان به خصوص زنان روستایی برای حضور در عرصه کار و تولید به عنوان یک ظرفیت بسیار بالا نام برد و گفت: زنان باید بتوانند در نمایشگاه‌های مختلف شرکت کرده و تجارب لازم را برای تولید و کارآفرینی بیاموزند.

گفتنی است آقای علیرضا شریفی دهیار قاضی جهان ، نعمت الله تاروردی مدیرعامل شرکت تعاونی مهرگستران آذرشهر و محمد اسدپوراقدم مسوول کتابخانه امام علی(ع) قاضی جهان توضیحات لازم را در خصوص نمایشگاه ارائه دادند. 

 

سرکار خانم مهندس سهیلا امیری مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری آذربایجان شرقی  در حاشیه بازدید از نمایشگاه توانمندی‌های روستائی آذرشهر در محل کتابخانه امام علی(ع) قاضی جهان

 

  سرکار خانم مهندس سهیلا امیری مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری آذربایجان شرقی  در حاشیه بازدید از نمایشگاه توانمندی‌های روستائی آذرشهر در محل کتابخانه امام علی(ع) قاضی جهان 

 

سرکار خانم مهندس سهیلا امیری مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری آذربایجان شرقی  در حاشیه بازدید از نمایشگاه توانمندی‌های روستائی آذرشهر در محل کتابخانه امام علی(ع) قاضی جهان

امکان کشت درخت عناب در قاضی جهان






امکان کشت درخت عناب در قاضی جهان 

نهال درخت عناب را نخستین بار موسسه کشاورزی گوی گنبد توسط مرحوم مهندس محمدعلی فرساد گوگانی رئیس اسبق سازمان کشاورزی استان آذربایجان شرقی در دهه هفتاد از خراسان به آذرشهر آورد و در سال 1375برای اولین بار دو نهال اهدایی آن مرحوم از این درخت در محل کتابخانه عمومی امام علی(ع) قاضی جهان غرس شده پس از اینکه امکان کشت درخت عناب در قاضی جهان آشکار گشت  زمینه کشت آن در کل قاضی جهان فراهم شد و اینک پس از گذشت دو دهه از اینکار،هزاران نهال درخت عناب در باغات به ویژه در حیاط بیشتر خانه های قاضی جهان غرس و به مرحله باردهی رسیده است.

 

نهال درخت عناب را نخستین بار موسسه کشاورزی گوی گنبد توسط مرحوم مهندس محمدعلی فرساد گوگانی رئیس اسبق سازمان کشاورزی استان آذربایجان شرقی در دهه هفتاد از خراسان به آذرشهر آورد و در سال 1375برای اولین بار دو نهال اهدایی آن مرحوم از این درخت در محل کتابخانه عمومی امام علی(ع) قاضی نهال درخت عناب را نخستین بار موسسه کشاورزی گوی گنبد توسط مرحوم مهندس محمدعلی فرساد گوگانی رئیس اسبق سازمان کشاورزی استان آذربایجان شرقی در دهه هفتاد از خراسان به آذرشهر آورد و در سال 1375برای اولین بار دو نهال اهدایی آن مرحوم از این درخت در محل کتابخانه عمومی امام علی(ع) قاضی جهان غرس شده پس از اینکه امکان کشت درخت عناب در قاضی جهان آشکار گشت  زمینه کشت آن در کل قاضی جهان فراهم شد و اینک پس از گذشت دو دهه از اینکار،هزاران نهال درخت عناب در باغات به ویژه در حیاط بیشتر خانه های قاضی جهان غرس و به مرحله باردهی رسیده است.جهان غرس شده پس از اینکه امکان کشت درخت عناب در قاضی جهان آشکار گشت  زمینه کشت آن در کل قاضی جهان فراهم شد و اینک پس از گذشت دو دهه از اینکار،هزاران نهال درخت عناب در باغات به ویژه در حیاط بیشتر خانه های قاضی جهان غرس و به مرحله باردهی رسیده است.

درخت عناب بومی مناطق گرمسیر است. عناب از گیاهان بومی فلات ایران است و به طور عمده در استانهای خراسان، گلستان، مازندران، فارس، اصفهان، یزد، همدان، قزوین و قم وجود دارد که در ارتفاعات 2000 متری می روید .

اگر چه این گیاه در مناطق خشک بهتر با شرایط کنار می آید با این حال هر نوع وضعیت آب وهوایی را تحمل می نماید. عناب در هر نوع خاکی پرورش می یابد ونسبت به قلیایی بودن ونمکدار بودن زمین مقاوم است. نیاز به خنکی کمتری دارد اگر چه سرمای شدید را تحمل می کند .دوره خفتگی به آن اجازه میدهد که یخبندان های دیرهنگام بهاری و دوره زیاد خفتگی را تحمل کند و فایده زیادی برای زنبورداران دارد .

 عناب درختی است کوتاه، بلندی آن 2  تا 8 مترکه گاهی تا 12متر هم می رسد و بسیار مقاوم به خشکی می باشد برگهای آن زیبا، کوچک، بی کرک، شفاف متناوب و واقع در دو طرف شاخه ها، دندانه دار، شامل سه رگبرگ طوری است در دو طرف هر دمبرگ در روی هر ساقه ، زایده هایی به شکل خارهای محکم و تیزی میروید، سپس چوبی شده و به طور دائمی در روی شاخه ها باقی می ماند .

میوه درخت عناب به صورت شفت  به رنگ مایل به قرمز، شفاف (پس از رسیدن) به بزرگی یک زیتون و خوراکی است بوی آن ضعیف و طعمش لعابی و کمی شیرین و مطبوع است  به میوه خشک عناب، خرمای چینی نیز می گویند.

 معمولی ترین و سریع ترین راه تکثیر آن استفاده از پاجوش است که رشد سریع تری نیز خواهد داشت . عناب را با پاجوش در اوایل یا در اواخر پاییز بر حسب اقلیم های مختلف می توان کاشت . علاوه بر پاجوش ها که از کنار درخت می روید درخت عناب در جستجوی آب شبکه وار ریشه های زیادی می دواند و از ریشه های سطحی جوانه هایی می روید و از زمین بیرون می آیند در سال اول به شکل ترکه ای راست و صاف خودنمایی می کند سال دوم در پایان فصل پاییز که درخت نمو نسبی کرده است با بریدن ریشه درخت مادر نهال را با ریشه از زمین بیرون می آورند و در جای دیگر در گودال هایی که قبلا آماده شده است می نشانند خاک محل کشت اگر هوموس دار باشد درخت رشد بیشتری خواهد کرد در هر سال ، یک درخت بزرگ ( درخت مادر) دهها پاجوش قابل جابجایی دارد .از درخت عناب همچنین می توان در نیمه دوم اسفند ماه قلمه گرفت قلمه ها باید از شاخه های جوان یک ساله باشد. از راه خوابانیدن در فصل پاییز و اواخر زمستان نیز می توان عناب را توسعه داد.اگر به دلیل بررسیهای ژنتیکی برای تعیین انواع جدید و نه به قصد تولید زراعی نظر به کاشت هسته میوه آن باشد بهتر است قشر سخت خارجی هسته را به طوری که آسیبی به مغز ان نرسد شکسته و مغز آن را بکارند معمولا تخم دو سال بعد از کاشت جوانه می زند. ولی بهترین راه زیاد کردن درخت عناب همان جابجایی پا جوشهای ریشه دار است زیرا مطمئن تر خواهد بود. درخت عناب را معمولاً پیوند نمی زنند زیرا نوع مرغوبتری ندارد ولی در صورت پیوند زدن زودتر به بار می نشیند.

توانایی حفاظت از خاک و جلوگیری از فرسایش، توانایی ایجاد اشتغال، داروی گیاهی موثر با مصارف پزشکی متعدد، کاربرد زینتی  در توسعه فضای سبز، استفاده از آن به عنوان پرچین غیرقابل نفوذ در باغها، قابلیت استفاده از آن در صنایع رنگ‌سازی ، پرورش درخت آن برای تولید چوب از مزایای کشت این درخت می باشد.

چون بسیار محکم و زیباست، برای ساختن اشیاء زینتی مانند مجسمه، عصا، و تسبیح به کار می رود و در منبت کاریها و همچنین در ساختن میز و صندلی و در و پنجره از آن استفاده می شود. داخل تنه درخت برخلاف گردو و چنار پوک نمی شود . در گذشته دسته چیق را از چوب عناب می ساختند که جنبه زینتی نیز داشت، هم اکنون برای ساختن دسته پیپ از چوب عناب بهره گیری می شود. زیرا چوب درخت عناب بدون رنگ آمیزی فقط با اندود روغن جلد، زیبایی لازم را داراست.

 خواص داروئی: عناب از نظر طب قدیم ایران معتدل است البته ابوعلی سینا اعتقاد داشت که عناب کمی سرد است.

1)عناب بدلیل داشتن لعاب زیاد  نرم کننده سینه است 2)ملین است مخصوصاً اگر آنرا با آب و یا شیر بجوشانید 3)ادرار را زیاد می کند 4)عناب آرام کننده اعصاب است 5)خون را تمیز می کند 6)ضد سرفه است 7)خواب آور است و بیخوابی را برطرف می کند 8)جوشانده پوست درخت عناب داروی ضد اسهال است 9)آسم وتنگی نفس را برطرف می کند 10)برای معالجه و التیام زخمهای کهنه گرد ریشه خشک شده عناب را روی آنها بپاشید .11)هسته عناب خواب آور است 12)خستگی شدید را برطرف می کند 13)رشد موی سر را زیاد می کند 14)جوشانده عناب گرفتگی صدا را برطرف می کند 15)جوشانده عناب برای سرفه و درد سینه مفید است 16)برای برطرف کردن ورم چشم ، عناب را به چشم بمالید 17)دستگاه هاضمه را تقویت می کند 18)حافظه را تقویت می کند 19)کم اشتهایی را برطرف می کند  20)هرگاه که احساس غمگینی کرده و گریه می کنید یک فنجان دم کرده عناب لبخند به لبهای شما می آرود 21)و بالاخره برای درمان سرطان آب عناب را با کاهو بخورید .

 

 

 نهال درخت عناب را نخستین بار موسسه کشاورزی گوی گنبد توسط مرحوم مهندس محمدعلی فرساد گوگانی رئیس اسبق سازمان کشاورزی استان آذربایجان شرقی در دهه هفتاد از خراسان به آذرشهر آورد و در سال 1375برای اولین بار دو نهال اهدایی آن مرحوم از این درخت در محل کتابخانه عمومی امام علی(ع) قاضی جهان غرس شده پس از اینکه امکان کشت درخت عناب در قاضی جهان آشکار گشت  زمینه کشت آن در کل قاضی جهان فراهم شد و اینک پس از گذشت دو دهه از اینکار،هزاران نهال درخت عناب در باغات به ویژه در حیاط بیشتر خانه های قاضی جهان غرس و به مرحله باردهی رسیده است.