قاضی جهان

قاضی جهان

فرهنگ و آداب و رسوم و جلوه های طبیعی و آخرین اخبار دهستان قاضی جهان
قاضی جهان

قاضی جهان

فرهنگ و آداب و رسوم و جلوه های طبیعی و آخرین اخبار دهستان قاضی جهان

توابع قاضی جهان

 

 

توابع قاضی جهان

 



• خان امیر
روستای خان امیر در 3 کیلومتری آذرشهر در ناحیه و جلگه ای معتدل و کوهستانی واقع گردیده است که در حدود 1400 متر از سطح دریا ارتفاع دارد که بیش از 1500 نفر جمعیت دارد. مردم آن به کشاورزی و دامداری اشتغال داشته و غلات ، حبوبات و بادام از محصولات کشاورزی آنان می باشد.

• فیروزسالار
این روستا در 2 کیلومتری قاضی جهان واقع شده و با 700 خانوار تعداد 2500 نفر جمعیت دارد.فیروزسالارجزوآبادیهای بزرگ وپرجمعیت منطقه می باشدکه باغ معروف« قم باغی» در آن قرار گرفته است.
فیروزسالار 1320 متر از سطح دریا ارتفاع داشته و مردم آن بیشتر به کشاورزی، باغداری، دامداری، قالیبافی و کارگری اشتغال دارند. فرآورده های کشاورزی آن را گندم، پیاز، سیر، سیب زمینی، ذرت، لوبیا و یونجه تشکیل داده و دارای خانه بهداشتی مجهز، کتابخانه ای بزرگ، تعاونی روستایی و پایگاه مقاومت بسیج می باشد که خانه های آن مجهز به برق، آب، تلفن و لوله کشی گاز می باشد.

• دیزج آقاحسن
دیزج آقاحسن همچنانکه از نامش پیداست در گذشته بعنوان یک دژ و قلعه ای با دیوارهای بلند بوده و بعنوان مأمن و پناهگاهی برای مردم منطقه بخصوص قاضی جهان در مواقع حمله مهاجمان و یاغیان اکراد و همچنین بعنوان دروازه ورودی قاضی جهان از طرف دهخوارقان به حساب آمده واینک به قاضی جهان پیوسته وازمحلات آن محسوب می گردد.
دیزج آقاحسن با 55 خانوار و 216 نفر جمعیت 1340 متر از سطح دریا ارتفاع دارد و دارای یک مسجد، گورستان، مدرسه مخروبه و کارگاه حوله بافی و پتوبافی می باشد. مردم آن عمدتاً کشاورز و دامدار بوده و فرآورده هایی همچون گوجه فرنگی، سیب زمینی ، سیب و گلابی دارند.

• غله زار
این روستا در جنوب قاضی جهان و درست در پای کوه قیزیل داغ واقع گردیده و با 1350 متر ارتفاع از سطح دریا دارای 148 نفر جمعیت می باشد. غله زار به دلیل قرار گرفتن در جلگه ای سرسبز و کوهستانی محل مناسبی برای کشاورزی بوده و محصولات صیفی کاری آن اعم از سبزیجات، خیار، گوجه فرنگی، سیب زمینی ، سیر و پیاز در تأمین مایحتاج غذایی شهرستان آذرشهر نقش باالفعلی دارد.

• ینگجه
این روستا در 2 کیلومتری آذرشهر واقع شده و 600 خانوار در آن زندگی می کنند. ینگجه 1860 متر از سطح دریا ارتفاع داشته و بیش از 2000 نفر جمعیت دارد. کوه ورزان در یک کیلومتری شمال خاور آن و نیز غاری قدیمی که گاز گوگرد از آن متصاعد می شود در آن واقع شده است. ینگجه قدیمی ترین روستای قاضی جهان است که قدمتی چند هزار ساله دارد. مردم ینگجه به کار کشاورزی، باغداری، دامداری، پرورش زنبورعسل، قالی بافی و دادوستد مشغولند و از فرآورده های کشاورزی آن می توان به گندم، سیب زمینی، بادام و گردو اشاره نمود که وجود سد و دریاچه ینگجه در قسمت جنوب شرقی آن در توسعه کشاورزی و رونق آن نقش داشته است.
این روستا 4 مدرسه، خانه بهداشت، 7 مسجد، فروشگاه تعاونی، استادیوم ورزشی، مخابرات، پادگان مهندسی سپاه پاسداران و دهها کارگاه گونی بافی را در خود جای داده است.

• اخی جهان
این روستا در شمال غربی قاضی جهان واقع گردیده و در واقع نسبت برادری با قاضی جهان دارد. پیوندهای زیادی بین این دو منطقه چه در گذشته و چه در وضع فعلی وجود داشته و دارد و راه زیرزمینی مخفی بین دو آبادی درگذشته بیانگر وابستگیهای عمیق و حاکی از تمایلات و تعلقات اجتماعی زیادی بین آن دو بوده و هست. روستای اخی جهان با 500 خانوار و در حدود 2280 نفر جمعیت در 4 کیلومتری شمال باختر آذرشهر قرار گرفته است که 1340 متر از سطح دریا ارتفاع دارد.
این آبادی در جلگه ای با هوای معتدل و نیمه خشک همچون قاضی جهان واقع شده و کار و پیشه مردم آن عمدتاً کشاورزی، دامداری، قالیبافی و کارگری بوده و گندم، سیب زمینی و گوجه فرنگی از فرآورده های کشاورزی آن می باشد.
روستای اخی جهان دارای کتابخانه ای مجهز و بزرگ، خانه بهداشت، شرکت تعاونی روستایی، پایگاه مقاومت بسیج و مخابرات بوده و خانه های آن به آب، برق، لوله کشی گاز و تلفن مجهز می باشد.

• دستجرد
این روستا در 7 کیلومتری آذرشهر و در قسمت شمال گوگان واقع گردیده است که با بیش از 2000 نفر جمعیت از توابع قاضی جهان می باشد. این روستا دارای مرکز مخابرات، مدرسه، مسجد بزرگ و پایگاه مقاومت بسیج بوده و مردم آن به کشاورزی و قالیبافی اشتغال دارند.

نظرات 3 + ارسال نظر
بهاره 3 فروردین 1394 ساعت 22:27 http://yasamanbabazadeh.blogfa.com

حامد 31 تیر 1392 ساعت 16:04

یاشاسین اقا وحید

خلیلی 20 اسفند 1391 ساعت 22:14

سلام مهندس جان راجب دیزج اقا حسن اطلاعات جنابعالی کافی نیست . نسبت به تاریخچه ان که به مراتب از قاضی جهان کهن تر است. نسبت به شغل ساکنینه ان و غیره ....

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد