قاضی جهان

قاضی جهان

فرهنگ و آداب و رسوم و جلوه های طبیعی و آخرین اخبار دهستان قاضی جهان
قاضی جهان

قاضی جهان

فرهنگ و آداب و رسوم و جلوه های طبیعی و آخرین اخبار دهستان قاضی جهان

مراسم و رسوم تولد نوزاد در قاضی جهان

مراسم و رسوم تولد نوزاد در قاضی جهان

 

     

 

    تولد نوزاد و آمدن این مهمان تازه وارد به جمع خانواده در قاضی جهان با مراسمی همراه می باشد. گرچه برنامه هایی که در قدیم هنگام تولد نوزاد به اجرا در می آمده اینک به دلیل برخورد با پیشرفت زندگی و تغییر سنتها و زندگی مدرنیته با تغییرات محسوسی به اجرا در می آید ولی هنوز هم شالوده و روح آن را حفظ نموده است.

     در قاضی جهان نوزادی که به دنیا می آید توسط بزرگ خانواده در درجه اول و در مراحل بعدی توسط پدر، عمو و دایی نوزاد اذان و اقامه به گوش چپ و راست وی خوانده می شود پس از اینکه نوزاد به دنیا آمد بلافاصله مراقبت از زائو تا ده روز اول با مادر و در غیاب او با خواهر و خویشاوندان نزدیک زائو می باشد. روز دهم تولد به نام " آدقویما" معروف است که این روز جشن گرفته می شود. در این مراسم تعدادی از بانوان اقوام به صرف غذا دعوت شده و میهمانان به فـراخـور حــال و قدرت توانــایی خویش هدایایی را تقدیم می کنند و هدایای حاضرین و مدعوین بوسیله مادر زائو که مراقب حال زائو بوده به حاضرین نشان داده شده و از فرد فرد افراد حاضر تشکر و قدردانی به عمل می آید.

 

                             

 

 پس از این برنامه، بزرگتر خانواده و یا پدر و یا مادر نوزاد با بدست گرفتن یک قرآن و ذکر دعائی، هر اسمی را که از قرآن درآمد و یا نام یکی از ائمه اطهار را به قرعه برای بچه برمی گزینند و این مطلب را به حاضرین اعلام می دارند.

 

 

     درگذشته تا روز چهلم تولد همچنانکه نوزاد را از بردن به بیرون از خانه امتناع می کردند به محض ورود تازه واردی به اطاق، نوزاد را بلند می کردند و واردین مجبور بودند تا از زیر قنداق طفل عبور کنندو معتقدبودنداین عمل، عکس العمل احتمالی دشمنان را نابود می کرد. روز دهم روز حمام زائو بود که او را به گرمابه می بردند و در بازگشت یک کاسه عسل با روغن حیوانی (ساری یاغ) به خوردش می دادند تا مغز استخوان تحلیل رفته اش تأمین شود.

               

 

 

     هدیه مادرزائو که به سیسمونی شهرت یافته درروز  «آدقویما» شامل رختخواب کامل نوزاد، لباس نوزاد، اسباب بازی و ... به زائو تقدیم می گردد. از مراسم خاص مذهبی اینکه به محض به دنیا آمدن طفل دهان کودک را با تربت حضرت سیدالشهدا (ع) یا حضرت امام رضا(ع) تبرک می کنند.

بافت انواع فرشهای حجمی توسط هنرمندان قاضی جهان

 بافت فرشهای حجمی در قاضی جهان

  اخیراًبافت فرشهای حجمی و تزیینی درقاضی جهان رایج گردیده که بافت کتاب غزلیات حافظ شیرازی توسط آقای کریم باقرپور و بافت فرشهای کوزه توسط برادران بابازاده (جواد ، یونس و ایوب) از این نوع بوده که در نوع خود کم نظیر و  بی نظیر می باشند.

فرش های خمره ای و حجمی - آقای جواد بابازاده قاضی جهانی