قاضی جهان

قاضی جهان

فرهنگ و آداب و رسوم و جلوه های طبیعی و آخرین اخبار دهستان قاضی جهان
قاضی جهان

قاضی جهان

فرهنگ و آداب و رسوم و جلوه های طبیعی و آخرین اخبار دهستان قاضی جهان

"باغ اسپار" یا "کوللمه" بخشیدن جانی دوباره به تاکستان های انگور در قاضی جهان

 

 

 

 

 

 

"باغ اسپار" یا "کوللمه"   

 بخشیدن جانی دوباره به تاکستان های انگور در قاضی جهان 

 

همه ساله کشاورزان قاضی جهان از اواخر فروردین ماه کار زیر و رو کردن خاک تاکستان های انگور  را شروع می نمایند.

موستانهای ایران اغلب دارای جوی و پشته هستند و طبعاً به شخم عمیق زمین نیاز دارند تا زمین از ریشه های قوی برخی گیاهان خودرو پاک و آمادۀ کاشت شود.

به بیل زدن عمیق و هر سالۀ باغهای انگور در قاضی جهان اسپار، باغ اسپار و یا باغ اسوار و در اصطلاح محلی که همراه با دادن کود حیوانی است کوللمه می گویند. باغ اسپار از بیستم  تا پنجاهم بهار با شیوۀ یاوری شروع می شود. معمولاً افراد را در گروههای سه تایی تقسیم می کنند و هر گروه عهده دار یک کرت و دو نیمه کوز دو طرف آن می شود. برای راحتی کار، یک پاچپی را کنار دو پاراستی قرار می دهند. بدین ترتیب راست پا در نیمۀ جوی طرف راست و یک چپ پا در نیمۀ جوی طرف چپ کار خواهد کرد، و این دو نفر خواهند توانست علاوه بر بیل زدن دو بغل کرت و نیمۀ جوی متعلّق به خود، خاکهایی را که بر اثر بیل زدن از بغل کرت فرو می ریزد، به آسانی به جای خود بازگردانند. کسی که روی کرت کار می کند باید خاک قدیمی را از پای ریشۀ اصلی مو کنار بزند و خاک آفتاب سوخته را به جای آن در اطراف ریشه بریزد.

باغداران انگور در قاضی جهان در فصل بهار با زیر و رو کردن خاک، باعث تقویت و رشد بیشتر موها (درخت های انگور) می شوند تا سالی پر میوه داشته باشند و از 20 فروردین شروع و تا اردیبهشت ماه ادامه دارد .

 کوللمه کار بسیار سخت و طاقت فرسایی است و نیاز به قدرت بدنی کافی وخستگی ناپذیر دارد.

به این دلیل که علف هایی که در اواخر اسفند ماه به علت مساعد شدن هوا روئیده اند را از ریشه کنده و نابود کنند و زمین از حالت سفت بودن خارج شده و بهتر آب جذب می کند لذا به همین خاطر باغ اسپار می گویند.

 البته این باغ اسپار کردن هم همراه با کود دهی زمین انجام می شود بدین ترتیب که کود حیوانی را در میان درختان یا باغ انگور پخش کرده وبا عمل اسپار کردن کود با خاک مخلوط شده و با آبیاری زمین املاح کود جذب درخت یا بوته های انگور می شود  .

 

 

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

تجلیل از خانم آیتک سلامت کاپیتان تیم ملی والیبال زنان و بانوی ملی پوش قاضی جهانی









تجلیل از خانم آیتک سلامت کاپیتان تیم ملی والیبال زنان و بانوی ملی پوش قاضی جهانی

تجلیل از خانم آیتک سلامت کاپیتان

 

در حاشیه مراسم اختتامیه نخستین جشنواره نان و شیرینی های محلی و سنتی قاضی جهان از خانم آیتک سلامت قاضی جهانی کاپیتان تیم ملی والیبال زنان جمهوری اسلامی  ایران تجلیل شد. 

 

تجلیل از خانم آیتک سلامت کاپیتان تیم ملی والیبال زنان و بانوی ملی پوش قاضی جهانی  

 

در حاشیه مراسم اختتامیه نخستین جشنواره نان و شیرینی های محلی و سنتی قاضی جهان و نمایشگاه جنبی این جشنواره شامل نمایشگاه شیرینی های محلی، محصولات خشکبار و صنایع دستی قاضیجهان از خانم آیتک سلامت قاضی جهانی کاپیتان تیم ملی والیبال زنان جمهوری اسلامی  ایران که به تازگی از یازدهمین دوره مسابقات والیبال دختران آسیا در چین بازگشته  با حضور اعضای شورای اسلامی، دهیار ، جمعی از بزرگان و مدیران گروه آنایوردوم ، در زادگاه مادریش قاضی جهان تجلیل شد.

 

 

 

گفتنی است آیتک سلامت امتیازآورترین و از موثرترین بازیکنان ایران در والیبال  زنان آسیا بود.