قاضی جهان

قاضی جهان

فرهنگ و آداب و رسوم و جلوه های طبیعی و آخرین اخبار دهستان قاضی جهان
قاضی جهان

قاضی جهان

فرهنگ و آداب و رسوم و جلوه های طبیعی و آخرین اخبار دهستان قاضی جهان

گزارش صعود گروه کوهنوردان هیئت اکبریه قاضی جهان به قله سبلان

گزارش صعود گروه کوهنوردان هیئت اکبریه قاضی جهان به قله سبلان

 

به اتفاق دوستان بر بالای بام آذربایجان

 
         روز پنج شنبه 4 مردادماه  ساعت 30/4 صبح روبروی زینبیه قرارحرکت گذاشته شد. ساعت 5 صبح، 9 نفر از اعضای هیئت اکبریه قاضی جهان به همراه دو راهنما از هیئت کوهنوردی شهرستان آذرشهر  بنام های آقایان یاسمی فر و عباس زاده و تعدادی از اعضای سازمان جوانان هلال احمر آذرشهربا ماشین مینی بوسی به رانندگی  آقا اسماعیل راننده ای که به دلیل محاسن پرپشتش به میرزا کوچک معروف بود به سمت مشگین شهر حرکت گردید.

درکنار دوستان قاضی جهانی در سبلان

     آقایان حاج حسین ایمانی ، کربلایی حسن دایی ، کربلایی ابوالفضل ایمانی ، ابوالفضل سلطانی ،  امید قربان نژاد، عیسی رنجبری ،احد گلچین ، یعقوب عباس زاده و وحیدکاظم زاده   اعضای تیم صعود  هیئت اکبریه به قله‌ی ۴۸۱۱ متری سبلان را تشکیل می داد. اکیپ هلال احمر آذرشهر که نقش اکیپ درمانی و خدماتی تیم صعود کننده را بازی می کرد متشکل از آقایان عظیم نظری ، مجید بابایی ، یوسف بقالی ،یعقوب حسین پور ، حمید بابائی و علیرضا همتی بود.

 در کمپ سبلان در کنار بچه های سازمان جوانان هلال احمر آذرشهر

       تیم صعود  ساعت 30/8 صبح پس از صرف صبحانه در پارک منتهی به مقبره عارف بزرک شیخ شهاب الدین اهری در اهر  راهی مشگین شهر گردید و در ساعت 12 ظهر پس از عبور از روستای گوتورسوئی (آبگرم ) و پشت سر گذاشتن دره عظیم شیروان دره سی  به آخرین نقطه‌ی جاده‌ی آسفالت منتهی به سبلان یعنی شابیل رسید. ماشین های جیپ و لندروور در شابیل  کوهنوردان را به محل کمپ در ارتفاع 3700 متری می رساندند که با مذاکره قبلی که با راننده مینی بوس انجام گرفته بود قرار شد تا وی تیم صعود   را تا محل پناهگاه بالا ببرد. 50 دقیقه طول کشید تا مسیر 10 کیلومتری کمپ را که گفته می‌شد یک ساعت به‌طول خواهد انجامید را طی گردد.

 بر بالای سبلان در کنار دوستان

         گروه وقتی به پناهگاه یاحسینیه معروف به مقدس اردبیلی می رسد با خیل عظیم جمعیتی در حدود 1000نفرروبرو می شود که قرار گذشته بودند تا سبلان را فتح کنند، در نتیجه داخل جانپناه پر شده بود لذا سرپرستان گروه تصمیم می گیرند بیرون کمپ چادر بزنند.

 
       گروه در ساعت 10 شب پس از برگزاری دعای توسل و صرف شام سبک به خواب می روند،  به دلیل سردی هوا برای تمامی افراد حاضر کیسه خواب تهیه شده بود.  گروه صعود صبح روز جمعه 5 مردادماه ساعت سه ازخواب بیدار شده و بعد از خواندن نمازصبح  در ساعت 45/3 صبح شروع به صعود می کنند. رأس ساعت 30/7 صبح  پس از سه ساعت و 45 دقیقه تلاش به بالای قله رسیده و آن را فتح می کنند.

 برنامه‌ی استراحتی تیم  صعود کننده به شرح زیر بود:

۱. ساعت 45/4       ارتفاع ۳۹۰۰ متری

۲. ساعت 20/5        ارتفاع ۴۰۷۰ متری

۳. ساعت 45/5       ارتفاع ۴۲۵۰ متری

۴. ساعت 20/6        ارتفاع ۴۴۰۰ متری

۵. ساعت 50/6        ارتفاع ۴۶۱۵ متری

۶. ساعت 05/7      ارتفاع ۴۷۵۱ متری

۷. ساعت 15/7      ارتفاع ۴۷۹۱ متری در سنگ محراب

 
گروه صعود  ساعت 8 صبح پس از به اهتزاز درآوردن پرچم کشورمان و گرفتن عکس یادگاری تصمیم بر عزیمت گرفته و پس از2 ساعت تلاش در ساعت 10 صبح به محل کمپ برمی گردد.


       لازم به توضیح است که از جمع 15 نفره تیم صعود کننده تعداد 5 نفر به دلیل مشکلات تنفسی در ارتفاع  4200و ۴۶۰۰ متری تصمیم به بازگشت گرفته و در نهایت 10 نفر از تیم 15 نفره موفق به فتح قله‌ی ۴۸۱۱ متری سبلان شدند.

سبلان یکی از زیبا ترین تشکیلات کوهزائی از سلسله جبال البرز است و عمده ترین فعالیت کوهزائی آن در دوران سوم بوده است و بر بالای آن دریاچه زیبائی قرار دارد.

   کوه آتشفشانی سبلان در 40 کیلومتری جنوب غربی اردبیل و 25 کیلومتری جنوب شرقی مشکین شهر قرار دارد. طول سلسله کوه سبلان را 60 کیلومتر و پهنای آن را 45 کیلومتر تخمین می زنند.این سلسله کوه سه قله معروف دارد که قله اصلی آن که به سلطان معروف است (به گویش محلی، سلطان ساوالان) 4811 متر از سطح دریا ارتفاع دارد و دو قله دیگر آن هرم یا حرم و کسری  یاآقام داغ نام دارند.

‍   سبلان درآذربایجان سر به فلک کشیده و مقدس‌ترین کوه ایران است. گفته می‌شود که مزار یکی از پیامبران در قله سبلان قرار دارد و بنا بر باور‌های مردم، این مزار، مزار زردشت است. متون کهن فارسی هم به رابطه سبلان و زردشت اشاره دارند و آن جا را مکان نیایش و عبادت زردشت می‌دانند. در حدیث آمده‌است که از پیامبر پرسیدند سبلان چیست؟ فرمود: «کوهی است بین ارمینیه و آذربایجان و بر آن چشمه‌ای است از چشمه‌های بهشت و در آن قبری است از قبرهای انبیا.»

     مردم منطقه بر این باورند که سبلان یکی از هفت کوه بهشت است. در این باره روایتی دارند که: روزی روزگاری در جایی که امروز سبلان قرار گرفته است، شهری بود با مردمانی متجاوز و آلوده به گناه. خداوند برای آنها پیامبری فرستاد تا هدایتشان کند. اما آنها همچنان نافرمانی کردند. پس خداوند از فرشتگانش خواست که یکی از کوه‌های بهشت را روی شهر مردمان گناهگار قرار دهند. از میان کوه‌های بهشت، تنها سبلان داوطلب این کار شد. یکی از فرشتگان، سبلان را بر بال‌های خویش قرار داد و به زمین آورد و در هنگامی که پیامبر با پیروانش برای عبادت از شهر خارج شده بودند، کوه را روی شهر قرار داد.

    می‌گویند بر چکاد بلند سبلان، هر سپیده دم بانک خروسی با سر‌ زدن سپیده به گوش می‌رسد و همزمان با آن سه چشمه کوچک آشکار می‌شود، یکی زعفرانی رنگ، یکی شیری رنگ و دیگری به رنگ آب. اولی از شربت شیرین‌تر، دومی از شیر گوارا‌تر و سومی از اشک زلال‌تر. اما این چشمه‌ها جز به چشم پاکان نمی‌آیند. می‌گویند در ساحل دریاچه، حضرت سلیمان، جام یاقوت بزرگی را با زنجیر بسته است. این جام را اگر خوب نگاه کنی در کف دریاچه می‌بینی و اگر دلی پاک و اعتقادی کامل داشته باشی جام به سطح آب می‌آید و می‌توانی از آن آب زندگانی بنوشی و کسانی را که طمع در ربودن آن کنند با خود به قعر دریاچه می‌کشاند. بنابراین ویژگی‌ بی‌مرگی و عصاره جاودانگی نیز بر عناصر تقدس سبلان افزوده می‌شود. دومین قله سبلان «حرم» نام دارد که یک صخره پر شیب است. در ایران «حرم» به معنای مکان زیارتی است. بنابراین، نام حرم به خودی خود نشان از تقدس و حرمت دارد. مردم بر این باورند که قله حرم ویژه زنان است و مردان اجازه نزدیک شدن به آن یا بالا رفتن از آن را ندارند. حتی زنان باردار به سبب این که شاید فرزند پسر در شکم داشته باشند نباید به آن نزدیک شوند. می گویند در ستیغ حرم ، زیارتگاهی است و در آن چراغی هست که همیشه روشن است. اما برای این که چراغ را ببینی باید دلی پاک داشته باشی. در جناغ حرم سنگ‌نبشته‌ای از دوره بابک وجود دارد که روی آن نوشته است:«به اندازه شن‌ها و سنگ‌های سبلان در این جا از سپاهیان خلیفه کشتیم.»مردم منطقه می‌گویند روزی که برف‌های ساوالان آب شود، قیامت در خواهد گرفت.بررسی گونه های گیاهی موجود در دامان لاله گون سبلان ، افزون بر 60تیره مشتمل بر صدها گونه گیاهی در این منطقه وجود دارد.این قله به سبب دریاچه زیبایش یکی از زیباترین قله های زیبا به شمار می آید.

 

صخره های دیدنی سبلان


صخره های دیدنی سبلان

 

سنگ محراب بر بالای سبلان


سنگ محراب بر بالای سبلان


 

یادبود یکی از جانباختگان سبلان


یادبود یکی از جانباختگان سبلان

 

   دریاچه زیبای سبلان

دریاچه زیبای سبلان

 

گل های زیبای سبلان


گل های زیبای سبلان

 

خبر این مطلب در خبرگزاری قرآنی ایکنا

خبر این مطلب در سایت آفتاب

خبر این مطلب در سایت انتخاب