قاضی جهان

قاضی جهان

فرهنگ و آداب و رسوم و جلوه های طبیعی و آخرین اخبار دهستان قاضی جهان
قاضی جهان

قاضی جهان

فرهنگ و آداب و رسوم و جلوه های طبیعی و آخرین اخبار دهستان قاضی جهان

چه کسی مسئول کشتار سرنشینان خودروها در جاده گوگان – قاضی جهان است ؟!!

 

 

 

 

 

لزوم ایمن ساختن  جاده مرگ (جاده گوگان به قاضی جهان)در شهرستان آذرشهر

چه کسی مسئول کشتار سرنشینان خودروها در جاده  گوگان – قاضی جهان است ؟!! 

 

در طول سالهای اخیر ده ها تن از اهالی منطقه در جاده 2 کیلومتری واصل بین گوگان به قاضی جهان جان خود را از دست داده و افراد بسیاری نیز در اثر غیراستاندارد بودن جاده مجروح و معلول شده اند و باید گفت جاده گوگان به قاضی جهان هم اینک به یکی از جاده مرگ در کشور تبدیل شده است.

طول و عرض این جاده که مشخص است سالها بر اثر برفهای زمستانی و عدم آسفالت جدید به شدت دچار آسیب شده است بگونه ای وحشتناک رخ می نماید گویی جاده را شخم زده اند ضمن اینکه این جاده از روشنایی و تابلوها و علائم راهنمایی و رانندگی کافی نیز محروم است و باید گفت رانندگی در آن مصداق عبور از میدان مین بوده و در شب ها به جاده ارواح شبیه تر می گردد.

باید از مسئولین امر پرسید بعد از گذشت 36سال از آسفالت این جاده چرا هنوز تنگ ومارپیچ است؟؟، عمده مشکل عریض نشدن این جاده 2کیلومتری چه می تواند باشد؟؟؟ تردد بیشمار وسایل نقلیه در طول شبانه روز در این جاده چه نقشی دارند؟؟ عدم دید در شب و نبود روشنایی استاندارد و کافی در این جاده به چه معناست؟؟

در سال 1375 سه تن  از خانواده ای ( 2 کودک و یک مرد جوان از خاندان رنجبری قاضی جهانی) در یک تصادف در یکی از پیچ های خطرناک جاده  گوگان – قاضی جهان جان باختند. بعد از گذشت 20 سال از این حادثه این پیچ خطرناک هنوز اصلاح نشده و با قلدری در کمین مردم نشسته است . 

باید گفت چهار دهه است که مردم شهرستان آذرشهر شاهد مرگ عزیزانشان در جاده‌ مواصلاتی گوگان به قاضی جهان هستند و شهروندان آذرشهر بارها از ایمن نبودن این جاده گلایه کرده‌ و خواستار توجه مسئولان به این امر شده اند.

شهرستان آذرشهر در سالهای اخیر با توسعه فیزیکی، رشد جمعیت و افزایش فرصت های سرمایه‌گذاری مواجه بوده ولی راه های این شهرستان آنچنان که باید مورد توسعه و بهسازی قرار نگرفته اند و باید گفت برنامه‌ریزی برای توسعه صنعتی و شهری شهرستان بدون احداث راههای مواصلاتی ایمن امکان پذیر نیست و باید اقدامات مناسبی در زمینه توسعه راه‌ها صورت بگیرد.

قاضی جهان به لحاظ قرار گرفتن در مسیر مهم جاده ابریشم (گوگان – آذرشهر – مراغه) از موقعیت استراتژیک بسیار خوبی برخوردار است که این محور ارتباطی در رشد و توسعه شهرستان نقش مهمی ایفا کرده است.

اگر چه دهیاری، شورای اسلامی و مردم قاضی جهان در سالهای گذشته در دیدار با استاندار، فرماندار، نمایندگان مردم و مسئولین اداره کل راه و شهرسازی به استانداد نبودن این جاده اعتراض نموده و خواستار توجه به آن شده اند ولی هنوز تا رسیدن به این خواسته مهم زمان زیادی لازم است.

به عقیده کارشناسان، اصلی ترین دلیل افزایش مرگ ومیر در این جاده، عدم هماهنگی رشد وسائل نقلیه در میان روستاییان و توسعه  و بهسازی جاده های روستایی بوده است لذا مسئولان اداره کل راه و شهرسازی باید پاسخگو باشند که چرا توسعه راههای روستایی همگام با توسعه ناوگان حمل ونقل عمومی و خصوصی نبوده است. استانداری آذربایجان شرقی نیز باید با تشکیل کارگروهی ویژه به واکاوی علل افزایش تصادفات و مرگ و میرها در این جاده که با سلامتی جامعه در ارتباط است  بپردازد.

متأسفانه تعریض و استانداردسازی این جاده در اولویت مقامات استان  نیست جاده ای که انسانهای زیادی جان خود را از دست داده اند. از همه اقشار، از جوانان تحصیلکرده که محصول عمری زحمت والدین شان بودند تا مادران و کودکانی که قربانی این جاده شده اند.

چه کسی مسئول کشتار سرنشینان خودروها در این جاده  می باشد؟!! مسئولین و دست اندرکاران علت این کشتارها را به واژگونی خودروها نسبت داده اند ولی آنچه اهمیت امر را دوچندان می سازد این بوده که غیر استاندارد بودن جاده، عرض کوتاه جاده، نبود توقفگاه های مناسب، عدم خط کشی جاده  و عدم روشنایی کافی اصلی ترین دلیل واژگونی خودروها و به تبع آن کشتار بیرحمانه سرنشینان خودروها در چهار دهه گذشته بوده است.

 چگونه می توان مرگ و میر حوداث رانندگی در جاده  گوگان – قاضی جهان را کاهش داد، این سوالی است که مسولین راهور و را‌هداری و کارشناسان باید‌پاسخگو باشند؟؟؟

مهندس محمداسماعیل سعیدی نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی در فروردین ماه سال گذشته در جمع اهالی قاضی جهان در مسجد جامع این دهستان بر لزوم تعریض و خط کشی جاده مواصلاتی گوگان به قاضی جهان تاکید نموده و قول داده بود با پیگیریهای لازم در مدت کم شاهد تعریض این جاده باشیم تا  شاهد تصادفات مرگبار در آن نباشیم ولی این امر تاکنون تحقق نیافته است. 

@qazijahan

 

 

   

 

 

فوت یک تن بر اثر واژگونی موتورسیکلت در جاده روستائی گوگان – قاضی‌جهان







در جاده روستائی گوگان – قاضی‌جهان شهرستان آذرشهر رخ داد

فوت یک تن بر اثر واژگونی موتورسیکلت

فوت یک تن بر اثر واژگونی موتورسیکلت در جاده روستائی گوگان – قاضی‌جهان 

 

مسئول روابط عمومی مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی آذربایجان‌شرقی گفت: واژگونی موتورسیکلت در جاده روستائی گوگان – قاضی‌جهان شهرستان آذرشهر، فوت یک تن را به دنبال داشت.

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز و به نقل از روابط عمومی مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی آذربایجان‌شرقی، حبیب حسینقلی‌زاده گفت: ساعت 21 و 20 دقیقه شب گذشته 20 خرداد، مورد واژگونی موتورسیکلت در جاده روستائی گوگان – قاضی‌جهان شهرستان آذرشهر، ‌به اپراتوری فوریت‌های پزشکی شهرستان آذرشهر اعلام شد.

 

وی ادامه داد: به دنبال این گزارش، فوریت‌های پزشکی آذرشهر به محل اعزام شده و تکنسین‌های اورژانس 115، پس از بررسی وضعیت مصدوم حادثه، خبر از فوت مرد حدودا 40 ساله موتور‌سوار دادند.

 

حسینقلی‌زاده گفت: کلاه ایمنی ضامن سلامتی و کاهش صدمات وخیم برای موتورسواران است و نگذاشتن کلاه ایمنی در حوادث ترافیکی منجر به بالا رفتن شدت مصدومیت و اکثرا مرگ آنان می گردد.

http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13950321000007

@qazijahan

طوفان و تندباد موجب شکسته شدن درختان در قاضی جهان شد

 







طوفان و تندباد موجب شکسته شدن درختان در قاضی جهان شد

خسارت به محصولات سردرختی قاضی جهان بر اثرطوفان با سرعت 70  کیلومتر


http://s7.picofile.com/file/8255128234/tofan_qazijahan_1_.jpg

طوفانی به سرعت هفتاد کیلومتر از صبح  روز پنج شنبه تا عصر 20 خردادماه ، قاضی جهان از توابع شهرستان آذرشهر را در نوردید و به بخش کشاورزی این  منطقه خسارت وارد کرد.

وزش تندباد با سرعت بیش از 70 کیلومتر در ساعت همراه با گرد وخاک مناطق مختلف شهرستان آذرشهر و قاضی جهان در استان آذربایجان شرقی را در نوردید.

 وزش تندباد همراه با گرد و خاک با غلظت بالا سبب قطع درختان و بروز خسارات به باغ ها در قاضی جهان شد .

برپایه این گزارش طوفان در سه روز گذشته در جریان بوده اما طوفان روز پنجشنبه متفاوت تر از طوفان های گذشته بود چرا که موجب شکسته شدن درختان در قاضی جهان شد و از بین رفتن برخی از محصولات کشاورزی را نیز به دنبال داشت.

ریختن میوه های سردرختی از جمله گردو، توت، زردآلو، گیلاس و گوجه سبز از خسارات این طوفان است.

گفتنی است اداره کل هواشناسی استان پیش بینی کرده بود هوای آذربایجان شرقی در روز پنجشنبه وزش باد گاهی نسبتاً شدید همراه با گردو غبار خواهد بود که بطور متناوب تا پایان هفته تداوم داشته و کاهش دید و کاهش کیفیت هوا را سبب خواهد شد.

 

@qazijahan





http://s6.picofile.com/file/8255128326/tofan_qazijahan_9_.jpg



http://s6.picofile.com/file/8255128318/tofan_qazijahan_8_.jpg



http://s7.picofile.com/file/8255128300/tofan_qazijahan_7_.jpg



http://s7.picofile.com/file/8255128292/tofan_qazijahan_6_.jpg


http://s6.picofile.com/file/8255128284/tofan_qazijahan_5_.jpg



http://s7.picofile.com/file/8255128276/tofan_qazijahan_4_.jpg


http://s7.picofile.com/file/8255128268/tofan_qazijahan_3_.jpg


http://s7.picofile.com/file/8255128242/tofan_qazijahan_2_.jpg

 

رمضان در قاضی جهان

 

 

 

 

 

 

رمضان در قاضی جهان

     پرطرفدار ترین غذای سفره افطاری مردم قاضی جهان را گردوی خرد شده و پنیر تشکیل می دهد و مردم ارزش غذایی آن را با هیچ غذای دیگری برابر نمی دانند.

     در  صفحه 99 کتاب آذر بایجان شناسی در مورد رسوم ماه رمضان در قاضی جهان می خوانیم:

« در این آبادی دوهفته مانده به ماه رمضان هر خانواده گوسفند یا گوساله ای را ذبح می کنند و گوشت آن را قطعه  قطعه کرده و آن را می پزند و بعد سرخ می کنند و به صورت قورما در می آورند و در کوزه ای سفالی به نام کوپ می ریزند و در تمام ایام ماه مبارک رمضان از آن استفاده می کنند غذایی که با قورما می پزند شوربا نام دارد یا  قورماشورباسی که با قورمه، لپه، نعناع ، تخم مرغ، سیب زمینی و نمک درست می کنند که نوعی آب گوشت است سفره افطاری در این ماه رنگین تر از سفره سحری می باشد. در سفره افطاری از جمله غذاهایی که وجود دارد عبارتنداز: آش، انواع حلوا هایی که به آنها طره می گویند که عمدتاً از نشاسته، زنجبیل، آرد، شیر، گردو و پنیر و خرما. هرکس به قدر توان خود غذاهای دیگر نیز در سفره افطاری قرار می دهند اهالی روستای قاضی جهان با خرما روزه خود را افطار می کنند و اعتقاد دارند که ثواب زیادی دارد و در صورت نبودن خرما با آب داغ و نمک افطار می کنند و بعد از افطار اولین غذایی  که می خورند گردو و پنیر است که حتما آن را می خورند و بعد غذاهای دیگر می خورند زنان و دختران جوان هر روز به مسجد می روند و در آخرین  جمعه ماه با نخ و سوزن و پارچه به مسجد می آیند و در مسجد کیسه های کوچک برای گذاشتن پول میدوزند و سپس سوره مبارکه توحید را می خوانند و به داخل کیسه فوت می کنند و به مردان و پسران می دهند و معتقدند که اگر پولشان را در این کیسه ها جمع کنند برکت پیدا می کند و در این محل اگر پسری متولد شود  اسمش را رمضان می گذارند».

     اگر چه مواردی از آنچه در کتاب آذربایجان شناسی ذکر شده هنوز هم در قاضی جهان وجود دارد ولی بیشتر آنها منسوخ گردیده و رسوم و آیین دیگری جایگزین آنها گردیده است که در این قسمت به گوشه هایی از این رسوم و سنت ها اشاره می گردد:

     چون ماه رمضان فرا می رسد مردم قاضی جهان به پیشواز این ماه می روند و با روزه قاباخلاما که در آخرین روز ماه شعبان گرفته می شود به استقبال این ماه عظیم و پربرکت می روند در این روز مسجد جامع غبارروبی شده و حال و هوایی دیگری به خود می گیرد. مردم با حضور در مسجد جامع به راز و نیاز و تلاوت قرآن و خواندن ادعیه مخصوص این ماه از جمله دعای سحر، دعاهای جوش کبیر و صغیر، زیارت عاشورا، دعای ابوحمزه ثمالی، دعای صباح، زیارت نامه امیر مؤمنان علی(ع) و سایر ائمه اطهار می پردازند و در شبهای قدر با شب زنده داری در مسجد جامع با خدای خود راز و نیاز می کنند.

     پرطرفدار ترین غذای سفره افطاری مردم قاضی جهان را گردوی خرد شده و پنیر تشکیل می دهد و مردم ارزش غذایی آن را با هیچ غذای دیگری برابر نمی دانند.

در روز دوم ماه مبارک رمضان رسم چنین است که خانواده ها به منزل بزرگان فامیل از جمله پدربزرگ، مادر بزرگ و پدر و مادر می روند و روزه خود را با ایشان افطار می نمایند. عروس و دامادها نیز در روز سوم رمضان برای صرف افطار به منزل پدر خانم می روند و معمولا هر کس که برای صرف افطار به منزل کسی قصد نماید هدیه ای از جمله زولبیا، بامیه، نان روغنی، خرما و یا شیرینی به همراه خود می برد.

     هر پسری که در این ماه به دنیا بیاید نام علی یا حسن به خود می گیرد و یا با ترکیب یکی از این دو قرین می گردد.     پرطرفدار ترین غذای سفره افطاری مردم قاضی جهان را گردوی خرد شده و پنیر تشکیل می دهد و مردم ارزش غذایی آن را با هیچ غذای دیگری برابر نمی دانند.

     در این ماه افراد متمول و ثروتمند مهمانی داده و با دعوت از خانواده های فقیر و محروم و همچنین اقوام دور و نزدیک و همسایگان افطاری می دهند.

     در عهد قدیم که شبکه های اطلاع رسانی و رسانه های عمومی وجود نداشت و مردم باالطبع برای آگاهی از رویت هلال ماه و وارد شدن ماه شوال با مشکلات مختلفی روبرو می شدند. اگر در قاضی جهان رویت می شد که مشکلی نبود و در این صورت بیشتر مردم در عصر روز آخر ماه رمضان پشت بام خانه ها حضور می یافتند تا هلال ماه شوال را رؤیت نمایند چرا که این کار را طبق توصیه هایی که از ائمه اطهارشان داشتند همراه با اجر و ثواب زیادی می دانستند و اگر موفق به رویت هلال ماه نمی شدند بزرگان و ریش سفیدان قاضی جهان نمایندگانی را به آذرشهر و تبریز روانه می کردند تا خبر صحیحی از آیات عظام و مراجع تقلید در رویت ماه شوال بگیرند و هر کس که قبل از دیگران موفق می شد عید فطر را نوید دهد برایش هدیه و تحفه های بزرگی را در نظر گرفته و تقدیمش می نمودند.

 مردم قاضی جهان بعد از عید غدیرخم که آن را بزرگترین عید مسلمانان و شیعیان تلقی می کنندعیدسعید فطر و قربان را بزرگترین عید خود می دانند و با پوشیدن لباس نو به دیدار همدیگر رفته و برای یکدیگر قبولی طاعات و عبادات را آرزو می کنند.

دو قاضی جهانی درمسابقات پرس سینه باشگاههای استان درخشیدند

 

 

 

 

 

 

دو قاضی جهانی درمسابقات پرس سینه بدون لوازم قهرمانی باشگاههای استان درخشیدند 

درمسابقات پرس سینه بدون لوازم قهرمانی باشگاههای استان در رده سنی بزرگسالان، احمدصابر قاضیجهانی دردسته 66 کیلو مقام  سوم  و مسعود ملاباقری قاضیجهانی نیز در وزن 83 کیلو مقام  سوم  را از آن خود کردند.

  

درمسابقات پرس سینه بدون لوازم قهرمانی باشگاههای استان در رده سنی بزرگسالان، احمدصابر قاضیجهانی دردسته 66 کیلو مقام  سوم  و مسعود ملاباقری قاضیجهانی نیز در وزن 83 کیلو مقام  سوم  را از آن خود کردند.  

درمسابقات پرس سینه بدون لوازم قهرمانی باشگاههای استان در رده سنی بزرگسالان، احمدصابر قاضیجهانی دردسته 66 کیلو مقام  سوم  و مسعود ملاباقری قاضیجهانی نیز در وزن 83 کیلو مقام  سوم  را از آن خود کردند.