قاضی جهان

قاضی جهان

فرهنگ و آداب و رسوم و جلوه های طبیعی و آخرین اخبار دهستان قاضی جهان
قاضی جهان

قاضی جهان

فرهنگ و آداب و رسوم و جلوه های طبیعی و آخرین اخبار دهستان قاضی جهان

اردوی زیارتی و تفریحی هیئت قرآنی اکبریه قاضی جهان

اردوی زیارتی و تفریحی هیئت قرآنی  اکبریه قاضی جهان

اردوی زیارتی و تفریحی هیئت قرآنی  اکبریه قاضی جهان


همزمان با ماه شعبان المعظم  و سال اتحاد ملی و انسجام اسلامی  روز پنج شنبه 15 شهریورماه تعدادی از اعضای هیئت های قرآنی هیئت اکبریه قاضی جهان به همراه خانواده هایشان در قالب گروهی 45 نفره ضمن  زیارت مقبره امام زاده ابراهیم  چکان  در مراغه  از سد علویان مراغه و مجتمع  گردشگری رحمانلو بازدید نمودند.برنامه تشکیل نماز جماعت و دعای توسل از برنامه های جنبی این اردو بود.
سد علویان بر روی رودخانه صوفی چای در 5/3 کیلومتری شمالغربی شهر مراغه در استان آذربایجان شرقی احداث گردیده است. رودخانه صوفی چای که از ارتفاعات سهند سرچشمه می گیرد ، پس از عبور از غرب شهر مراغه و جنوب شهربناب به دریاچه ارومیه می ریزد.هدف از احداث سد علویان جمع آوری و کنترل جریان های سطحی صوفی چای جهت تامین آب شرب شهر مراغه و پادگان نظامی، جبران قسمتی از کمبود نیازهای آبیاری و کشاورزی دشت مراغه و باغات اطراف آن و همچنین تولید انرژی برقابی می باشد.
این سد در تامین آب کشاورزی و آب شرب مناطق مراغه،بناب،ملکان و میاندوآب نقش مهمی دارد.
سد علویان از نوع خاکی با هسته رسی مرکزی بوده و ارتفاع آن از سنگ بستر 80 متر می باشد. طول تاج سد 935 متر، عرض 10 متر و حجم کل بدنه سد 8/4 میلیون متر مکعب می باشد. منظور اصلاح کیفیت سنگ بستر در پی و جناحین سد، پرده آب بند از طریق حفاری در یک ردیف اصلی با عمق 49 متر و دو ردیف فرعی با عمق کمتر، احداث شده است. رقوم تراز استان سرریز 1568 متر از سطح دریا ، تراز تاج سد 1572 متر از سطح دریا، تراز نرمال آب مخزن 1568 متر از سطح دریا و حداکثر تراز ممکن سطح آب در مخزن 65/1572 متر از سطح دریا می باشند. حجم مخزن در تراز نرمال 106 × 60 و حجم مفید آن 106 × 57 و حجم مرده 106 × 3 متر مکعب و حجم آب تنظیم شده در حدود 106 × 123 متر مکعب در سال می باشد.