قاضی جهان

قاضی جهان

فرهنگ و آداب و رسوم و جلوه های طبیعی و آخرین اخبار دهستان قاضی جهان
قاضی جهان

قاضی جهان

فرهنگ و آداب و رسوم و جلوه های طبیعی و آخرین اخبار دهستان قاضی جهان

‍ گفتگوی منتشرنشده با مرحوم حجت الاسلام والمسلمین حاج مجید وثوقی قاضی جهانی

گفتگوی منتشرنشده با

 مرحوم حجت الاسلام والمسلمین حاج مجید وثوقی قاضی جهانی


 

حجت الاسلام والمسلمین حاج مجید وثوقی قاضی جهانی از مفسرین ، مدرسین و معلمین علوم قرآنی، ادیب و شاعر اهل بیت عصمت و طهارت و از سخنوران برجسته قاضی جهان و آذربایجان شرقی می باشد.

استاد حاج مجید وثوقی قاضی جهانی که در قاضی جهان به حاج باقر هم مشهور می باشد  فرزند ارشد مرحوم میرزاحسن وثوقی نوه کربلایی میرزاحسین و نوه دختری مرحوم حاج علی اصغر محمدی قاضیجهانی (از مبارزین و مشروطه چی های معروف آذرشهر) و خواهرزاده مرحوم حجت الاسلام والمسلمین میرزااسدالله محمدی ، در 25 فروردین ماه سال 1312 در قاضی جهان از توابع شهرستان آذرشهر در آذربایجان شرقی دیده به جهان گشود.

وی دوره ابتدایی را در قاضی جهان و ششم ابتدایی را در شهر تبریز سپری نمود و همزمان زیرنظر عموی بزرگوارش مرحوم حجت الاسلام والمسلمین میرزاعبدالله وثوقی و مرحوم استاد شیخ علیزاده مراحل مختلف علوم قرآنی را از روخوانی، تجوید و قرائت و همچنین گلستان سعدی، نصاب الصبیان، تاریخ معجم، جامع عباسی، تنبیه الغافلین و... فراگرفته و پس از آن وارد حوزه علمیه طالبیه تبریز شد و زیرنظر اساتید برجسته آن زمان پس از فراگیری و تحصیل علوم مقدماتی همچون کتب صرف و میر، تصریف ، عوامل، نموزج، صمدیه و مقداری از سیوطی و حفظ اشعار الفیه ( تا باب مبتدا) و همچنین در کنار آن پس از قبولی در امتحانات سیکل، به علت فقرمالی و مشکلات شخصی ترک تحصیل نمود.

استاد وثوقی خود از آن دوران چنین می گوید: « از بدو جوانی به مطالعه بسیار علاقه مند بودم وقتی  متوجه شدم که بهره قابل توجهی از علم و دانش ندارم به قول آن نویسنده مرحوم شروع کردم به مطالعه، هر کتابی که به دستم می رسید می خواندم . یادم هست اولین کتابی که بدستم رسید و مطالعه نمودم کتاب «زیبا» نوشته محمد حجازی بود که خیلی لذت بردم چراکه قسمتهایی از کتاب مربوط به زندگی خودم می شد».

 وی در سال 1332 از قاضی جهان به تبریز رفته و در این شهر سکنی می گزیند . ابتدا در یک داروخانه و سپس در کنار یک پزشک جراح آشنا مشغول بکار می شود.

استاد وثوقی در سال 1335 ازدواج نموده و همان سال با آقای علی زاخری از دبیران و معلمان منطقه آشنا می شود که به اتفاق 3 نفر از دبیران دیگر کتابفروشی ابن سینا را ایجاد نموده بودند که در همین سال مدیریت این کتابفروشی به وی سپرده می شود.

وی از آن سال اینگونه یاد می کند:« در سال 1335 مدیریت فروش کتابفروشی ابن سینا را اینجانب پیشنهاد دادند و بنده نیز قبول کردم . حدود 10 سال تمام از هر لحاظ کتابفروشی مذکور را اداره کردم و کتابهای خوبی منتشر نمودیم از جمله من یک کتابی هم از جلال آل احمد گرفتم و بنام ارزیابی شتابزده چاپ کردیم و از دکتر غلامحسین ساعدی « گوهر مراد» نیز چند کتاب چاپ کردیم از جمله بامها زیر بامها و کلاته گل و غیره، داستانهای ایشان بنام غلامحسین ساعدی و نمایشنامه ها بنام « گوهر مراد» چاپ می شد . یادم هست کتاب « کلاته گل» را در سه شهر چاپ کردیم ابتدا در تبریز ، سپس در قزوین و بالاخره در تهران که سه نوع کاغذ داشت ، آقای دکتر ساعدی مطلبی نوشته بود که ساواک آن روز ایراد گرفت مطلبی که ساواک دست گذاشته بود « یک غولی پیدا شده تمام زمین را می بلعد» که منظورش رضا شاه بود.»

وی در ادامه می افزاید: « ده سال تمام مدیریت ابن سینا اعم از خرید و فروش  همه به عهده من بود و اکثر خریدها را از تهران می کردیم این کتابخانه توفیق مضاعفی شد برای من که مرتب کتاب بخوانم اکثر کتب نویسندگان خوب ایرانی و خارجی را مطالعه نمودم».

وی در سال 1345 روانه تهران شده و در این شهر مغازه نوشت افزار و لوازم التحریر دایر می سازد ، وی در سال 1347 هیئتی را بنام قاضی جهانی های مقیم مرکز تاسیس می نماید که البته پرچم نوشته آن تبریزیهای مقیم مرکز بود که در اصل بنام قاضی جهان بود.

استاد وثوقی تا سال 1358 در این هیئت معلم قرآن بود که در آن قاریان بنام و مشهور زیادی زیر نظر وی تعلیم و پرورش یافتند که از جمله آنها استاد حاج عبدالوحید جعفرزاده قاضی جهانی قاری بین المللی هستند.

وی در مورد استاد جعفرزاده می گوید: « استاد وحید جعفرزاده نیز جزو شاگردان بنده بودند و استعداد خوبی داشتند که اکنون قاری بین المللی هستند و هم اکنون هیئت آذرشهری های مقیم مرکز را ایشان اداره می کنند خیلی پسر نازنین و خوبی هستند خداوند توفیق بیشتر عنایت فرماید.»



 

 

 

 

درگذشت استاد حاج مجید وثوقی قاضیجهانی

درگذشت  استاد حاج مجید وثوقی قاضیجهانی



انا لله و انا الیه راجعون 



متاسفانه باخبر شدیم در آستانه ایام سوگواری سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام و ماه محرم استاد حاج مجید وثوقی قاضیجهانی(حاج باقر) از مدرسین و معلمین علوم قرآنی، ادیب و شاعر اهل بیت عصمت و طهارت و از سخنوران برجسته آذربایجان امروز دار فانی را وداع گفته و درگذشته است.


ضمن تسلیت به خانواده های محترم وثوقی قاضی جهانی و سایر خانواده های معزا ، به اطلاع دوستان ، آشنایان و قاضی جهانی های مقیم تهران می رساند مراسم تشییع و تدفین آن مرحوم فردا در تهران برگزار خواهد شد.



گروه آنایوردوم قاضی جهان