قاضی جهان

قاضی جهان

فرهنگ و آداب و رسوم و جلوه های طبیعی و آخرین اخبار دهستان قاضی جهان
قاضی جهان

قاضی جهان

فرهنگ و آداب و رسوم و جلوه های طبیعی و آخرین اخبار دهستان قاضی جهان

خشک شدن دریاچه ارومیه ، سرسبزی شمال کشور را از بین خواهد برد

 دبیرمنطقه 7 کمیسیون حقوق بشراسلامی :

خشک شدن دریاچه ارومیه ، سرسبزی شمال کشور را از بین خواهد برد 

حق آبه دریاچه ارومیه بایستی اعمال شود

بینایی ده میلیون نفر  با بادهای نمکی آسیب خواهد دید

دبیرمنطقه 7 کمیسیون حقوق بشراسلامی گفت: با خشک شدن دریاچه ارومیه و با بادهای نمکی ایجاد شده  به غیر از شمالغرب کشور ،  سرسبزی  استانهای مرکزی و شمال  کشور همچون  استانهای گیلان ، مازندران ، تهران و قزوین  از بین خواهد  رفت.

به گزارش روابط عمومی دفترمنطقه 7 کمیسیون حقوق بشراسلامی ، مهندس وحیدکاظم زاده در نشست کارگروه حمایت از محیط زیست شمالغرب کشور که با هدف بررسی آخرین وضعیت خشک شدن دریاچه ارومیه و نقش آن  در به چالش کشیده شدن حقوق زیست محیطی مردم برگزار شده بود با بیان اینکه بخشی نگری نمایندگان مجلس ، خشک شدن تالابهای کشور را تسریع بخشیده است گفت: متاسفانه نمایندگان مجلس عمق فاجعه دریاچه ارومیه را هنوز درک نکرده اند .

وی به عدم تصویب دو فوریت طرح انتقال آب به دریاچه ارومیه  اشاره نموده و با بیان اینکه خشک شدن دریاچه ارومیه یک موضوع ملی و زیست بومی است افزود : تاریخ قضاوت خوبی در مورد عملکرد نمایندگان  و دولت در رابطه با دریاچه ارومیه نخواهد داشت . 

 

 مهندس وحیدکاظم زاده دبیرمنطقه 7 کمیسیون حقوق بشراسلامی 

مهندس کاظم زاده با بیان این که در سال 87 و در دور دوم سفرهای استانی رئیس جمهوری به ارومیه 2700 میلیارد ریال  برای انتقال آب به این دریاچه تصویب شد ادامه داد: متاسفانه  تاکنون مبلغی به این طرح اختصاص نیافته است.

دبیرمنطقه 7 کمیسیون حقوق بشراسلامی با بیان اینکه طبق اصل ۸۴ قانون اساسی هر نماینده در برابر تمام ملت مسئول است ادامه داد: البته از نمایندگانی که شاید یکبار هم دریاچه ارومیه را از نزدیک ندیده و در مناطقی با فاصله بیش از یک هزار کیلومتری از دریاچه زندگی می کنند، نباید انتظارداشت حال وخیم این نگین آذربایجان را درک کنند ولی اگر خبر عدم حضور اکثر نمایندگان آذری در جلسه تصویب دو فوریت طرح انتقال آب به دریاچه ارومیه صحت داشته باشد این مطلب بحث برانگیزاست .

وی با اشاره به اینکه  اگر هم اکنون از خشک شدن دریاچه ارومیه جلوگیری نشود در سال‌های آینده باید صدها میلیارد دلار برای مقابله با سونامی نمک هزینه شود ادامه داد:  باید بگوییم بادهای نمکی  و سونامی احتمالی ، موجب مختل شدن زندگی انسانی در خاورمیانه و از بین رفتن بینایی افراد و نیز سرسبزی منطقه شمال و شمالغرب کشور خواهد شد.

 مهندس کاظم زاده با بیان اینکه موضوع دریاچه ارومیه مسئله ای زیست محیطی و اجتماعی است نباید این معضل را سیاسی و امنیتی  نمود افزود: انتقال آب از سایر حوضه های آبخیز، بارورسازی ابرها، و آبیاری تحت فشار اگر چه راهکارهای مسئولان برای نجات دریاچه ارومیه است ولی این حرکات لاک پشتی نمی تواند جلوی سرعت مرگ دریاچه را بگیرد و باید دولتمردان سریع وارد عمل شوند.

وی با بیان اینکه با نمک نوردی مدیران دریاچه ارومیه احیاء نمی شود افزود: نمک نوردی برخی مدیران بر روی دریاچه ارومیه جز مسخره کردن مردم عایدی نداشت .

دبیرمنطقه 7 کمیسیون حقوق بشراسلامی با بیان اینکه بایستی وزارت نیرو حق آب دریاچه ارومیه را پرداخت کند ادامه داد:  7 میلیارد متر مکعب آب به دریاچه ریزش می شد و وزارت نیرو جلوی این ریزش را با احداث سدها گرفته است  لذا حق آبه این دریاچه بایستی به این دریاچه برگردانده شود.


فارس   آریانیوز


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد