قاضی جهان

قاضی جهان

فرهنگ و آداب و رسوم و جلوه های طبیعی و آخرین اخبار دهستان قاضی جهان
قاضی جهان

قاضی جهان

فرهنگ و آداب و رسوم و جلوه های طبیعی و آخرین اخبار دهستان قاضی جهان

مشاهیر، مشایخ و علمای قاضی جهان (۲)

مشاهیر، مشایخ و علمای قاضی جهان (۲)

 

 

 

 شیخ علی شیخ علی زاده قاضی جهانی

                              

جناب آقای شیخ علی فرزند مرحوم حاج احمد می باشد که درسال 1281 هجری شمسی در خانواده ای مکتبی، حسینی و روحانی در قاضی جهان دیده به جهان گشود. دوران کودکی را در مکتب درس پدر بزرگوارش که از مکتب داران و اساتید بزرگ منطقه بود سپری نموده و در محضر وی علوم مختلف اعم از تاریخ معجم، ادبیات عرب، نصاب صبیان، جامع العباس، گلستان و بوستان سعدی و... را تلمذ نمود و پس از فوت پدر بزرگوارش در سال 1362 هجری قمری به سبب درایت و هوش سرشار و کفایت علمی اش در سنین جوانی مکتبی در قاضی جهان دایر و در سه مکان مختلف برحسب موقعیت های مکانی و زمانی همچون مسجد حضرت ابوالفضل (ع)، مسجد حاج کاظم و مسجد حاج عبدالله به تربیت و آموزش شیفتگان و طالبان علم و دانش پرداخته و دروس مختلف را از خواندن و نوشتن فارسی گرفته تا ادبیات عرب، تنبیه الغافلین، گلستان سعدی، قرآن کریم و تاریخ معجم تدریس می نمود که از شاگردان وی می توان حجج الاسلام و المسلمین حاج میرزا مجید جعفری، حاج میرزاعلی اصغر تاروردی، حاج میرزا ولی الله عدلی و... نام برد.

مشهـدی شیـخ علی شیخ علی زاده علاوه بر قاضی جهان در روستاهای هرگلان، چهاربرود، آلمالوداش و غلّه زار نیز به تربیت و آموزش دانش آموختگان همت گماشته و در این راه رنج ها و دشواریهای فراوانی را متحمل شد.

مرحوم شیخ علی از خادمان دربار اباعبدالله الحسین(ع) بوده و به جهت علاقه وافری که به اهل بیت عصمت و طهارت داشت به مداحی و مرثیه سرایی پرداخته و از خانه به دوشان مکتب حسینی بشمـــار می رفت. وی قریحه و ذوق سرودن اشعار در توصیف انبیاء و شرح مصایب ائمه اطهار و بخصوص صحنه کربلا داشت و در مناسبت های مختلف به سرودن این اشعار می پرداخت.

وای بـر عالـم چه شد حـال شهیـد کربلا        دیـد عباس دو دستش کرده اند از تن جدا

دید بر روی زمین افتاده مشگ پاره اش        یک طرف دست سوای قطعه قطعه پیکرش

و یا

افسـوس که گل رخان کفن پوش شدند        وز خاطـر دوستــان فـرامــوش شــدنـد

آنـان که به صـدزبان سخـن می گفتنـد         آیــا چــه شنیدنــد که خــامـوش شدنـد

مرحوم شیخ علی نه تنها در سرودن اشعار فارسی تبحّر خاصی داشت بلکه اشعار ترکی را نیز همچون اشعار فارسی شیوا و روان می سرود:

یا علی گل کربلا دشتنده کـی غوغانی گـور       سعدیـن اوغلی قوردوقی قلبنده کی سودانی گور

سعد زاده گردش ایلر بیر طرفده وجدیلن             شمــر ایلــر هـرولـه الــده اولان شمشیــریلــن

گفتگـو ایلـر هـامی سـر کرده لـر تدبیریلن              آل سفیــانـون اولان قلبنــده کـی اجـرانـی گـور

مرحوم شیخ علی شیخ علــی زاده فردی شـــوخ طبع و شیرین سخن بوده و هرگز کسی را از خود نمی رنجاند عبادت و راز و نیازش همراه با حالات ویژه و عرفانی بود بطوریکه در طول شب های ماه رمضان هر سال هر سی شب را به احیا و شب زنده داری می پرداخت ودرطول3 روز ختم قرآن می نمود.

مشهدی شیخ علی همزمان با انقلاب اسلامی و پیروزی اراده ملّت بر حکومت جائرانه و ضد دینی پهلوی به صفوف انقلابیون و مردم پیوسته و در همه تظاهرات، راهپیمائیها و حرکت های مردمی جمهوری اسلامی با عشق و شور وصف ناپذیری شرکت می جست.

فرزند برومندش جناب آقای حاج محمدشیخ علی زاده در مورد نحوه فوت و چگونگی درگذشت مرحوم شیخ علی چنین می گوید:« در دهم ماه صفر سال 1362 هجری شمسی کسالت و بیماری بر پدرم مستولی گشت و وی را در بستر بیماری خواباند.در طول18روزی که بیمار بود هر روزخبر می گرفت که امروز چندم ماه صفر است یک روز پرسید امروز چندم ماه صفر است. به وی گفتم که امروز بیست و هفتم صفر است و فردا مصادف با رحلت رسول اکرم(ص) و امام حسن مجتبی(ع) می باشد. زمانی که این را شنید آهی کشیده و گفت: تدارک سفر دائمی مرا مهیا سازید و این شد که بالاخره در شب وفات پیامبر گرامی اسلام موقع اذان مغرب داعی حق را لبیک گفته و در وادی رحت (قبرستان کوچک)قاضی جهان به خاک سپرده شد.

 

 

حجت الاسلام والمسلمین میرزا احمد محمد علی زاده(صالحی)

                                                   

 

 

جناب آقای میرزا احمد محمدعلی زاده فرزند حاج رضاقلی در سال 1308 هجری شمسی در قاضی جهان در خانواده ای متدین و روحانی چشم به جهان گشود. وی در سن 16 سالگی به بلده طیبه قم عازم گردیده و در حوزه علمیه و مدرسه فیضیه این شهر در محضر اساتید و مدرسین محترم همچون حضرت آیت الله العظمی سیدشهاب الدین مرعشی نجفی در حدود 12 سال شرح لمعه شهید اول و ثانی و فقه و اصول و سایر مراحل سطح را گذرانده و به اتفاق پدر بزرگوارش پس از زیارت حضرت ثامن الحجج امام رضا(ع) به زادگاهش مراجعت و به تبلیغ، ارشاد و ترویج شریعت نبوی و تدریس و اقامه نماز جماعت در آذرشهر، قاضی جهان ،خانقاه، بادامیار، خانمیر، داش آلمالو، امیر دیزج و دهها نقطه دیگر پرداخت. وی یکی از روحانیون انقلابی،باتقوی، مهذب و با اخلاص زمان خود بود و در راه اسلام پسر بزرگش شهید مهندس حسین محمدعلی زاده را تقدیم انقلاب نمود.

حجت الاسلام محمدعلی زاده پس از 65 سال تلاش و کوشش بالاخره در 12 اردیبهشت سال 1373 در هنگام خدمت به حجاج و زائرین مکه معظمه دعوت حق را لبیک گفته و دار فانی را وداع گفت. از کرامات وی آنچنانکه از زبان خودوی نقل شده اینست که می گفت :« در اثر تنگدستی و فشار مالی ایام تحصیل در قم روزی در مسجد جمکران به امام عصر (عج) متوسل شدم و از حضرت خواستم تا 2 تومان به طریقی به من رساند تا حاجتم را بوسیله آن برآورده سازم خود می گوید وقتی خواستم از مسجد جمکران خارج شوم فردی مرا مورد خطاب قرار داده و 2 تومان پول به من داد و سپس از من دور شد »و یا مردم نقل می کنند که وی بارها نورهایی را از طرف مقبره الاولیای قاضی جهان به چشم خود دیده بوده است.

 

 حجت الاسلام والمسلمین حاج میرزامحمد علی ملّائی قاضی جهانی

                                                              

 

 

 حاج میرزا محمدعلی ملّائی فرزند آخوند ملّا ابراهیم در سال 1301 هجری شمسی در خانواده ای مذهبی و روحانی متولد شد، دوران کودکی و طفولیت را در محضر پدر بزرگوارش که از روحانیون صاحب نام منطقه بود سپری نمود و سپس به توصیه والد گرامیش جهت کسب علم و دانش در مکتب و کلاس درس آقایان حجج الاسلام حاج میـرزا اسدالله محمّدی، حاج میرزا عبدالله وثوقی و ملا حسینقلی محمد علی زاده حضور یافت. در هفده سالگی در معیت پدرش به شهر تبریز عزیمت نموده و در مدرسه حسن پادشاه با آقای باباخان چهرگانی هم منزل گردید سپس وارد مدرسه طالبیه گردید و در این مدرسه صرف و نحو را از محضر میرزا محمد ایمانی فرا گرفت. سپس سیوطی جامی را از محضر حجت الاسلام علی الهی قزلجه ای و سطح فقه را از آیت الله سید هادی خسرو شاهی اخذ نمود.

میرزا محمد علی ملّائی پس از گذراندن سطح فقه، برای تحصیل فقه به ترتیب در کـلاس درس آقایـان حاج میرزا کاظم دینوری و حاج سید مرتضی مستنبط حضور یافت و بالاخره برای اخذ اصول فقه به محضر استاد خویش حاج میرزا محسن دوزدوزانی رسیده و بهره های فراوانی از کلاس درس ایشان برگرفت و سپس به زادگاه خویش قاضی جهان مراجعت نموده و با خانواده حجت الاسلام میرزا اسدالله محمّدی وصلت نمود. ایشان در حین انجام امورات زندگی به کارهای تبلیغی نیز اهتمام داشت. وی در سال 1350 از قاضی جهان به تبریز عزیمت و در آنجا سکنی گزید و از سال 1357 در مسجد امام خمینی محله خطیب تبریز به اقامه نماز جماعت و تبلیغ احکام و واجبات دینی پرداخت.

حجت الاسلام حاج میرزا محمدعلی ملائی همزمان با وقوع انقلاب اسلامی به جرگه انقلابیون پیوسته و در بحبوحه هشت سال دفاع مقدس و جنگ تحمیلی عراق علیه ایران با حضور در مناطق عملیاتی به وظیفه تبلیغی خویش پرداخت و در این راه فرزند برومندش شهیدمرتضی ملائی را در سال 61 در عملیات حصر آبادان تقدیم اسلام و انقلاب نمود.

 

 

 

 

 حجت الاسلام والمسلمین حاج میرزا علی صالحی (محمدعلی زاده)

                                                     

 

 

 حاج میرزا علی صالحی فرزند حاج رضاقلی در سال 1303 هجری شمسی در خانواده ای روحانی و جلیل القدر دیده به جهان گشود. دوران کودکی را تحت تربیت و سرپرستی پدر بزرگوارش سپری نموده و به جهت علاقه پدرش جهت تحصیل علوم دینی فرزندانش با پیشنهاد پدر در مکتب درس عموی بزرگوارش حجت الاسلام والمسلمین ملا حسینقلی محمدعلی زاده در مسجد ولیعصر حضور یافته و از محضر وی استفاده های فراوانی در تحصیل مقدماتی علوم برده و دروس تنبیه الغافلین، گلستان سعدی، تاریخ معجم، ابواب الجنان، معنی و تجوید قرآن را از ایشان تلمذ کرده و از شاگردان ممتاز مکتب معظم له محسوب می گردیده است.

حاج میرزا علی صالحی سپس در کلاس درس حاج میرزاعبدالله وثوقی حضور یافته و تا کلاس ششم را از وی استفاده نمود و پس از اتمام دروس مقدماتی عازم شهر تبریز شده و در مدارس دینی این شهر همچون طالبیه به تحصیل صرف و نحو و ادبیات عرب پرداخته و بعد از دو سال تحصیل در محضر اساتیدی همچون میرزا حسن داشاتاتی عازم بلده طیبه قم شده و در حوزه علمیه، منطق و فلسفه را از محضر شهید آیت الله حاج سید محمد علی قاضی طباطبائی، کتاب مطوّل تفتازانی را در مجلس درس آیت الله مسلم ملکوتی سرابی، شرح لمعه را از محضر حاج میرزا صادق طاهباز تبریزی، مکاسب شیخ را از حجت الاسلام حاج میرزا محمد مجاهد و فقه و اصول را از آیت الله کوه کمری وکفایه الاصول را از محضر حضرت آیت الله العظمی سید شهاب الدین مرعشی نجفی تلمذ نموده و مدت 5 سال در حوزه علمیه و مدرسه فیضیه به تربیت طلاب علوم دینی و تدریس اشتغال داشته و از آیات عظام محسن طباطبائی حکیم، حسینی زنجانی و مرعشی نجفی موفق به کسب و اخذ اجازات کتبی تصدی امور حسبیه و اخذ وجوه شرعیه و اخذ سهم مبارک امام و نیز نقل روایات مفتخر شد.

حجت الاسلام والمسلمین حاج میرزاعلی صالحی پس از فراغت از تحصیل با اجازه آیت الله مرعشی نجفی به موطن خویش بازگشته و در زادگاه خویش ضمن تبلیغ احکام و واجبات دینی و امامت جماعت مسجد جامع قاضی جهان به استخدام آموزش و پرورش در آمده و در قالب استاد قرآن به تدریس دروس قرآن، فلسفه، منطق، حکمت و ادبیات عرب در مدارس آذرشهر، ایلخچی، اسکو و دهها نقطه دیگر پرداخته و پس از سی سال فعالیت قرآنی در سال 1368 بازنشست گردیده است. وی یکه و تنها روحانی منطقه است که به رغم برخی از مشکلات و دردسرهای محیط های کوچک روستایی در آن مقاومت نموده و با کمبودها و نواقص آن ساخته است . حجت الاسلام و المسلمین صالحی با شروع جنگ تحمیلی با حضور داوطلبانه در مناطق عملیاتی به وظیفه تبلیغاتی پرداخته و در تزریق امیدواری به رزمندگان اسلام سهم بسزایی ایفا نموده است.

حجت الاسلام صالحی فرد خیّر و مصلحی بوده و در رتق وفتق امورات دینی، شرعی و معیشتی مردم اهتمام داشته و از پیشتازان کارهای عمرانی و اصلاحی قاضی جهان و روستاهای دیگری همچون قراغیل بوده و خدمات شایسته و ارزنده ای در جهت عمران و آبادانی منطقه همچون شهرهای آذرشهر و گوگان و روستاهای سیلاب، خانقاه، نادینلو و سرین دیزج به منصه ظهور رسانده است.

 

 

 حجت الاسلام والمسلمین حاج میرزا مجید جعفری قاضی جهانی

                                             

 

 

 

 جناب حاج میرزا مجید جعفری فرزند مرحوم حاج محمدعلی جعفری در سال 1307 هجری شمسی در قاضی جهان متولد شد. دوران کودکی را تحت تربیت پدر بزرگوارش سپری نموده و در حین کارهای کشاورزی در مکتب و کـلاس درس آقایـان میـرزا اسدالله محمـدی، حاج میرزا عبدالله وثوقی ،شیخ علی شیخ زاده و میرزا حسینقلی محمدعلی زاده حضور یافت. در روز دوازدهم ماه ذیعقده سال 1366 هجری قمری با توصیه پدرش برای تحصیل علوم دینی و کمالات انسانی عازم شهرستان تبریز شد و در مدرسه طالبیه این شهر مشغول به تحصیل گردید.

حاج آقای جعفری در این مدرسه از محضر درس آقایان میرزا حسین لیل آبادی، حاج میرزا علی اصغر حبیبی اخی جهانی، حاج میرزا علی اکبر محدث و حضرت آیت الله العظمی سید یوسف مدنی بهره ها گرفته و در تاریخ دوازدهم ذیقعده سال 1370 هجری قمری در معیت مرحوم حجت الاسلام و المسلمین آقـای میـرزاکاظم کاظـم زاده عـازم بلده طیبه قـم شد. ایشان در این شـهر از محضـر حضـرات آیـات حاج شیخ باقر مرندی، حاج میرزا علی مشگینی، حاج سیدابوالقاسم سلطانی و حجت الاسلام حاج میرزا حسن محدث سرابی و تعدادی دیگری از آیات عظام تلمذ نموده و در سال 1382 هـ .ق همزمان با روز شهادت ششمین اختر تابناک امامت و ولایت، امام جعفر صادق (ع) و حادثه دلخراش ضرب و شتم و کشتار طلاب مدرسه فیضیه قم توسط دژخیمان و عمال پهلوی بنا به درخواست عده ای از مؤمنین و مــردم قاضی جهان با کوله باری از تجربه به موطن خویش مراجعت و در مسجد جامع قاضی جهان مشغول اقامه نماز جماعت و تبلیغ احکام و واجبات شرعیه گردید و پس از گذشت یکسال از قاضی جهان به شهرستان تبریز عازم و در این شهر ساکن گردید و از آن تاریخ در مسجد مرحوم میرزا سلمان تبریز معروف به مسجد شهیدی و مسجد محله به اقامه نماز جماعت و تبلیغ احکام و شریعت نبوی مشغول بوده و معمولاً در روزهای پنج شنبه و جمعه با سفر به قاضی جهان در بهبود وضعیت و مشکلات مادی و معنوی مردم این سامان اهتمام می ورزد.

  

 

 حجت الاسلام والمسلمین ناصر نعمت پور

                                                             

 

 

 جناب آقای دکتر ناصر نعمت پور فرزند حاج محرم است که در سال 1345 هجری شمسی در یکی از روستـاهای هشتـرود در یک خانواده مذهبی دیده به جهان گشود. دوران کودکی را در دامن مادر خویش که از زنان پاکدامن و دلباخته خاندان رسالت می باشد پرورش یافت و در سال 1353 در معیت خانواده و جمعی از خویشان خود به شهر قم عزیمت و در آن سکنی گزید،دوران تحصیلی را تا سطح دبیرستان در این شهر به پایان برده و سپس در اثر پیشنهاد و تشویقات یکی از دوستان شهیدش وارد حوزه علمیه قم گردید. دروس مقدماتی را در مدرسه علمیه ابوالصدق به پایان رسانیده و کتابهای فقهی "لمعتین" را در محضر اساتیدی همچون مرحوم وجدانی فخروآیت الله رضا استادی واصول فقه مظفر را در محضر استاد صالحی افغانی به پایان رسانیده و سطوح عالی حوزوی را در محضر اساتید بــزرگی چون مرحوم پایانی، محسن دوزدوزانی، سید محمد حجت کوه کمره ای، محقق داماد، طاهری خرم آبادی، صلواتی، محفوظی و اعتمادی تلمذ نموده و در سال 1371 جهت تحصیل درس خارج فقه و اصول به محضر آیات عظام مکارم شیرازی، وحیـد خـراسـانی، شیـخ جواد تبریزی و سبحانی رسیده وازایشان بهره های زیادی برده است.

دکتر نعمت پور تفسیر قرآن را از محضر بزرگانی همچون آیت الله معرفت، آیت الله شب زنده دار و مرحوم شمس،دروس فلسفی را از محضر بزرگانی همانند آیت الله گرامی، دکتر بهشتی پور، رحمانی سبزواری و فیاضی، فلسفه غرب را از محضر دکتر مصطفی ملکیان، تاریخ اسلام را از محضر حجت الاسلام رسول جعفـریان و تاریـخ ادیـان و کـلام یهـود و مسیحیت را از محضـر استاد توفیقی، کلام قدیم را از محضر آیت الله سبحانی و الهیات را از محضر استاد ربانی گلپایگانی، درس اخلاق را از محضر آیت الله مظاهری و اخلاق عملی را از محضر آیت الله العظمی بهجت فرا گرفته است و در تاریخ 20/4/83 از پایان نامه دکترای کلام اسلامی خویش دفاع نموده است.

دکتر نعمت پور علاوه بر نگارش پایان نامه ای در نقد و بررسی منابع اجتهاد اهل سنت، تحقیقات، نوشته ها و مقالات مختلفی به رشته تحریر در آورده است که از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره نمود:

1-"توحید در عبادت از دیدگاه قرآن"در جواب برخی از شبهــات وهابیــون مبنی بر این که هر تعظیمی

عبادت نیست.

2- تقریرات درس خارج فقه آیت الله العظمی حاج شیخ جواد تبریزی

3- تقریرات درس خارج اصول آیت الله العظمی وحید خراسانی

4- تقریرات درس خارج اصول آیت الله شیخ جعفر سبحانی تبریزی

5- تقریرات درس خارج فقه آیت الله العظمی مکارم شیرازی

6- برهان نظم

7- نقد نظریه عصری بودن دین

8- نماز جمعه از دیدگاه صاحب حدائق

دکترناصر نعمت پور از سال 1366 هـ .ش با یکی از خانواده های مذهبی قاضی جهان وصلت نموده و بعد از این ازدواج، قاضی جهان عملاً به صورت وطن دوم وی در آمده و فتح بابی شده است تا ایشان در ایام تابستان با برگزاری کلاسهای قرآن ایام فراغت جوانان و نوجوانان قاضی جهان را پر سازند. وی اینک یکی از اساتید حوزه و دانشگاه بوده و چند سالی در دانشکده علوم پزشکی دانشگاه تبریز تدریس نموده و در کنار مباحث حوزوی فعالیت های تبلیغی به شکل درس و سخنرانی داشته و با سفرهای تبلیغی به استانهای مختلف به انذار دلهای آماده و زنده مردم کشورمان می پردازد.

دیگر علمای قاضیجهان:

حجج الاسلام زین العابدین محمدی ، حاج غلامعلی سلیمانی و میرزا یدالله توکلی

نظرات 2 + ارسال نظر
سارا 26 آذر 1392 ساعت 14:43

سلام لطفا مطلب جدد بذارین

مرادی 13 شهریور 1386 ساعت 12:29

آفرین بر دیار قاضی جهان که این همه انسان های قرهنگ دوست دارد . حسودیم می شود

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد