قاضی جهان

قاضی جهان

فرهنگ و آداب و رسوم و جلوه های طبیعی و آخرین اخبار دهستان قاضی جهان
قاضی جهان

قاضی جهان

فرهنگ و آداب و رسوم و جلوه های طبیعی و آخرین اخبار دهستان قاضی جهان

قاضی جهان در حمله دوم روسیه به ایران

v     قاضی جهان در حمله دوم روسیه به ایران

 

 

                           Image hosting by TinyPic

 

 

     اشغال نظامی ایران از طرف قوای روسیه و انگلیس بدون رعایت اصول بی طرفی ایران در جنگ جهانی دوم در ماه اوت 1941 میلادی مطابق با سوم شهریور ماه 1320 صورت گرفت. نیروهای بیگانه و عمدتاً نیروهای روسی در جریان پیشروی به سمت مرکزی ایران به آذرشهر نیز حمله ور شدند و بدین ترتیب ارتش سرخ در دو نقطه قاضی جهان اردو زدند، نقطه اول روی تپه بلندی از کوه قزل داغی درست در روبروی چشمه سیدآباد قرار داشت و این نیروها پادگان کوچکی در آن  احداث نموده و آن را مرکز فرماندهی خود در آذرشهر قرار دادند؛ دلیل انتخاب این محل به همین عنوان، محوریت قاضی جهان به عنوان واسط و واصل دو شهر گوگان و آذرشهر بوده و نیروهای روسی به راحتی قادر بودند تا از همین نقطه بر سطح منطقه نظارت کافی را بعمل آورند و هرگونه حرکت و جنب وجوش مردمی را در نطفه خاموش سازند. گروه دوم در منطقه اطراف آغ گل و باغهای ملادیییز قاضی جهان چادر زدند و از این منطقه به عنوان محل تمرینات نظامی، انبار اسلحه و مهمات و مرکز تأمین اغذیه و تدارکات نیروها سود می جستند.

     نتیجه اشغال این منطقه، گرانی فوق العاده ارزاق عمومی و کمیابی کالاهای ضروری و اساسی می شود به طوری که تعریف می کنند قند و شکر به قیمت آنروز هر کیلو به پانصد ریال می رسد و نان کمیاب و گران می شود، کالاها احتکار و انبار می شود،گرانی بیداد می کند، مردم بر علیه گرانی کالاها و ارزاق عمومی شعرها گفته و ترانه سرایی می کنند همچون:"ای وای ننه تانگی گلدی، اورگیمه یانقی گلدی، سبزه چائی ایچمکدن دیشلریمه سانجی گلدی"

     بلی آذرشهر در دست دشمن اسیر شده و فقر و بدبختی از گوشه و کنــار آن می بارد، هــرج و مـــرج و بی قانونی درکلیه شئون زندگی مردم حاکم می گردد، راهزنی در جاده ها به طرز زشت و وقیحانه ای حاکم شده و روز به روز وضع بدتر می شود، حکومت قادر به کنترل قیمت ارزاق عمومی و جلوگیری از احتکار و رفع کمبود آن نیست، گوشت به کیلوئی 60 ریال رسیده است تامین معاش، مردم را در تنگنا قرار داده و جان و مال و ناموس مردم مصون از خطر نیست. مسافرت از شهری به شهر دیگر استقبال از مرگ است. عمال دولتی از خود اختیاری نداشتند و بدون اجازه نیروهای اشغالگر قادر به انجام امری نبودند .

        خاطراتی که ریش سفیدان از آن موقع بازگو می کنند نشان از آن دارد که نیروهای روسی هر موقع فرصت می یافتند به انبارهای گندم و طویله روستائیان قاضی جهان حمله می کرده و هر آنچه می یافتند به غارت می بردند. در این زمان است که قیمت یک من نان به 12 تومان می رسد. مشهدی حسین شریفی نقـــل می کند که روسها تا آن زمان گردوی نارس سبز ندیده بودند و به خیال اینکه سیب هستند به آن گاز می زدند و وقتی تلخی آن را می چشیدند با زبان روسی فحش و ناسزا می گفتند، به گفته وی وقتی روسها به قاضی جهان رسیدند فصل انگور بود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد