قاضی جهان

قاضی جهان

فرهنگ و آداب و رسوم و جلوه های طبیعی و آخرین اخبار دهستان قاضی جهان
قاضی جهان

قاضی جهان

فرهنگ و آداب و رسوم و جلوه های طبیعی و آخرین اخبار دهستان قاضی جهان

ویژگی های منحصر بفرد مردم قاضی جهان

v     ویژگی های منحصر بفرد مردم قاضی جهان

    

 

مجلس آرائی نیکوی مردم قاضی جهان

 

     یکی از شاخصه های بارز مردم قاضی جهان که معمولاً زبانزد خاص و عام بوده و بعنوان خصایل نیکوی آن در نقاط مختلف مورد تمجید رهگذران، میهمانان ، بزرگان و ریش سفیدان شهرها و  آبادی های مختلف می باشد مجلس آرائی و مجلس داری عالی ایشان می باشد که در طول برنامه ها، مراسم های مختلف، میهمانیها و جشن های ملی از آن بهره می گیرند. از مجلس آرایان گذشته می توان از مرحوم حاج حسین رنجبری، مشهدی احمد رنجبری و حاج محمود شیخ علی زاده یاد نمود و از افراد دیگری که در این عرصه خدمات زیادی به انجــام می رسانند می تـــوان از آقایان حاج محمد پورصادق، حــاج محمد مــؤذن زاده، حـاج ابوالفتح پورصادق، مشهدی محمد ملاباقری و ...  نام برد. در این مورد جناب آقای حاج  محمدحسین دباغی از ریش سفیدان و بزرگان آذرشهر مطالب و خاطرات گفتنی زیادی داشت.

هوشیاری و ذکاوت مردم

     از نکات برجسته مردم قاضی جهان، هوشیاری، ذکاوت، آگــاهی و دانش بالای ایشان می باشد که عمده ترین علت آن نیز وجود عالمان، اندیشمندان و روشنفکرانی است که در دوره های مختلف این سامان زیسته و در رشد آگاهی های مردم تلاش نموده اند. در ایـن رابطه نکته ای را از زبــان حجت الاســلام والمسلمین حاج میرزا علیقلی اسلامی(امام جمعه سابق گوگان) نقل می کنیم که می گوید : « هرگاه به قاضی جهان جهت سخنرانی می آمدم با آمادگی قبلی در آنجا حضور می یافتم چرا که مردم قاضی جهان را افرادی تیز، نکته سنج، هوشیار وآگاه می دانستم».

 

پیشتازی مردم

 

     پیشتازی مردم قاضی جهان در همه عرصه های علمی، اجتماعی، سیاسی، تاریخی و دینی نیز از دیگر شاخصه هایی است که می تواند برای دیگران پارادایم مطمئنی باشد. پیشتازی مردم در جنبش مشروطیت، انقلاب اسلامی، جنگ تحمیلی و تمامی انتخابات و راهپیمائیهای کشورمان از نمونه های مثال زدنی مردم قاضی جهان می باشد که در ادامه به ذکر آنان خواهیم پرداخت.

 

 

دو زانو نشستن و ادب مردم قاضی جهان

 

     یکی از خصایل و عادات نیک مردم قاضی جهان که معمولاً ایشان را از دیگران متمایز ســـــاخته و می توان بوسیله آن، آنها را شناخت این است که در موقع نشستن در یک مجلس و میهمانی و همچنین در حضور بزرگان دو زانو می نشینند و مراتب ادب و احترام شخص مقابل را بدینوسیله ابراز می دارند که در این مورد حضور تعدادی از جوانان و ریش سفیدان قاضی جهان در بیت آیت الله العظمی سید شهاب الدین مرعشی نجفی و تشرف به محضر این عارف و فقیه عالیقدر و ذکر این خصیصه مردم قاضی جهان از زبان معظم له خود داستان شیرینی دارد که نقل آن در این مجال نمی گنجد.

 

میهمان نوازی مردم قاضی جهان

 

     از نکــاتی که در خلــق و خوی مردم قاضی جهان برجسته می نماید میهمان نوازی ایشان است چنانچه هر گاه در مجلسی نشسته باشند به محض ورود میهمانی جای خود را به وی عرضه می دارند و در ثانی، میهمان و تازه وارد را در رأس جلسه و بالای سفره می نشانند و سعی می کنند تا کمترین بی احترامی در حق میهمان روا نگردد این مطلبی است که بنده از زبان صدها نفر از مردم شهــرها و آبادیهای اطراف قاضی جهان به کرات در تمجید مردم قاضی جهان شنیده ام و در این قسمت لازم دیدم تا به آن نیز اشاره نمایم.

 

سلامت نفس و طهارت مردم

 

     در مورد سلامت نفس و طهارت مردم قاضی جهان در گذشته این دیار فقط به ذکر تمجید همراه با ادای احترام شاه قاجار نسبت به مردم این دیار اشاره می کنیم که در جای خود شنیدن دارد.

     در گذشته همه آبادیهـــا و شهرها نایبانی داشتنــــد که اینها به عنوان نماینده یک روستا یا آبـادی می توانستند در دارالحکومه شهرها حضور یافته و مشکلات روستاها و آبادی ها را بدینوسیله به گوش حاکمان وقت برسانند این نایبـــان گاه جرأت به خـرج می داده و در پایتخت حضور می یافتند و موفق می شدند تا با شاه وقت نیز دیدار نمایند.

     این نایبان بوسیله پنج نشانه و علامتی که در ظاهـــر آنان هویدا بود از دیگر افراد جامعه شنـــاخته می شدند، عصای چوبی مخصوص، انگشتر عقیق بزرگ و انگشتر مهردار، محاسن بلند و پرپشت، کلاههای فس با آویزها و بندهای قرمز و عبا و قبای شکیل از معرفه های ایشان بود.

     می گویند نایب قاضی جهان جهت دادن پاره ای از توضیحات و انعکاس مشکلات قاضی جهان به نمایندگان مجلس شورای ملی که تازه با صدور فرمان مشروطیت توسط مظفرالدین شاه قاجار تشکیل شده بود به طهران عزیمت می کند لذا در جای مخصوص میهمانان مجلس شورای ملی قرار می گیرد از اقبال خوش در آن روز محمدعلی شاه قاجار که پس از فوت پدر بر تخت پادشاهی جلوس نموده بود در پارلمان حضور داشته و وقتی در بین میهمانان و نایبان چشمش به ظاهر آراسته و زیبای نایب قاضی جهان می افتد ذوق می کند لذا دست روی شانه نایب می اندازد و از وی می پرسد : «که با چنین کمالات و ادب و ظاهری زیبا اهل کدام دیار هستی».

    اگر درگذشته رعیتی در حضور پادشاهی می توانست سخن بگوید و دست و پای خود را گم نکند شق القمر نموده بود و به عبارتی در پیش پادشــاهان باادب سخن گفتن هنـری است که در مغازه هر فردی یافت نمی شود.لذا نایب قاضی جهان پس از عرض ادب و احتـــرام فقط به ذکــر کلمه ای بسنـده می کند و می گوید:

«قربان(اعلیحضرت) من اهل دیاری هستم که در آنجا نه مفعولی وجود دارد و نه فاحشه ای».

     ذکر این جملات چنان در محمدعلی شاه قاجار مؤثر می افتد که گفته اند در حضور حاضران اشک از چشمــانش سرازیر شد و اظهـــار داشت : که احسنت به همــان ملکی که چنین نایبی و چنان مردم سلیم النفس و طاهری دارد.
نظرات 1 + ارسال نظر
دا 10 شهریور 1386 ساعت 00:04

با سلام
و اما بعد ... جناب آقای کاظم زاده من نوشته های شما را در خصوص انقلاب بزرگ اذربایجان به رهبری آقای جعفر پیشه وری خواندم . هر چه تقلا کردم که در همان جا جواب را بنویسم مسیر نگردید . اما حالا می خواهم بگو.یم که نظرات شما در خصوص انقلاب آذربایجان به رهبری جعفر پیشه وری کاملاً غلط و مغرضانه بوده و نشان از بی اطلاعی حضرت عالی از این انقلاب است . من با کمال تأسف ضمن رد نظر شما و قبول بی اطلاعی تان در خصوص حزب دموکرات آذربایجان ، توصیه می کنم بیش تر مطالعه فرمایید و کمتر نظر بدهید . کتاب هدایت خورشید شما هم خیلی مزخرف نوشته شده و جمله بندی درست و حسابی هم ندارد . در مقایسه با رمان عشقی خواهر بابا خانی می توان گفت که نوشته ی شما در سطح خیلی پایین تر از او قرار دارد . امیدوارم این نوشته های بی غرض را خیلی جدی بگیرید و از خود ستایی هم بپرهیزید . بنده هم مهناز بابا خانی را می شناسم هم پدرش را و هم شما را . مشاهیر معرفی شده ی شما هم چندان آدم های مشهوری نیستند مگر یکی دو تای آن ها . به هر حال با خالی بستن و وبلاگ نوشتن کار به جایی نخواهید رسانید . ضمناً از شما به خاطر خواندن و توجه به مطالب قید شده سپاسگزارم . در صورت وجود جملات نارسا و ناقص مرا ببخشید .
با تشکر امیدوارم این نظر به دست شما برسد . بنده ۲ روز بعد یعنی در تاریخ ۱۲/۶/۱۳۸۶ مجدداً به همین سایت رجوع خواهم کرد و جواب شما را خواهم خواند که آیا پسر حرف گوش کنی بود ه اید یا خیر . ضمناً جهت سر پوش گذاشتن به میزان بی سوادی خود هر چه زودتر بهتر است نوشته ی مربوط به غائله ی آذربایجان را از وبلاگ خوداک کنید .
یکی از علائم حرف گوش کنی همین است . والسلام .امیدوارم در رهگذر زندگی به سر منزل سعادت حقیقی ، نه غیر واقعی ، رهنمون گردید . تمام .

دوست عزیز

با سلام و عرض ادب و احترام

از اظهار لطفتان متشکرم.

بنده هرگز ادعا نکرده ام که نویسنده زبردستی هستم و لازم است متذکر گردم که هنوز تا رسیدن به آن مرحله به مدت زمان زیادی نیاز داشته و باید بگویم که هنوز در ابتدای راه قرار دارم.
و اما در مورد غائله آذربایجان چه شما بخواهید و چه نپسندید تاریخ آذربایجان و صورت اقدامات مخرب و وقیحانه گروه های جدایی طلب دموکرات را نمی توان بامشی احساسی پاک نمود و حدس و گمان حضرتعالی نیز نمی تواند به چهره غیر اسلامی حزب توده رنگ و لعاب ملی گرایانه و اسلامی بخشد و بنده هرگز آذربایجان را بدون ایران عزیز نخواسته و فرهنگ دینی مردم دیار آذری می طلبد تا سرزمین اسلامی توسعه یابد و نه اینکه با اقدامات حماقت آمیز افراد ضعیف النفس و بی فکر تکه تکه گردد چه اینکه رفتار جعفر پیشه وری و هوادارانش و رابطه وی با سردمداران روسیه و بالاخره پناه بردن وی به روسیه شائبه و گمانی غیر از آن ایجاد نمی کند و شما و امثال حضرتعالی به جای اندیشه در مورد تجزیه آذربایجان بایستی تلاش کنید تا سرزمین های جدا شده از ایران همچون خاک آذربایجان ، ارمنستان ، ترکمنستان ، تاجیکستان ، بحرین و ... مجددا به خاک ایران اسلامی ملحق گردد واز تجربه ۷۰ ساله اروپاییان که اینک پس از گذشت ۷۰ سال از جنگ جهانی دوم به دنبال حذف مرزها و گسترش اتحادیه اروپایی هستند درس بگیرید و در مورد غائله دموکراتها بنده نوشته ها و مطالب مورخین مختلف و برداشت های متفاوتی که از آن به تصویر کشیده اند مطالعه و مطالب منتشره را مقبول تر و متقن یافته ام لذا امیدوارم شما زن یا مرد (؟)خوبی باشید و تنها مطالعات خویش را مرجع نهایی ندانید.گرچه اگر ایمیل و آی دی خود را می نهادید بهتر می توانستم مدارکی از صحت یافته های خویش برایتان ارسال دارم.در ضمن بنده کتابی به اسم هدایت خورشید ندارم و اگر منظورتان کتاب آیه های هدایت (خاطرات یک سرباز) است لازم می دانم متذکر گردم که در این کتاب کم حجم سعی داشتم تا خاطرات و مطالب را به زبانی ساده و عامه پسند که عموما افراد برداشت متفاوت و گوناگون از خدمت سربازی دارند ارائه نمایم اگرچه به دلیل تجربه نخستم از چاپ و نشر کتاب، اشتباهات ادبی آن را کتمان نمی کنم و لازم به یادآوری است که به خاطر چاپ این کتاب از سوی حضرت آیت الله خامنه ای مقام معظم رهبری و دفتر معظم له مورد تشویق قرار گرفتم و لازم می دانم از کتاب همشهری عزیزم سرکار خانم باباخانی نیز به دلیل قلم زیبا و شیوایشان تشکر و قدردانی نمایم و تجلیل مسئولین استان و وزارت فرهنگ و ارشاد از کتاب قاضی جهان به دلیل جامعیت آن می تواند خط بطلانی بر گفته های شما باشد و احساس می کنم شما از ابتدای مطالعه مطالب این وب سایت بنای بدبینی نهاده و نقد حضرتعالی علمی و عالم پسند نمی باشد و در این مورد قضاوت را به خوانندگان محترم می سپارم.

والسلام علی من تبع الهدی

دوست کوچکتان
کاظم زاده

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد