قاضی جهان

قاضی جهان

فرهنگ و آداب و رسوم و جلوه های طبیعی و آخرین اخبار دهستان قاضی جهان
قاضی جهان

قاضی جهان

فرهنگ و آداب و رسوم و جلوه های طبیعی و آخرین اخبار دهستان قاضی جهان

دین و مذهب مردم قاضی جهان

v     دین و مذهب مردم قاضی جهان

 

     مردم قاضی جهان پیرو دین مقدس اسلام بوده و تابع مذهب جعفری اثنی عشر می باشند.

تا قبل از هجوم ترکان و سلجوقیان یعنی اوایل قرن پنجم مردم دهخوارقان و توابع آن مذهب شافعی داشتند. مذهب شافعی از مذاهب چهارگانه(شافعی،حنبلی،مالکی وحنفی) اهل تسنن می باشد که پیشوای آن ابوعبدالله محمدبن ادریس بن عباس بن عثمان بن شافع است که در سال 150 تا 204 قمری زندگی کرده و در مدینه در محضر مالک از شاگردان امام جعفر صادق(ع)تلمذ نموده است. شافعی نخستین فقیه اهل تسنن است که احادیث را ضبط کرد و روش وی در استباط احکام متکی بر کتاب و سنت و ارجاع و آثار قیاس بر آنهاست از میان مذاهب چهارگانه،مذهب شافعی در مسائل فقهی به مذهب جعفری نزدیکتر است.

     با حمله ترکان به دهخوارقان، مهاجمان، مذهب حنفی را که خود از شرق ایران آورده بودند در این ناحیه ترویج کردند. تا ظهور صفویه مردم اکثراً شافعی و عده ای حنفی بودند و بطور کلی بعد از حمله تیمور و ظهور شاه اسماعیل صفوی ،مردم تحت تأثیر مذهب تشیع قرار گرفته و به مرور زمان به این مذهب پایبند شدند. تا سال1340هـ .ش تعدادی از خانواده ها و تجار متمول ارمنی در قاضی جهـان حضور داشتند که می تـوان به افـرادی همچـون آوانـس بوداغیـان و برادرانــش در کارخــانه چهل نـاودان قاضـی جهــان « قیرخ نودان» اشاره نمود. همچنین تعداد محدودی از عزیزان اهل تسنن که عمدتاً کرد زبان هستند بعنوان کارگر در مرغداریها،گاوداریها و کوره های آجرپزی قاضی جهان زندگی آرامی را دارند.

نظرات 1 + ارسال نظر

با عرض سلام خدمت شما.مطالب خوبی دارید.اما برایم سوالی پیش آمده.میشود بپرسممراد از مردم قاضی جهان چیست؟
از اینکه اهل قلم و کتابت هستید به شما تبریک میگویم و آرزوی پیروزی و علم را برایتان خواستارم.ممنون میشوم اگر به من هم سری بزنید.

دوست عزیز

با تشکر

مردم همان اهالی دهستان قاضی جهان می باشد.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد