قاضی جهان

قاضی جهان

فرهنگ و آداب و رسوم و جلوه های طبیعی و آخرین اخبار دهستان قاضی جهان
قاضی جهان

قاضی جهان

فرهنگ و آداب و رسوم و جلوه های طبیعی و آخرین اخبار دهستان قاضی جهان

نوروز باستانی در قاضی جهان

نوروز باستانی در قاضی جهان  

نوروز باستانی در قاضی جهان      

نوروز باستانی در قاضی جهان   

نوروز باستانی در قاضی جهان

آداب و مراسمی که در ایام نوروز به اجرا در می آید با مختصر تفاوتی در سایر نقاط ایران نیز مرسوم می باشد. مردم قاضی جهان بنابر عادت دیرینه خویش یک ماه قبل از تحویل سال با سبز کردن دانه های گندم، جو، عدس و سایر حبوبات به استقبال نوروزی می روند که نه تنها عیدی باستانی است بلکه بعد از اعیاد مذهبی غدیر، قربان، فطر ، نیمه شعبان و مبعث ، آنرا بزرگترین عید خود می دانند، عیدی که جهت تکریم آن از سوی حضرت امام جعفر صادق (ع)  نیز توصیه ها و رهنمود هایی به همراه دارند.

مردم یک هفته قبل از فرا رسیدن نوروز خانه تکانی می کنند ، کلیه اثاث منزل را گردگیری و تمیز می نمایند، البسه و رختها را می شویند و در شب قبل از تحویل سال به دیدار خانواده های سوگوار می روند تا آنان را برای شرکت در جشنهای نوروز آماده کنند همچنین در روز پنج شنبه آخر سال به زیارت اهل قبور می روند، پخش خرما و حلوا از حسنات رایج این روز است و عقیده عمومی بر این است که با این عمل موجبات آمرزش مردگان را فراهم می آورند.

مردم قاضی جهان در لحظه تحویل سال نو خود را مقید به حضور در مسجد جامع می کنند و معتقدند هر کس در این لحظات در خانه خدا حضور یابد تا آخر سال با یاری خدا خیر و برکت را به خود و خانواده اش همراه خواهد ساخت. مردم همزمان با تحویل سال نو لباسهای نو خود را پوشیده و دعای مخصوص تحویل را بصورت دسته جمعی تلاوت کرده و برای همه مسلمانان جهان و مردم کشورمان آرزوی بهروزی و سلامتی می کنند. پس از آن بوسیله ظرف های مخصوصی از آب تحویل که در مسجد جامع توسط ریش سفیدان مهیا می شود به همراه آیینه و نبات و مقدار حنایی که  تهیه کرده اند وارد منزل می شوند. پس از تحویل سال نو، بزرگ خانواده و فامیل به همه افراد منزل عیدی می دهد و مردم از یکدیگر سفتهء آغاز سالی می گیرند.سپس مردم به دید و بازدید بزرگان، همسایگان و اقوام و دوستان میروند.

یکی از نکات درخور توجه نوروز قاضی جهانیها ،اهمیتی است که مردم آن به آرایش و چیدمان سفره نوروز می دهند و می توان گفت که چنین سفره های رنگینی نه تنها در سطح منطقه و بلکه در کل کشور به ندرت یافت می شود. درسفره های نوروزی قاضی جهان موارد زیر را می توان یافت :

1- باسلوق 2- شیرینی نخود 3- باقلوای گردو 4- باقلوای بادام 5- شیرینی برنج 6- سجوق 7- کشگوردویوز شِکیل (۱۳۵۴ اینجی ایل ) بیر نمونه قدجهاندا دوزَلینن ناققیشلارداندی، کی نوروز بایرامینا یاخین قدجهانین اولرین ، اِوبَه اِو گزردی و بایرام مِژمِیلرین اوز حضوریله بَزردی. مش و نخود 8- آجیل 9- شکلات 10- میوه 11- میانپر 12- نازیه وماهه (نان محلی) 13- آئینه 14- ماهی 15- سیر 16- سماق 17- سرکه  18- سکه  19- سبزه 20- گل 21- سنجد  22- سمنو 23- تخم مرغ رنگ کرده  24 - گیروازا  25- یددی لوون (هفت قلم)  26- شیرینی دارچین  27- شیرینی نان و شکر 28- شیرینی زنجبیل 

 

عزیز قدجهانلی وطنداشلاریم،

قدیم زامانلاردا، نوروز بایرامینا نِچه گون قالمیش اولرده ماهی ( تندیر کوکه سی ) پیشیرردیلر و ماهیلارین اُوستونه زفرانی « ناققیشینان» ناققیشلاردیلار.

گوردویوز شِکیل (۱۳۵۴ اینجی ایل ) بیر نمونه قدجهاندا دوزَلینن ناققیشلارداندی، کی نوروز بایرامینا یاخین قدجهانین اولرین ، اِوبَه اِو گزردی و بایرام مِژمِیلرین اوز حضوریله بَزردی. 

 

سیزده بدر 

مردم قاضی جهان روز سیزده فروردین را به اعتبار آداب باستانی در دشتها، باغها و کوههای اطراف بخصوص «قزل داغی » سپری می کنند. گردش سیزده بدر در زندگی مردم به قدری ریشه دار و عمیق می باشد که علیرغم شرایط نامساعد جوی نیز گردش در صحرا را به ماندن در خانه ترجیح می دهند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد