قاضی جهان

قاضی جهان

فرهنگ و آداب و رسوم و جلوه های طبیعی و آخرین اخبار دهستان قاضی جهان
قاضی جهان

قاضی جهان

فرهنگ و آداب و رسوم و جلوه های طبیعی و آخرین اخبار دهستان قاضی جهان

چشمه آب معدنی قزل داغ قاضی جهان (شور سو)

چشمه آب معدنی قزل داغ قاضی جهان (شور سو)

چشمه آب معدنی قزل داغ(شور سو)قاضی جهان

قیزیل داغین اوردا سنه باخاندا

شورسو چیخیب گوزیاشی تک آخاندا

قیچ آغریسی یاندیریب ان یاخاندا

کاش گلیدیم گوللرینده چیمیدیم

بیر قوملانیب  سوندا سویا جومیدیم

در جنوب قاضی جهان تپه های قرمز رنگی است با نام قزل داغی که آبهای گاز دار پس از خروج از زمین به رسوبات آهکی تبدیل شده به تدریج سفت و سخت می شود و تبدیل به نوعی از ترکیبات آهکی می گردد و از سوراخ های کوه گازهای آهکی با صدای مخصوصی خارج می شود،این چشمه جوشان به«شورسو»معروف است.

تعداد مظاهر فعال شورسو 2 مورد می باشد که قطـر حوضچه های یکی از آنها 2 متر و دیگری 5/1 متر می باشد و تعداد مظاهر نیمه فعال آن10 مورد می باشد که قطر حوضچه آنهاکوچک می باشد.

رنگ آب چشمه تیره با مزه ملحی و درجه حرات آب 20 درجه و با آب قلیایی دارای گاز کربنیک ، چشمه آب معدنی قزل داغ(شور سو)قاضی جهانکربنات کلسیم و همچنین منیزیم ،آهن و سلفاتهای این آب معدنی در ردیف  آب معدنی های بیکربناته کلسیک و منیزین دار و آهن دار سرد است که مردم قاضی جهان و آبادیهای اطراف در فصل تابستان جهت استفاده از خاصیت شفابخش این آب معدنی به شورسو میروند و درحوضچه های کوچک آن آب تنی می کنند و از لجنهای رسوبی این چشمه که خواص طبی دارد به دست و پای خود می مالند.

ویلسون جهانگرد آمریکایی در خاطرات خود می نویسد:

« معروف ترین مرمر به رنگ قرمز،سبز و سفید در منطقه جنوب غربی آذرشهر واقع است که از چشمه های بلوری کوه قرمز این شهر ایجاد می شود اینها چشمه های مرمر معروف هستند».

یکی از جاذبه های توریستی قاضی جهان همین آب معدنی شورسو می باشد که  متولیان امر می توانند با ایجاد استخری بزرگ در مسیر آن از مزایای آتی آن در جهت عمران و آبادانی قاضی جهان بهره برداری نمایند که متأسفانه تاکنون اراده ای جمعی در جهت نیل به آن شکل نگرفته و کاری در خور صورت نپذیرفته است.   

پیکره اژدها در پای کوه قیزیل داغی در قاضی جهان 

نظرات 1 + ارسال نظر
nahid 6 اردیبهشت 1393 ساعت 22:58

شعرازکیه؟شبیه شعرای شهریاره

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد