قاضی جهان

قاضی جهان

فرهنگ و آداب و رسوم و جلوه های طبیعی و آخرین اخبار دهستان قاضی جهان
قاضی جهان

قاضی جهان

فرهنگ و آداب و رسوم و جلوه های طبیعی و آخرین اخبار دهستان قاضی جهان

باورهای عامیانه مردم قاضی جهان

v     باورهای عامیانه  مردم قاضی جهان

 

                                      Image hosting by TinyPic

 

 

     1- اگر هنگام انجام کاری عطسه بیاید با گفتن اینکه خدا مصلحت ندانسته از انجام کار پرهیز می کنند و از نیمه راه رفته بر می گردند. اگر عطسه دو بار بیاید، حمـل برشتــاب می کنند و بر سرعت انجـــام کـار می افزایند.

     2- خارش کـف پا را حمل بر در پیش بودن سفــر و خاریدن کف دست را به رسیدن مـال و منال تعبیر می کنند.

     3- اگر هنگام درآوردن کفش از پا، یک لنگه آن به روی لنگه دیگر افتد و یا اگر بدون مناسبت و بدون  مقدمه ای نام کسی بر زبان جاری شود می گویند:" دارند در جایی غیبت ترا می کنند".

     4- چنانچه در هنگام صرف چای، استکانها ـ معمولاً سه الی چهارـ پشت سر هم قرار بگیرند و یا یک عدد تفاله بزرگ و دراز داخل چای بصورت عمودی قرار بگیرد می گویند حتماً در  ساعاتی دیگر مهمان خواهند داشت.

     5- اگر گوش کسی بخارد و فردی از آن خانواده در مسافرت باشد می گویند مثل اینکه می خواهد برگردد.

    6- از گرفتن ناخن در روز شنبه و موقع شب خودداری می کنند چرا که اعتقاد دارند این کار عمر را کوتاه می کند.

    7- هر گاه کودکی دندان شیری اش می افتد دندان شیری بچه را به طرف کلاغ در پشت بام می اندازند وبه کودک یاد می دهندکه جملات زیر را تکرارکند:« قارقا منه دیش گتیر، جیبونده یمیش گتیر»

    8- اگر بچه ای بترسد و یا مریض و بیمار  شود پیراهن وی را در برابر چشمانش می سوزانند تا ترس و مرض از وی دور شود.

    9- معمولاً بچه و نوزاد را روی طاقچه قرار نمی دهند و اعتقاد دارند این کار خوش یمن نیست.

   10- اگر کســــی  بدن و چهارستون فقراتش در اثر کار زیاد خسته و کوفته شده و از کار بیفتد ، فردی

ترازویی را برداشته سراغ فرد خسته و مریض می آید و مریض  به او روکرده و می گوید:«منیم اوزگونی مه گو تیره سن» ، فرد فوق در جواب می گوید: « اوزگونووی گوتیررم ،جانوویدا آلایام»  و این کار را سه روز پشت سر هم تکرار می کنند تا کسالت فرد رفع شود.

    11- اگر فردی بترسد 41 تکه پنبه را درون ظرفی گذاشته و در آستانه در روی دلش بوسیله فرد غریبه ای آتش می زنند و یا به اندازه قد فرد پنبه را طول داده و باز آتش می زنند تا این پنبه در روی دلش تمام شود و خاکستر حاصل از سوختن پنبه را به بند پاهایش می مالند تا ترسش بریزد.

    12- برای اینکه بدانند یک نفر از چه چیزی ترسیده مقداری نمک را موقع خواب زیر بالش و متکای فرد قرار داده ـ روز چهارشنبه گذاشته و روز شنبه بر می دارند ـ و پس از سه روز در روز شنبه نمک را با آب ترکیب و سپس جوشانده آن را در زیر ناودان قبله بالای سر فرد روی یک سینی فلزی می ریزند و تصویر چیزی که فرد ترسیده روی سینی شکل می بندد.

13- پس از پایان دادوستد، اگر وزنه ای روی ترازوی صاحب مغازه جا مانده باشد زود بر می دارند چرا که معتقدند تا زمانی که وزنه روی کفه ترازو باشد مشتری دیگری وارد مغازه نمی شود.

     14- مردم ابتدای هر سال را با گرفتن سفته از این و آن شروع می کنند چرا که معتقدند گرفتن سفته از فردی که دستان پرخیر و برکتی دارد خیر و برکت را تا پایان سال به یاری خدا  قرین ایشان می سازد.

     15- مردم معتقدند اگر کسی دستهای خود را آنقدر باز کند که بتواند با دو دست چهارچوبه دروازه درب اتاق را بگیرد از آن خانه مرده بیرون می آید و عده ای هم معتقدند که برکت از آن خانه رخت بر می بندد و برای خنثی کردن این اثر چند بار با دست ها کف می زنند.

     16- اگر مردم حادثه ناگوار و خارق العاده ای را مشاهده کنند و یا بشنوند ، لالـه گوششان را می کشند ومی گویند:"الله گورستمسین"و بدین ترتیب بلا را از خود دور می کنند.

     17- در روزهای چهارشنبه از رفتن به حمام و نیز از مسافرت کردن امتناع می کنند زیرا معتقدند در این روز اجنه ها به حمام می روند و سفر در این روز، بدون بلا و بی دردسر نیست.

     18- مردم جویدن آدامس و نگاه کردن به آینه را در شب نکوهش کرده و خوش یمن نمی دانند.

     19- زنــان پیر معتقدند که بهتـر است هیچ وقت رنگ حنای آنها از بین نرود و مدام به حنا بستن به دست ها اهمیت می دهند چرا که هنگام مرگ تمام اعمال نیک آنها باطل شده و در روز قیامت به صورت سگی ظاهر خواهند شد.

     20- مردم روزهای دوشنبه، سه شنبه، پنج شنبه و جمعه را ساعات خوش یمن می دانند و مراسم جشن و عروسی و عقد خود را در این روزها برگزار می کنند.

     21- معمولاً پشت سر مسافران با یک کاسه آب می پاشند تا ضمن انجام سفر خوب و خوش به سلامت برگردند.

 

ویژگی های منحصر بفرد مردم قاضی جهان

v     ویژگی های منحصر بفرد مردم قاضی جهان

    

 

مجلس آرائی نیکوی مردم قاضی جهان

 

     یکی از شاخصه های بارز مردم قاضی جهان که معمولاً زبانزد خاص و عام بوده و بعنوان خصایل نیکوی آن در نقاط مختلف مورد تمجید رهگذران، میهمانان ، بزرگان و ریش سفیدان شهرها و  آبادی های مختلف می باشد مجلس آرائی و مجلس داری عالی ایشان می باشد که در طول برنامه ها، مراسم های مختلف، میهمانیها و جشن های ملی از آن بهره می گیرند. از مجلس آرایان گذشته می توان از مرحوم حاج حسین رنجبری، مشهدی احمد رنجبری و حاج محمود شیخ علی زاده یاد نمود و از افراد دیگری که در این عرصه خدمات زیادی به انجــام می رسانند می تـــوان از آقایان حاج محمد پورصادق، حــاج محمد مــؤذن زاده، حـاج ابوالفتح پورصادق، مشهدی محمد ملاباقری و ...  نام برد. در این مورد جناب آقای حاج  محمدحسین دباغی از ریش سفیدان و بزرگان آذرشهر مطالب و خاطرات گفتنی زیادی داشت.

هوشیاری و ذکاوت مردم

     از نکات برجسته مردم قاضی جهان، هوشیاری، ذکاوت، آگــاهی و دانش بالای ایشان می باشد که عمده ترین علت آن نیز وجود عالمان، اندیشمندان و روشنفکرانی است که در دوره های مختلف این سامان زیسته و در رشد آگاهی های مردم تلاش نموده اند. در ایـن رابطه نکته ای را از زبــان حجت الاســلام والمسلمین حاج میرزا علیقلی اسلامی(امام جمعه سابق گوگان) نقل می کنیم که می گوید : « هرگاه به قاضی جهان جهت سخنرانی می آمدم با آمادگی قبلی در آنجا حضور می یافتم چرا که مردم قاضی جهان را افرادی تیز، نکته سنج، هوشیار وآگاه می دانستم».

 

پیشتازی مردم

 

     پیشتازی مردم قاضی جهان در همه عرصه های علمی، اجتماعی، سیاسی، تاریخی و دینی نیز از دیگر شاخصه هایی است که می تواند برای دیگران پارادایم مطمئنی باشد. پیشتازی مردم در جنبش مشروطیت، انقلاب اسلامی، جنگ تحمیلی و تمامی انتخابات و راهپیمائیهای کشورمان از نمونه های مثال زدنی مردم قاضی جهان می باشد که در ادامه به ذکر آنان خواهیم پرداخت.

 

 

دو زانو نشستن و ادب مردم قاضی جهان

 

     یکی از خصایل و عادات نیک مردم قاضی جهان که معمولاً ایشان را از دیگران متمایز ســـــاخته و می توان بوسیله آن، آنها را شناخت این است که در موقع نشستن در یک مجلس و میهمانی و همچنین در حضور بزرگان دو زانو می نشینند و مراتب ادب و احترام شخص مقابل را بدینوسیله ابراز می دارند که در این مورد حضور تعدادی از جوانان و ریش سفیدان قاضی جهان در بیت آیت الله العظمی سید شهاب الدین مرعشی نجفی و تشرف به محضر این عارف و فقیه عالیقدر و ذکر این خصیصه مردم قاضی جهان از زبان معظم له خود داستان شیرینی دارد که نقل آن در این مجال نمی گنجد.

 

میهمان نوازی مردم قاضی جهان

 

     از نکــاتی که در خلــق و خوی مردم قاضی جهان برجسته می نماید میهمان نوازی ایشان است چنانچه هر گاه در مجلسی نشسته باشند به محض ورود میهمانی جای خود را به وی عرضه می دارند و در ثانی، میهمان و تازه وارد را در رأس جلسه و بالای سفره می نشانند و سعی می کنند تا کمترین بی احترامی در حق میهمان روا نگردد این مطلبی است که بنده از زبان صدها نفر از مردم شهــرها و آبادیهای اطراف قاضی جهان به کرات در تمجید مردم قاضی جهان شنیده ام و در این قسمت لازم دیدم تا به آن نیز اشاره نمایم.

 

سلامت نفس و طهارت مردم

 

     در مورد سلامت نفس و طهارت مردم قاضی جهان در گذشته این دیار فقط به ذکر تمجید همراه با ادای احترام شاه قاجار نسبت به مردم این دیار اشاره می کنیم که در جای خود شنیدن دارد.

     در گذشته همه آبادیهـــا و شهرها نایبانی داشتنــــد که اینها به عنوان نماینده یک روستا یا آبـادی می توانستند در دارالحکومه شهرها حضور یافته و مشکلات روستاها و آبادی ها را بدینوسیله به گوش حاکمان وقت برسانند این نایبـــان گاه جرأت به خـرج می داده و در پایتخت حضور می یافتند و موفق می شدند تا با شاه وقت نیز دیدار نمایند.

     این نایبان بوسیله پنج نشانه و علامتی که در ظاهـــر آنان هویدا بود از دیگر افراد جامعه شنـــاخته می شدند، عصای چوبی مخصوص، انگشتر عقیق بزرگ و انگشتر مهردار، محاسن بلند و پرپشت، کلاههای فس با آویزها و بندهای قرمز و عبا و قبای شکیل از معرفه های ایشان بود.

     می گویند نایب قاضی جهان جهت دادن پاره ای از توضیحات و انعکاس مشکلات قاضی جهان به نمایندگان مجلس شورای ملی که تازه با صدور فرمان مشروطیت توسط مظفرالدین شاه قاجار تشکیل شده بود به طهران عزیمت می کند لذا در جای مخصوص میهمانان مجلس شورای ملی قرار می گیرد از اقبال خوش در آن روز محمدعلی شاه قاجار که پس از فوت پدر بر تخت پادشاهی جلوس نموده بود در پارلمان حضور داشته و وقتی در بین میهمانان و نایبان چشمش به ظاهر آراسته و زیبای نایب قاضی جهان می افتد ذوق می کند لذا دست روی شانه نایب می اندازد و از وی می پرسد : «که با چنین کمالات و ادب و ظاهری زیبا اهل کدام دیار هستی».

    اگر درگذشته رعیتی در حضور پادشاهی می توانست سخن بگوید و دست و پای خود را گم نکند شق القمر نموده بود و به عبارتی در پیش پادشــاهان باادب سخن گفتن هنـری است که در مغازه هر فردی یافت نمی شود.لذا نایب قاضی جهان پس از عرض ادب و احتـــرام فقط به ذکــر کلمه ای بسنـده می کند و می گوید:

«قربان(اعلیحضرت) من اهل دیاری هستم که در آنجا نه مفعولی وجود دارد و نه فاحشه ای».

     ذکر این جملات چنان در محمدعلی شاه قاجار مؤثر می افتد که گفته اند در حضور حاضران اشک از چشمــانش سرازیر شد و اظهـــار داشت : که احسنت به همــان ملکی که چنین نایبی و چنان مردم سلیم النفس و طاهری دارد.

اصطلاحات ترکی رایج در قاضی جهان

  اصطلاحات ترکی رایج در قاضی جهان

 

 

اصطلاحات ترکی رایج در قاضی جهان

 

 

آرخ(جوی): مجرای آب در بستر نهر یا چشمه را گویند.

قنوو(کانال): مجرای بتونی آب را گویند.

گول(استخر): هر گاه آب چشمه ای کم باشد و برای آبیاری کافی نباشد آن را در استخر ذخیره نموده وسپس بین کشاورزان بصورت حقابه تقسیم می کنند.

قویی(چاه): از طریق کندن چاه به آبهای زیرزمینی دسترسی پیدا می کنند.

زینه: بالا آمدن آب چشمه ها و چاهها بواسطه آب شدن برف کوهها را گویند.

چای(رودخانه): محل گذر سیلاب فصلی و دائمی را گویند.

کوشن(مزرعه بزرگ): پاره زمینهای پیرامون روستاها که زیر کشت باشد را گویند.

گونی(آفتاب گیر): جبهه رو به خورشید را گویند.

قوزی و کولگه لیه(سایه گیر): جبهه پشت به خورشید را گویند.

آغ یـل(باد سفید): بادی که از سمت غـرب روستا می وزد و مژده روزهای سرسبز بهاری را در اسفند ماه می دهد.

مه یل(باد مه): با وزیدن این باد در فصل بهار و تابستان از شرق و شمال شرق باعث بارش ابرها می شود.

ایاز: آسمان بدون ابر و شبهای پرستاره زمستان را گویند.

دولی: تگرگ و دانه های یخ که از آسمان می بارد.

قورولوق: خشکسالی را گویند.

بورکی: هوای گرم ابری و شرجی که احتمال بارندگی بدنبال آن وجود دارد.

یارپوز(پونه): جوشانیده آن برای درمان سرفه و دردسینه مفید است.

گووزوبان(گاوزبان): جوشانیده آن برای درمان سرماخوردگی و کاستن تب و لرز مفید است.

بیزوشا(بارهنگ): جوشانده آن با نبات و شکر جهت دردسینه و سرفه مفید است.

یاندیران اوت(گزنه): دارای برگهای دندانه دار بوده و در کنار جویبارها می روید که سبب سوزش پوست بدن و خارش می گردد و عصاره جوشانده آن برای درمان قندخون و دیابت مفید است.

شووران(خاکشیر): برای درمان گرمازدگی و رفع عطش در تابستان و همچنین درمان یبوست مفید است.

کاسنی: عرق آن برای رفع تب و حررات بدن مؤثر است.

اوزرلیک(اسپند): خاصیت ضدعفونی کننده هوا را دارد.

لیسان آیی(ماه نیسان): ماه اردیبهشت را گویند که در این مدت باران مفید، مزارع را سیراب می سازد از 25 فروردین تا 25 اردیبهشت را نیز می گویند.

آغلار گولر آیی(ماه گریه و خنده): ماه فروردین را گویند.

قیرخ بش(چهل و پنج روز از بهار گذشته): اگر کشاورزان این فاصله زمانی را بدون خطر و ضرر گذراندند و باران مفید بارید و به عبارتی محصولات دچار سرمازدگی نشدند مردم معتقدند که به یاری خدا سال پر برکتی خواهد شد.

قوراپیشین آی(ماه غوره پزان): مرداد ماه که ماه رسیدن غوره انگور است.

خزل آیی(ماه برگ ریزان): ماه مهر و آبان را گویند.

قورس آیی(ماه قوس): آذر ماه را گویند. می گویند اگر در این ماه بـرف آمد زمستانی طولانی و ســرد می شود.

بیوک چلّه: چهل روز اول زمستان را گویند.

بالا چله: از روز چهلم تا شصتم زمستان را گویند.

باتمان(من): مقدار زمینی که قدرت بارآوردن و کاشت یک من (5 کیلو)بذر و تخم را داشته باشد. مساحت چنین زمینی تقریباً 157 متر است.

جوت (جفت): یک جفت به 24 ساعت سهم آب یک نفر اطلاق می شود.

پونزا: یک شانزدهم یک من یعنی 5/62 مثقال یا 5/312 گرم را گویند.

      

پوط: یک پوط برابر 380/16 کیلوگرم است (اصطلاح روسی است)

چرک(چارک): یک چهارم یک من معادل 1250گرم است.

 

                

گیروانکا: معادل 400 گرم است.

یوک(بار): حداکثر وزنی است که یک چهار پای باربر بتواند آن را بدون خسته شدن به میزان یک منزل کوهستانی حمل کند تقریباً 20 من می باشد.

خالوار(خروار):500 کیلوگرم را گویند.

قریش(وجب): طول آن از نوک انگشت کوچک تا نوک انگشت شست در حالیکه دست کاملاً باز باشد.

آرشین:120 سانتی متر را یک آرشین گویند.

آدام بویی(قد انسان): طول قامت یک انسان معمولی درحدود 180 سانتیمتررا گویند.

آغاج(فرسنگ): 6 کیلومتر را گویند.

آددیم(قدم): یک گام کشیده از پاشنه عقب پا تا نوک انگشت پای جلو را گویند.

اولچی(اندازه): ظرف حلبی یا مسی برای اندازه گیری اجناس را گویند.

اووج(کف دست): مقدار گندم یا آردی که در یک کف دست در حالیکه انگشتان بهم چسبیده و کف دست باز باشد جای می گیرد.

حزیر(تخمین): اندازه و معیار تشخیص چشم و فکر و تخمین انسان در یک سطح گسترده و فضای باز مثلاً محصول یک مزرعه گندم یا باغ میوه را گویند.

وره زن: میدان وسیعی که بعضی از کالاها نظیر پشم،گندم،لپه و خشکبار را در سطح آن پهن می کنند.

خلچه(قالیچه): فرش کوچک را گویند.

 

مشاهیر ، هنرمندان و نخبگان قاضی جهان(۳)

v     رضا سلیمانزاده قاضی جهانی

 

                             Image hosting by TinyPic

 

 

 

     استاد رضا سلیمانزاده فرزند علی است که در سال 1354 در قاضی جهان در خانواده ای مذهبی و متوسط پا به عرصه حیات گذاشت. وی به خاطــر علاقــه وافرش به فعالیت های هنری از اوان کودکی به نقاشی می پرداخت و معمولاً نقاشیهای تجسمی می کشید. وی با همان استعداد نقاشی و طراحی که داشت وارد رشته خوشنویسی گردید و همزمان با انواع خطوط از قبیل نسخ، ثلث و شکسته نستعلیق آشنا گردید.      وی در دوران تحصیلات کلاسیک در مسابقات آموزش و پرورش چه در سطح منطقه آذرشهر و چه در سطح استان بارها موفق به کسب عناوین نخست در رشته های طراحی و نقاشی گردید. وی پس از سپری نمودن دوران مقدماتی طراحی وارد مراحل فنی و پیشرفته این هنر گردید و در این مسیر از محضر اساتید بزرگی همچون مقصودی، ایرانی،طباطبائی، غنی نژاد و استاد نخجوانی بهره های فراوانی برده و به زودی توانست در جوانی مراتب استادی را طی نموده و به یک استاد کامل مبدل گردد.

استــاد سلیمانــزاده در طــراحی و نقاشی از مکاتب و سبکهای مختلفی همچون کوبیسم، رئال، اورژینال، ناتورالیسم ،آبستره و مینیاتور بهره می گیرد و عمده تابلوهای وی برگرفته از طبیعت و محیط پیرامون وی می باشد.

 

     رضا سلیمانزاده بارها اقدام به برپایی نمایشگاه های مختلفی از آثار و نقاشی های خویش نموده است که خوشبختانه مورد استقبال علاقمندان و مشتاقان آثار هنری قرار گرفته و توانسته توجه بازدید کنندگان و مردم منطقه را جلب نماید .وی در کنار طراحی و نقاشی به تربیت هنرآموزان این رشته زیبا و اثرگذار نیز    مبادرت نموده و توانسته هنرمندان و هنر آموختگان فراوانی را تقدیم جامعه اسلامی نماید.

     استاد سلیمانزاده در کنار خوشنویسی و طراحی به مجسمه سازی، کاردستی و موسیقی نیز روی آورده و توانسته با ابتکار خویش 15 عدد تار مختلف و داربست قالب انواع فرشهای حجمی را ساخته و همچنین نقشه انواع فرشهای ابریشمی ریز و گرانقمیت را طراحی نماید.

     رضا سلیمانزاده از عدم همراهی مسئولین و مدیران فرهنگی جامعه گله مند بوده و معتقداست تا زمانی که انقلابی فرهنگی در عرصه هنر شکل نگیرد و جامعه هنر متولّی مشخص و متخصصی نداشته باشد و هنرمندان نتوانند در محیطی امن و به دوراز دغدغه های اقتصادی به کار مشغول گردند وضعیت هنر در این کشور به سامان نرسیده و هنرمندان در آشفته بازار گرانی و مشکلات اقتصادی غوطه ور خواهند شد لذا توصیه می کند در ضمن اختصاص اعتبارات ویژه برای امور هنری جامعه، در پست های کلیدی علمی، فرهنگی و هنری نیز از خاک خورده های این عناوین استفاده شده و بکار گرفته شوند.

 

 

ــ

 

v     مهندس اسماعیل نوید قاضی جهانی

 

                                                                                Image hosting by TinyPic

 

 

     اسماعیل نوید فرزند محمدباقر است که در سال 1353 هجری شمسی در خانواده ای مذهبی دیده به جهان گشود. وی فارغ التحصیل رشته مهندسی کشاورزی از دانشگاه تبریز بوده و از دوران دبیرستان به خوشنویسی روی آورد و تلاش خود را به یادگیری فنون خطاطی معطوف نمود و توانست به یاری اساتیدی چون استاد تقی زاده خطوط شکسته و نستعلیق را فرا گیرد. وی در کنار خطاطی، نقاشی روی بوم با رنگ روغنی را نیز انجام می دهد و اظهار می دارد که کارهای هنری همچون خوشنویسی و نقاشی برای پر نمودن اوقات فراغت بوده و به عنوان مشغله کاری ام محسوب نمی گردد و در بیشتر مواقع برای پر نمودن لحظات تنهایی ام می باشد.

     مهندس نوید، بازیگر و بازیگردان ماهری نیز می باشد و در اجرای چندین تأتر دانشجویی به بالای سن رفته و اجراهای مختلفی در صحنه تأتر داشته است.

 

 

 

 

v     محسن بالازاده قاضی جهانی

 

                                                                            Image hosting by TinyPic

 

     محسن بالازاده فرزند حاج قربان است که در سال 1370هجری شمسی در قاضی جهان در خانواده ای مذهبی دیده به جهان گشود. وی همزمان با آغاز تحصیلات کلاسیک در هفت سالگی شروع به قرائت قرآن نمود و در قرائت قرآن، اساتید بزرگی همچون استاد عبدالباسط را الگوی خویش قرار داده و توانست در ایام کودکی در اثر تمرینات مداوم، قرآن را با صوت و لحن زیبایی قرائت نماید.

     وی در برخی از مسابقات منطقه ای و استانی شرکت نموده و توانسته به عناوین بالایی دست یابد. همچنین وی از اعضای دارالقرآن کریم پایگاه مقاومت شهید مطهری قاضیجهان می باشد.

     محسن بالازاده از شیفتگان اهل بیت عصمت و طهارت (ع)بوده لذا همزمان با قرائت قرآن به مداحی و مرثیه سرائی ائمه اطهار بخصوص مصایب کربلا مبادرت نموده و در این مسیر از محضر اساتید و مداحان قاضی جهان بهره های فراوانی برده است.

 

 

v     رحیم اسماعیل زاده قاضی جهانی

 

                                                                                   Image hosting by TinyPic

 

     رحیم اسماعیل زاده فرزند علیرضا است که در سال 1358 در خانواده ای مذهبی در قاضیجهان دیده به جهان گشود. وی از سنین کودکی به جهت اینکه در محیطی روحانی پرورش می یافت و به لحاظ اینکه پدربزرگش مرحـوم حـاج محمــود شیخ علــی زاده و دایــی گرامیش حاج حمید شیخ علی زاده از مداحان بزرگ منطقه میباشند به گفتن شعر که در ابتدا بصورت فی البداهه و مقدماتی انجام می گرفت روی آورد چنانچه در هر خلوتی که می یافت ابیات موزونی را با خود زمزمه می کرد اگر چه قواعد عروض و فنون شعر را نیاموخته بود ولی با تشویق اساتید ادبیات خویش توانست در سال 1373اولین شعر خود را در رابطه با وطن مادری خود قاضی جهان بسراید. وی پس از اخذ دیپلم متوسطه به انجمن ادبی آذرشهر راه یافت و توانست در جمع محفل شاعران منطقه و همچنین زیر نظر اساتیدی همچون استاد شیدا، استاد آفاق و یعقوب حضرتی (وفا) به گفتن اشعار مختلف مبادرت ورزد. اشعاروی را بیشتر غزل ، دو بیتی و رباعی تشکیل می دهد و اشعارش را با تخلص «رحیم» می سراید. وی در سرودن اشعار خویش نیم نگاهی نیز به اشعار استاد میرزا حسین کریمی مراغه ای داشته و در شعر ترکی بیشتر از سبک وی تبعیت می کند.

     وی در زمینه شاعران گمنام کشورمان تحقیقاتی به عمل آورده و شرح حال 120 تن از آنان را تحت مجموعه ای با عنوان «گمنامان شعر پارسی» در دست چاپ دارد.

     وی از عاشقان اهل بیت عصمت و طهارت بوده و در سرودن اشعار خویش ضمن الهام گیری از این بزرگان ، سروده هایی در رابطه با مصایب کربلا ، چهارده معصوم و همچنین انقلاب اسلامی کشورمان دارد.

در ادامه تعدادی از اشعار وی را باذکر مناسبت و تاریخ سرودن آن می آوریم:

غزلی به مناسبت شهادت بی بی دو عالم حضرت فاطمه زهرا(س)در مورخه6/7/75

 نااـه برخــواست خدایا زسرای فاطمه (س)          این ســر و جانها شود یارب فدای فاطمه (س)

برسانیــد خبــر را به محمد (ص)که کنـد           اهـل جنــت خـــم به پـــــای فاطمـــــه

همچـو آن استــن حنانـه نـوا خوانـد علی           صبــــر بــــر اولاد اوده ای خــدای فاطمـه

سیلـی انـدر رو خسـار معنـی کوثر زدنــد           از چـــه مشـــرک داشت از سر هوای فاطمه

خواســت همسـر غســل او را تــا دهـــد          دید آتـش می زنـد در دل گـوای فاطمـــــه

گریـه می گیـرد اگـر سوختـه بابش بینـی           بیـــت او گـــر نگـــری دارد نوای فاطمــه

تسلیت گو شیعیـانرا ای رحیـم ایـن فاجعه           شایــــد شفاعــت باشدت از خاکپای فاطمه

 

دو بیتی در مورخه 7/10/75

مــرگ وقتی نوش باشد که خدا داری کنی           دست حــق گیری و با ناحق صف آرائی کنی

از صمیم قلب و با نیات پاکی چون علی(ع)           در دل شــب دردمنــــدی را دل آرائی کنی

 

شعری ترکی به تبعیت از استاد کریمی مراغه ای در وصف زادگاهش به تاریخ 28/9/73

به به نه گوزل یردی بوقاضی جهان ای جان              گتــدی منـــی بویــرده آنــام دنییا یاران

                   دوشسـه یولــون ای باد صبـــا گز بوطرفده              خـــوش یردی صفا ایله وفا واردی بویـرده

به به نه گـوزل اهل خدا واردی بویرده

گلســــــون قالاسان بویرده حیران ای جان             به به نه گوزل یردی بوقاضی جهان ای جان

                   چــوخ چــــوخ یمــه لی میوه سی واردور              هــــم آمـــرودی هــــم آلماسی وار دور

اودلار دیاریندانه گوزل شهره سی واردور

وار میوه لر ایچره اوزوم و گیردکان ای جـان            به به نه گوزل یردی بو قاضی جهان ای جان

 بستــانینــدان سنــه عــرض ایلـــرم الان            خیـــار و لوبیــــا هم ســـرخ بــادمجـــان

بیبرین رنگینه باخ مثلی اولار قان

 گلـــزاره تماشـــا ایله بستانیــده ای جـان            به به نه گـوزل یردی بوقاضی جهان ای جان

 بیــــرقبر یده واردی ولی بی نام و نشاندی            یاسیـــدیدی یــا کــــه اولادامـــامـــدی

 یا که اسلامه ئدن خدمت شایان بیرآدامدی

آنجاق که اهـــالی اورا نــذر ایلییر ای جان            به به نه گـوزل یردی بوقاضی جهان ای جان

بیـر داغدا بوکند ین قیرا غیندا ادیب اسکان            آدین بوداغین قوردی قیزیل داغ قدیم انسان

یا یدا بو داغ اولموش نچه مهمانینه میزبان

چوخ سویمه لی رسم ورسومی واریدی ای جان       به به نه گـوزل یردی بوقاضی جهان ای جان

 

غزلی به مناسبت تشریف فرمایی آیت الله هاشمی رفسنجانی به تبریز در مورخه 20/11/75

مشدولـــوق ویر کونولوم روحیمیزه جان گلوری                 پیشو ازاگتمه لیــوخ بیـــر اوز گه مهمان گلوری

ئوزی گولــــدور گنه ده بزندیروب باش گوزونی                 اللرینــده حنـا وار دوداقــی خنـــدان گلــوری

اومبــارک قدمــی سیلـــر گویولـــدن کـدری                 بــوخــرا به کلبــه دن گورنجــه افغــان گلوری

بو یورو لموش کونولون درمانی یوخ سنده طبیب                اوگــوزل نگــار یمیــن الینــــده درمان گلوری

چوخ گجــه ظلمت اولوب اوزا قلیقیندان ائویمیز                بوگجــه شــوق سالــوب بیـرمه تابـان گلــوری

وصل شوقـــی نجه گور مست ایلیوبدی رحیمی                 باش آچــوخ  ایاخ یالیــن گوزلری گریان گلوری

 

غزلی ترکی در مورخه 23/11/81

گجــه نی صبحــه کیمـــی شمعیله ماتم قورا روخ               قلبلـــر دام دیواریــــن غـــــم سواغیلان سوواروخ

هامی نازلــی یــاری آغوشـــه چکــوب راحت اولار              بیزده غم دیــــز لرین آغوشـــه آلــوب آغلا شاروخ

او زومون کونلومــــه بیـــر سو سپنیم یوخدی ولی               شمعـــه تسکیـــن وررم مختصـــر آرامـــلا شاروخ

الی قولتوخ اوتوروب گوزلیــــه روخ یــار یولــونـــا              اوگلـــن یــو للاری گـــوز یا شیمیـــز یله سولاروخ

یا ندی کول اولدی یا زیخ شمع گلوب چیخمادی یار              کولونی یل آپــــارار بیــــزده اونـــــا یاس توتاروخ

یاخشی اولاردی اوشیرین لبلــــری دادسیدی رحیم              یوخسا شورگوز یا شیمیــــز لا بیر عمودبیز یا شاروخ

 

رباعی ترکی در مورخه 19/11/81

خاطـرون منه عزیز دور بیر قولاق ویر سـوزومه                  عشقــوه دچــار اولاندان یوخــی گلمور گوزومه

باعثیـــن ائوی ییخیلسیــن منی سندن ایلیور                  گوروم آهیـم اونی دوتسون ایله سین تای اوزومه

غزل فارسی در مورخه 2/9/80

باز هـم شب، بـاز وحشت، باز ترس و التهاب               بـــاز هــم تنها شدم با صد سوال بی جواب

باز امشب می بـــرد از مـــن رقیب نانجیب               می کند تیـغ نگاهش سینه را باخون خضاب

آه دم دم می زنــم آرام گیـــرد بلـــکه دل               ولی افســوس نخــورد آب تکـانـــی از آب

گشته ام محزون خدایا زیـن همه نامــردمی               می شــود مـاه شکیب اینجا دگر زیر سحاب

قحطی واژه و تصــویر و قلــم هست اینــجا               با چــراغ افتـــاده شاعر در پی در های ناب

کارگــردان فلــک نقــش عجیبــــی دادم                دیا لـوگها همه در ذهن و مرا ذهن به خواب

می روم زینجـــا شــوم همسفـره خوبان ویا               بدهــــم جــــان تشنـــــه در آغوش آب

 

 

v     علی کاظمی

                                                                                  Image hosting by TinyPic 

 

 

     علـی کاظمی فرزند حسین است که در سال 1362 هجری شمسی در خانواده ای متوسط و مذهبی دیده به جهان گشود. وی دیپلم انسانی داشته و در سطح دبیرستان شروع به گفتن شعر نموده است اشعار وی بیشتر در قالب دو بیتی و قطعه می باشند.

واینک نمونه ای از دو بیتی های وی:

ببین مردانگی افسانه گشته         خیـانت با وفا هم خانه گشته

میــــان باغهــای پر زلاله      دلــم با قاصدک بیگانه گشته

 

 

مشاهیر ، هنرمندان و نخبگان قاضی جهان(۲)

v     استادمحمد حسین خلیل نژاد قاضی جهانی

                                                                                استادمحمد حسین خلیل نژاد قاضی جهانی

 

 

 

     زادگاه شاعـر اهلبیت عصـمت و طهـارت (ع) و ادیــب فـرهیـخته استـاد محمد حسین خلیل نژاد، قاضی جهان می باشد. وی در تاریخ دوازدهم تیر ماه سال 1327 در خانواده ای مذهبی دیده به جهان گشود. در دوران کودکی نزد پدر بزرگوارش ابراهیم خلیل که از اساتید وقت قرآن بود موفق به حفظ قصارالصور قرآن کریم گردیده و از سن هشت سالگی به دلیل مشکلات اقتصادی و فقر مالی خانواده مشغول به کار گردید. در همان حین به دلیل علاقه مندی اش به فراگیری علم و ادب در ضمن کار،در مکتب قرآن مسجد جامع و کلاسهای اکابر قاضی جهان حضور یافته و در سنین کودکی توانست مقدمات را در محضر اساتید وقت تلمذنماید. در سال 1342 به دلیل کهولت سن پدر و عدم تمکن مالی جهت کار به تهران عزیمت نمود و حین اشتغال به کار به دلیل علاقه فراوان به ائمه عصمت و طهارت (ع) در هیئت عزاداران تبریزیهای مقیم مرکز حضور یافته و به خاطر عشق و شیفتگی به اهل بیت (ع) شروع به مداحی نمود.

     استاد خلیل نژاد در اثر مداومت در نوحه سرایی مصائب ائمه اطهار و بازگویی حادثه کربلا  توانست در سن بیست سالگی در حدود سه هزار بیت از اشعار ترکی در قالب مصائب چهارده معصوم را حفظ نماید. لذا در سال 1347 به جهت تشویق اطرافیانش به سرودن اشعار در قالب های مختلف شعری نایل گردید. وی در سال 1351 اشعار خویش را در قالب کتابی بنام"دریای غم" جمع آوری نموده و با توجه به اوضاع خفقان وخیم سیاسی رژیم منحوس پهلوی و ممنوعیت انتشار کتب ترکی در آن زمان، مجموعه فوق را با دشواریهای فراوان بصورت مخفیانه منتشر و در اختیار علاقمندان قرار داد.

     استاد خلیل نژاد یکی از شاعران انقلابی، آزادی خواه، چیره دست و خوش قلم آذربایجان بوده و تاکنون     اشعار زیادی در قالب انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی از ایشان به چاپ رسیده است. کتب بعدی ایشان با یک وقفه 27 ساله به چاپ رسیده و پس از "دریای غم"پنج مجموعه دیگر به نامهای"معراج عاشورا" در سال 1378 "،معراج دین"و"معراج شیعه"در سال 1379، "گلزار عاشورا" در سال 1381و"اسرار عاشورا"درسال 1383 به چاپ رسیده است.

 

                                       Image hosting by TinyPic

 

ــ

 

     استاد خلیل نژاد به یادپدربزرگش جعفر، شعری در قالب حیدربابای استادشهریارتحت عنوان"بابا جعفر" و نیز شعری در اوصاف قاضی جهان سروده است که در ادامه این مقال از نظر خوانندگان می گذرد:

ااوصاف قاضی جهان

 

به به نه باصفـــادی  بــو قاضـــی جهانیمیــز                  معناده دلـــربادی  بـــو قاضـــی جهانیمیـــز

واردور صفــالــی باغــلاری جناتــه بنـزوری                  جنّاتیـــدن نمـادی بـــو قاضـــی جهانیمیـــز

قلبـــه صفــا وئــرور دولانـان وقته باغلاری                   خوش آب و خوش هوادی  بو قاضی جهانیمیز

گلّلـــر آچانـــدا سیـــر ائلیـــون گلستانـلارا                   اونّاندا باصفـــادی بـــو قاضـــی جهانیمیـــز

واردور قــزل گلــی ایکــی دنیالـــره دگــر                   گللر نده ماورادی  بـــو قاضـــی جهانیمیـــز

هر دردمند گلسه دیون مأیــوس اولماسیـن                   امراض اوچون دوادی  بـو قاضـی جهانیمیـــز

تعلیــم ایدوبــدی دوروبــره درس همتیـن                   اطرافه راهنمـادی  بـــو قاضـــی جهانیمیـــز

چـوخ باادب جوانــلاری وار فخر ائدور بشــر                  بو علته رســـادی  بـــو قاضـــی جهانیمیـــز

عشــاقیلـه گزنــده دئیــور مــرحبـــــا اولا                   نور اهلنه جــلادی  بـــو قاضـــی جهانیمیـــز

چشـــم دلیله باخسابیری فــوراً عرض ائــدر                  آی نور تک ضیادی بـــو قاضـــی جهانیمیـــز

عفتلیــدورخانمــلاری زهــرا سونـــدی لــر                 دانشکده ی حیادی  بـــو قاضـــی جهانیمیـــز

چـوخ نیرومندلــر گتوروبدی وجــوده چون                   تولیدی قــــوادی  بـــو قاضـــی جهانیمیـــز

بــاخ نوحــه خوانـلارین اوسس دلــربــا سنه                  پرورده ی صدادی بـــو قاضـــی جهانیمیـــز

دنیـــا نقــدر وار آدی پاینــده دور بولــون                  همیشه لق بقــادی  بـــو قاضـــی جهانیمیـــز

گــر صــد قیلــن دعــا  اولونا حق قبول ایدر                  دربار التجـــــادی بـــو قاضـــی جهانیمیـــز

اوخشــا د اذان چینــــی  او  بـــلال پیغمبــره                  گوربو ایشه رضادی بــو قاضـــی جهانیمیـــز

گــراولماســا نجابتــی بــو  اهلنیــن یقیـــن                  مستوجب دعـادی  بـــو قاضـــی جهانیمیـــز

بافنـده لـر گجـه گونـوزی  چوخ تلاش ائدور                  فخر ایلسه بجـادی  بـــو قاضـــی جهانیمیـــز

وار یاخشـی اتلـری پیشیـن  اولســا کفتـه سی                  چون مرکز غذادی بـــو قاضـــی جهانیمیـــز

کنـده گلنـده قـور دره بیـر عدّه قورخوشور                  غمدن ولی رهادی بـــو قاضـــی جهانیمیـــز

باغــلانسا گر بو سیل قاباقی  چوخ گوزل اولار                  باغلانماقا رضــادی  بـــو قاضـــی جهانیمیـــز

عبرت گوزیلـه باخسا بیـری درک ائـدر یقین                   دنیای غم فــزادی بـــو قاضـــی جهانیمیـــز

چوخلارگلوب وجوده گئدوب قالمـوری آدی                    بیر کاروان سرادی  بــو قاضـــی جهانیمیـــز

یازدون خلیـل نـژاد بوگوزل شعری شوقیلـن                  عاشق بولر هارادی بـــو قاضـــی جهانیمیـــز

 

بابا جعفر....

بابا جعفر کیمسده یوخ حوصله

چاره ندور چوخ چتیندی مسئله

گولر بیزه بیگانه لر گورسه له

یامان گوندور هامی قاچوب داغیلوب

یغینتیدور دوره میزه یغیلوب

بابا جعفر بیر زماندور بو زمان

 علت نه دور اوغول قاچور آتادان

یول تاپماسا پرواز ائدور باجادان

بولمور ولی قرالق بیر گئجه وار

گرفتارلق غم و غصه نجه وار

بابا جعفر بولمزیدیم ائللر بیرگون یاد اولی

فامللر یقدا ائللر یقدان بیر آد اولی

دشمن باخار گولر بیزه شاد اولی

یامانلقلار خیالیمی قاتوبدی

بولمم ندن چوخلار بله یاتوبدی

بابا جعفر گلشنیمیز سولوبدی

دللریمیز غصه ئلن دولوبدی

واضح دئیوم با غریمیز قان اولوبدی

بی کس بیزیم دردیمیزی قاموری

رأفتیلن گوگلدموزی آلموری

بابا جعفر گللر آچوب باغچدا

قرآن قالوب توز با سوبدی تاخچدا

علم لدون مخفی اولوب بوخچدا

اورکلری قاره نقطه دوتوبدی

شیطان بیزی تقلویوبدی اوتوبدی

بابا جعفر بی نمازلار چوخ اولدی

رحم و مروت بس ندن یوخ اولدی

دوره دوندی شیرین دللر اوخ اولدی

رفاقتلر کسیلدی آرامیزدان

گئجه گونوز قان آخور یارمیزدان 

کینه دولوب مهربانلق یرینه

دشمن اولوب ائللر بیری بیرینه

حسرت قالوب هامی خوشلوق گونونه

قره یازی برنامه لر یازوبدی

ائل قبیله دوز یولونی آزوبدی

بابا جعفر صله ارحام قطع اولوب

کینه ئلن کاسه ی دللر دولوب

باد خزان اسوبدی گللر سولوب

گللریمیز خندان اولوب نیلیک

دردیمیزی بس کیمه بیزسویلیک

بابا جعفر صفا گئتدی دللردن

قطره قطره اشک آخورگوزلردن

گلایم وار شیطان صفت ئللردن

جان جان دیین ئللر هامی یاد اولوب

بیگانه لر باخوب گلوب شاداولوب

زمانه نین چوخ سوزلری یالاندی

یالانچیدان حذر ائدون اماندی

انسانیت بیر افسانا قالاندی

انسانیت یولون هرکیم دوتوبدی

برنده دی ایکی دنیا اوتوبدی

ایمانلاری گر توکسلر الکه

قزلّاری صراف و را محکه

هیچ کیمسین زوری چاتماز فلکه

ایمان گتسه اللر بیردن بوشالی

واضحدی بو مسئله لر چوخالی

امان اولسون باحالقین الیندن

بیرآن دوشمور بو ملتین دلیندن

شرمنده دور هامی ائللر ائلیندن

بیر عده لرساتوب آلور قازانور

بیره عده لر سکته ائدور اوزانور

بابا جعفر هجر آتشنیده اود دوتوب یانموشام

عمروم گئچوب پیس یاخشنی قانموشام

باد صبادن عطر وی آلموشام

هر دم سنی من یادیما سالموشام

افسوس ائدوب ال بیر بیره چالموشام

کندیمیزده عجب وار دور منظره

هر دم گلور  یواش یواش قور دره

گلن زمان وحشت دوشور دللره

یوخدور دیین سیل قاباقین باغلییون

صورا گئدون مسجد لر ده آغلییون

بابا جعفر قزل داغی آشاندا

محبتلر جوشه گلوب داشاندا

نظمه چکردیم بوسوزی کاشاندا

گوردوم قلم عجاز ائدور ایشینده

حق سوزلری محکم دوتوب دیشینده

گئچن گونلر بیر بیر دوشور یادیما

لذت گلور آغز یمداکی دادیما

فخر ایلورم آتام قویان آدیما

رحمت اولسون آتام خلیل نژادا

گوزل آدی بگنوبدی اولادا

آنایوردوم منیم قاضیجهاندی

واضح دئیوم بیر عالی گلستاندی

 قاضی جهان دئمه باغ جناندی

اول گلستانه جانیمیز فدادی

باشدان باشا سرسبزیدی صفادی

بابا جعفر فلکدن وار گلایم

مدتدی من گرفتار بلایم

گئجه گوندوز مشتاق کربلایم

بو حسرتیم اورگیمی داغلوری

احوالیمه دیده لریم آغلوری

کبر و ریا و حسده نائلوخ

کفر دوتوب عالمی بیز زا ئلوخ

عصرین امامی گله چوخ مایلوخ

کاش خدای ازلی رحم ائده

کبر و غرور تئزآرامیزدان گئده

ای کاش بیر صاحب زمان گلیدی

مظلوملارین احوالینی بولیدی

گللر آچوب گل یوزونه گلیدی

اوندا سنان دللر اولاردی سالم

خلق بولردی کیمدی اوندا عالم

بیز عاشقوخ صاحب زمان یوزونه

قربان اولاخ غمدن دولان گوزونه

منتظروخ فرمانینا سوزونه

الله بیزه ایله سه گر عنایت

بیز ایلروک مولامیزی زیارت

بابا جعفر گونلر گلوب گئچردی

خیاطیله پارچالاری بیچردی

خلیل نژاد اوز یازدیقین سئچردی

اوخویاردی دللر هو سلنردی

        احسن دئیوب اشیدن سسلنردی

 

 

v     حاج عبدالوحید جعفرزاده قاضی جهانی

 

                                                                               حاج عبدالوحید جعفرزاده قاضی جهانی

 

 

 

     حاج عبدالوحید جعفرزاده از قاریان ممتاز و بین المللی کشورمان است وی فرزند رشیدعلی جعفرزاده می باشد که در سال 1344 هجری شمسی در یک خانواده ای مذهبی و قرآنی پا به عرصه وجود گذاشت دوران کودکی را زیرنظر پدرش که ازمداحان اهل بیت عصمت و طهارت و از اساتید قرآن بود به روخوانی و روانخوانی پرداخت سپس تا سال 59 و در هیئت قاضــی جهانیهای مقیم مرکز زیر نظر استاد حاج مجید وثوقی قاضی جهانی شاگردی نمود پس از آن وارد مرحله جدیدی از قرائت قرآن گردید و مراحل فنی و پیشرفته قرائت قرآن کریم را زیرنظر اساتید مجرب و بین المللی کشورمان همچون استاد محمد غفاری، استاد سید محسن خدام حسینی، استاد علی اربابی و... پشت سر گذاشت وی تاکنون در مسابقات داخلی و بین المللی مختلفی حضور یافته و موفقیت ها و افتخاراتی را نصیب کشورمان و نیز قاضی جهان ساخته است که از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره نمود:

1- نفر اول مسابقات دانش آموزی آموزش و پرورش در سطح کشور

2- نفر اول مسابقات سراسری کشور در سال 1368(سازمان تبلیغات اسلامی)

3- نفر اول مسابقات بین المللی قرائت قرآن کریم در کشور سوریه در سال1370

4- و دهها عنوان دیگر

     وی از طـرف سازمـان تبلیغات اسلامی به دهها کشور آسیایی، اروپائی و آفریقایی سفر نموده و با انجام برنامه های قرآنی موفقیت های درخور توجهی را در این سفرها کسب نموده است. وی موفقیت های علمی و قرآنی خود را مرهون تمسک به قرآن و اهل بیت علیهم السلام می داند و عزت و افتخار خود را به برکت دولت قرآن می داند و معتقد است جوانانی که با قرآن مأنوس بوده اند از هرگونه آفات شیطانی در امان بوده و خانواده های ایشان جزو خانواده های موفق و سالم جامعه اسلامی می باشند.

     استاد جعفرزاده اینک یکی از داوران بین المللی و از اساتید مجرب و بزرگ کشورمان است که در کلاسهای قرآنی سازمان تبلیغات اسلامی،سازمان حج و اوقاف و امــور خیــریه و هیئت آذربایجانیـهای مقیم تهران می تواند افتخار کند که قاریان و حافظان قرآنی فراوانی را تحویل جامعه اسلامی می دهد.